رسالة ماجستير

أثراستخدام المعمل الافتراضي في تدريس الفيزياء على تنمية المفاهيم وحب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري

 

إعداد الباحث

محمد عبده محمد هلال

معلم فيزياء

بمعهد بنين إدفا الإعدادي الثانوي الأزهري 

 

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس العلوم 

 

1440هـ - 2019م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

 

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث: أثر استخدام "المعمل الافتراضي" في تدريس الفيزياء على تنمية المفاهيم وحب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري .

الباحث: محمد عبده محمد هلال.

إشراف: أ.د/فايزة مصطفى محمد   أ.م. د/ حنان مصطفى أحمد    د /عواطف حسان عبدالحميد

الكلية: التربية- جامعة سوهاج.                            القسم: المناهج وطرق التدريس

التاريخ: 1440 ه- 2019م

مشكلة البحث:

تحددت مشكلة البحث في انخفاض مستويي المفاهيم الفيزيائية وحب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري، ووجود قصور في المعامل الحالية من حيث إجراء الأنشطة والتجارب المعملية، وحاول البحث الحالي تقصي أثر استخدام المعمل الافتراضي في تدريس الفيزياء على تنمية المفاهيم و حب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري، وتم استخدام المنهج شبة التجريبي  ذو المجموعتين التجريبية والضابطة، والقياس القبلي والبعدي لمتغيرات البحث وتكونت عينة البحث من (49) طالبًا من طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

مواد وأدوات البحث:

قائمة المفاهيم الفيزيائية، برمجية المعمل الافتراضي، دليل الطالب، دليل المعلم، اختبار المفاهيم الفيزيائية، مقياس حب الاستطلاع العلمي .

نتائج البحث:

1- وُجِدَ فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية (التي درست وحدة "الموجات" باستخدام المعمل الافتراضي) ودرجات طلاب المجموعة الضابطة (التي درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة) في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الفيزيائية  في مادة الفيزياء لصالح المجموعة التجريبية.

2– وُجِدَ فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية (التي درست وحدة "الموجات"  باستخدام المعمل الافتراضي) ودرجات طلاب المجموعة الضابطة (التي درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة) في التطبيق البعدي لمقياس حب الاستطلاع لصالح المجموعة التجريبية.

الكلمات المفتاحية: المعمل الافتراضي، المفاهيم الفيزيائية، حب الاستطلاع.

 

Abstract

Research Title: The Effect of using the Virtual Laboratory in Teaching Physics on the development of Concepts and Curiosity for the Second Grade Of Al Azhar Secondary Students.

Researcher: Mohammed Abdou Mohammed Helal.

Supervising:

Prof. Dr. / Fayza Mostafa Mohamed

Dr. Hanan Mostafa Ahmed

Dr. Awatef Hassan Abdel Hamid

College: Faculty of Education- Sohag University- Dept. of Curriculum and Teaching Methods.

Date:1440 AH -2019

Problem of the research : The problem of the research has been fixed In the low level of understanding of physical concepts and level of curiosity for Second grade secondary Al –azhar students, the existing of deficiencies in current laboratories In terms of procedures and laboratory experiments, The current Research tries to Investigate:  The Effect of using the virtual laboratory in teaching physics  On the development of physical concepts And curiosity Second grade secondary Al –azhar students In order to achieve this, the two research groups were chosen, one experimental and one controlling. The semi-experimental approach was used and The experimental and control groups, and the pre- post test measurement of the research variables. The sample consisted of (49) students of second grade secondary Azhari,

Research materials and tools:

The list of physical concepts, virtual laboratory software, guide student guide, teacher guide, physical concepts test, scientific curiosity scale.

Research results: The search yielded the following results:

1 - There was a statistically significant difference at (0.05) Between the median scores of the experimental group (studied waves unit using the virtual laboratory) And grades of students in the controlling group (studied in the usual way)  In the post-application of the physical concepts test in physics for the benefit of the experimental group.

2 - There was a statistically significant difference at (0.05) Between the median scores of the experimental group (studied waves unit using the virtual laboratory)And grades of students in the controlling group (studied The unit itself in the usual way) In the post-application of the curiosity scale for the experimental group.

Word Keys: Virtual Laboratory, Physical Concepts, Curiosity.

 

ملخص البحث:

يتناول هذا الجزء ملخص البحث من حيث مشكلة البحث وخطة دراستها، والنتائج التي تم التوصل اليها، ثم توصيات ومقترحات البحث، وذلك على النحو التالي:

أولًا: مشكلة البحث وخطة دراستها:

تحددت مشكلة البحث الحالي في: انخفاض مستوى فهم المفاهيم الفيزيائية ومستوى حب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري، ووجود قصور في المعامل الحالية من حيث إجراء الأنشطة والتجارب المعملية، وحاول البحث الحالي تقصي أثر استخدام المعمل الافتراضي في تدريس الفيزياء على تنمية المفاهيم و حب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري .

سؤالا البحث:

1- ما أثر استخدام المعمل الافتراضي في تدريس الفيزياء على تنمية المفاهيم الفيزيائية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري؟

2- ما أثر استخدام المعمل الافتراضي في تدريس الفيزياء على تنمية حب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري؟

فرضا البحث:

1- لا يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية (التي درست باستخدام المعمل الافتراضي) ودرجات طلاب المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة المعتادة ) في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الفيزيائية.

2- لا يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية (التي درست باستخدام المعمل الافتراضي) ودرجات طلاب المجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة المعتادة) في التطبيق البعدي لمقياس حب الاستطلاع.

هدفا البحث:

هدف البحث إلى:

1- تنمية المفاهيم الفيزيائية لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

2- تنمية حب الاستطلاع لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

  

حدود البحث: 

اقتصر البحث الحالي على الحدود التالية:

1-وحدة "الموجات" في مقرر الفيزياء للصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الأول والمقررة من قبل وزارة التربية والتعليم للعام 2018 /2019م، واختيار هذه الوحدة "الموجات"؛ لأنها غنية بالمفاهيم والتجارب والاكتشافات والتطبيقات ومناسبتها لمتغيرات البحث الحالي.

2-عينة من طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري بمعهد عبدالجواد موسى الإعدادي الثانوي / بمحافظة سوهاج.

3تطبيق البحث خلال الفصل الدراسي الأول لعام2018 /2019م

4- اقتصر قياس استيعاب المفاهيم الفيزيائية على مستويات بلوم التالية (التذكر، الفهم، التطبيق، التحليل)

مواد وأدوات البحث

أولاً: مواد البحث

- برمجية استخدام المعمل الافتراضي في تدريس موضوعات الوحدة المختارة لطلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري .

- دليل للطالب يسترشد به أثناء دراسة" وحدة "الموجات " باستخدام المعمل الافتراضي.

- دليل للمعلم لتدريس الوحدة المختارة باستخدام المعمل الافتراضي .

ثانياً: أداتا البحث

- اختبار للمفاهيم الفيزيائية.

- مقياس حب الاستطلاع العلمي.

منهج البحث:

استخدم البحث الحالي :

المنهج  شبه التجريبي الذي يقوم على استخدام مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، ذات القياس القبلي والبعدي لمتغيرات البحث.

متغيرات البحث:

المتغير المستقل :استخدام المعمل الافتراضي.

المتغيرات التابعة: المفاهيم الفيزيائية وحب الاستطلاع.

إجراءات البحث :

لتحقيق أهداف البحث وللإجابة عن أسئلته واختبار صحة فروضه اتبع الباحث الإجراءات الآتية :

1- الاطلاع على الأدبيات والدراسات العربية والأجنبية  التي تناولت متغيرات البحث الحالي

2- إعداد إطار نظري في الموضوعات التالية :

أ- تكنولوجيا المعامل الافتراضية .

ب- المفاهيم العلمية .

ج- حب الاستطلاع .

3- تحليل "وحدة الموجات" المقررة ضمن منهج الفيزياء للصف الثاني الثانوي الأزهري لتحديد المفاهيم الفيزيائية المتضمنة فيها .

4- إعداد مواد البحث وتشمل :

- إعداد برمجية المعمل الافتراضي في تدريس الوحدة المختارة لطلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري وعرضها على مجموعة من المحكمين للتأكد من صحتها.

- إعداد دليل الطالب يسترشد به طلاب الصف الثاني الثانوي في دراستهم الوحدة المختارة باستخدام المعمل الافتراضي.

- إعداد دليل المعلم لتدريس الوحدة المختارة باستخدام المعمل الافتراضي لطلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري.

5-إعداد أداتي البحث: وهما:

  • اختبار المفاهيم الفيزيائية

-  مقياس حب الاستطلاع العلمي.

6- عرض مواد وأدوات البحث على مجموعة من السادة المحكمين للتعرف على مدى ملائمتها للتطبيق على طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري .

7- إجراء التعديلات المطلوبة في مواد وأدوات البحث كما يراها السادة المحكمون.

8- إجراء التجربة الاستطلاعية لضبط مواد وأدوات البحث.

9- اختيار عينة من طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري وتقسيمها إلي مجموعتين تجريبية وضابطة.

10- التطبيق القبلي لأداتي البحث على مجموعتي البحث للتأكيد من تكافؤ المجموعتين.

11- تدريس الوحدة المختارة باستخدام المعمل الافتراضي للمجموعة التجريبية  في حين تدريس نفس الوحدة للمجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة.

12- التطبيق البعدي لأداتي البحث على مجموعتي البحث.

13- معالجة النتائج احصائياً وتحليلها وتفسيرها.

14- تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء ما تسفر عنه نتائج البحث.

نتائج البحث

ساهم المعمل الافتراضي فيما يلي:

  • أتاح المعمل الافتراضي فرصة التعلم بشكل فردي للمتعلم، مما يولد فيه الحماس والتعرف على المجهول، وينمي حب الاستطلاع العلمي لديه.
  • كما أنه أعطي الفرصة للمتعلم بما يتضمنه من أدوات وتفاعلية وإثارة في سحب الأدوات وتغير حجمها وتحريكها إجراء تجارب وأنشطة لاصفيه بنفسه بدافع التعلم الذاتي، مما أدى إلى تنمية حب الاستطلاع العلمي لديه.
  • استخدام برمجية المعمل الافتراضي بما تضمنه من أنشطة فعالة وبيئة تعليمة غنية بالمثيرات في إجراء الأنشطة والتجارب العلمية وفق خطوات منظمة أدي إلى زيادة الرغبة في التعلم وحب الاستطلاع
  • توفير أنماط التعزيز المختلفة في برمجية المعمل الافتراضي وتنويع الإثارة من خلال الصوت والصورة والحركة ، جعل المتعلم  يجري الأنشطة والتجارب العلمية بنفسه، مما أدي إلى تنمية حب الاستطلاع العلمي لديه.
  • ساعد على إجراء أنشطة وتجارب علمية يصعب إجراؤها في الواقع، مما أدى إثراء عملية التعلم ، والوصول إلى النتائج العلمية بدقة، وتنمية حب الاستطلاع العلمي.
  • تقديم تسلسل منطقي للوصول إلى النتيجة العلمية جعل المتعلم يتبع هذه العمليات وينميها أثناء إجراء الأنشطة والتجارب العلمية؛ للوصول للحقيقة العلمية، مما يدل على تنمية حب الاستطلاع العلمي لديه.
  • أدى إلى زيادة نشاط المتعلم وإثارة دافعيته نحو عملية التعلم.
  • أتاح للمتعلم فرصة إجراء التجربة بنفسة في جو شبيه بالمعمل الحقيقي، مما أدى إلى زيادة إيجابية المتعلم

و حماسة وثقته بنفسه، وأصبح مسئولاً عن تعلمة .

  • أتاح للطلاب فرصة التعرف على المفاهيم الفيزيائية بطريقة مبسطة وشيقه ساعدت المتعلم على فهم هذه المفاهيم التي يشكو كثير من الطلاب من صعوبتها، عن طريق إجراء بعض التجارب التي يصعب إجراؤها في المعمل التقليدي، مما أدى إلى استيعابهم للمفاهيم الفيزيائية وبقاء أثر التعلم لديهم.
  • ساعد على توفير بيئة تعليمية ملائمة أدت إلى تحويل دور المتعلم من متلقي سلبي إلى متعلم إيجابي يصل إلى المعرفة بنفسه وزيادة قدرته على استيعاب وفهم المفاهيم الفيزيائية المجردة، وتطبيقها، وذلك من خلال إجراء الأنشطة والتجارب بنفسه.
  • كما أن ممارسة المتعلم واختيار أدوات كل أدى إلى زيادة دقة المتعلم في قياس واستخدام الأدوات المختلفة أثناء إجراء التجارب، مما ساهم في التغلب على أوجه القصور التي يعاني منها المعمل التقليدي.
  • توفير الوقت والجهد اللازم للتعلم، لأنه يقدم المعلومات في صورة وظيفية من خلال إجراء التجارب والأنشطة في المعمل، وإعادة إجرائها، مما أدي إلى الفهم العميق للمفاهيم الفيزيائية .
  • إثارة وتشويق المتعلم للحصول على المعرفة بنفسه؛ لأنه يمكِن الطلاب من تكرار الخبرة مرات عديدة وبالتالي ساهم في تقريب المفاهيم الفيزيائية المجردة إلى أذهان الطلاب ، وتنميتها لديهم.

ثالثاً: التوصيات والبحوث المقترحة:   

أ – التوصيات:

في ضوء ما أسفر عنه البحث الحالي من نتائج يوصي الباحث بالآتي:

1 – الاستفادة من تقنية المعامل الافتراضية لتجاوز المشكلات والعوائق التي تواجه المعلم والمتعلم في تفعيل الجانب العملي من دراسة علم الفيزياء.

2 – إنشاء موقع للمعامل الافتراضية على الشبكة العالمية لكافة المواد العلمية وللصفوف الثانوية المختلفة بما يتيح استفادة الطلاب والمعلمين من هذه التقنية وخاصة الطلاب لكي يمارسوا الأنشطة اللاصفية.

3 – تدريب المعلمين والطلاب على كيفية استخدام المعامل الافتراضية في عملية التدريس.

4 – قيام كليات التربية بوضع مقررات خاصة لطلابها تشجع على استخدام تطبيقات الحاسوب، وتقنيات المعامل الافتراضية في تدريس المواد التعليمية المختلفة وخصوصاً العلوم الطبيعية.

5 – استخدام المعامل الافتراضية في تدريس العلوم بصفة عامة والفيزياء بصفة خاصة لما لها من أثر في توصيل المعلومات بصورة حسية وتوضيح المفاهيم المجردة التي يصعب تعليمها للطلاب.

6 – الاستفادة من خبرات الدول التي طبقت هذه التقنية بشكل ناجح، وذلك باستقطاب بعض البرامج وترجمتها ، ومن ثم تطبيقها في المدارس.

7 – تخصيص جزء من التقييم والدرجات للجانب العملي في مواد العلوم بما يجعل الطلاب يهتمون بالتجارب المعملية بشكل اكبر

8 – استفادة المسؤولين عن تطوير برامج الكمبيوتر التعليمي من هذه الدراسة، والدراسات الماثلة، في معرفة وبيان أهمية المعامل الافتراضية، ودورها في التغلب على المشكلات التي تواجه المعامل التقليدية.

9 – تدريب القائمين على تصميم برامج الكمبيوتر بالإدارة العامة لتقنيات التعليم بالأزهر الشريف ووزارة التربية والتعليم على تصميم برامج خاصة، تؤدي إلى تطبيق تقنية المعامل الافتراضية في تدريس العلوم بصفة عامة والفيزياء بصفة خاصة في المرحلة الثانوية.

10 –  ضرورة استخدام الأساليب الحديثة في تدريس العلوم لزيادة الرغبة لدى الطلاب في حب الاستطلاع العلمي، والكشف عن الطلاب المتميزين بحب الاستطلاع والعناية بهم لاستثمار قدراتهم العقلية بما يخدم مصالح الوطن.

11 - الاهتمام بتوفير أجهزة الكمبيوتر والبرمجيات التعليمية في المدارس والتوسع في ذلك بما يتماشى مع الانفجار المعرفي والتقدم التكنولوجي الحالي.

ب - البحوث المقترحة:

1 – فاعلية المعمل الافتراضي في تنمية التفكير العلمي بأنواعه لدى طلاب المرحلة الثانوية.

2 – دراسة مقارنة بين المعامل الافتراضية والمعامل التقليدية من حيث التكلفة والاحتياجات والعوائد والمخرجات في كلٍ منها.

3 – فاعلية المعمل الافتراضي في إكساب الطلاب مهارات التجارب المعملية في مقرر الفيزياء في المرحلة الثانوية.

4 – فاعلية المعمل الافتراضي في تدريس الفيزياء على تنمية التفكير المركب لدى طلاب المرحلة الثانوية.

5 -  إجراء دراسات حول أثر استخدام المعمل الافتراضي لدى بعض الفئات الخاصة ، كالصم، المتفوقين أو المتأخرين دراسيًا .

6 – دراسة حول اتجاهات معلمي العلوم في المرحلتين الإعدادية والثانوية نحو استخدام المعامل الافتراضية في تدريس العلوم.

7 – دراسة حول فاعلية المعمل الافتراضي في تنمية التفكير الابتكاري والاستعداد الدائم للتعلم المستمر.

8 – فاعلية المعمل الافتراضي في تدريس الفيزياء الكهربية على تنمية المهارات اليدوية في إجراء التجارب لدى طلاب الصف الثالث الثانوي.




Research Summary:

This part deals  the abstract  terms of the research problem and plan, studied, and The results have been  reached, then the recommendations and proposals of the search, and in the following manner:

AFirst,Problem of the Research and study plan :

The research problem has been defined in the low level of understanding of physical concepts and level of curiosity among for Al- Azhar secondary Second grade students and lack of existing laboratories,   Activities and laboratory experiments, In terms of procedure, The current search tries Investigation: The Effect of using the virtual lab in teaching physics  On the development of physical concepts and curiosity among Second grade secondary Al- Azhar students.

Questions of the Rsearch:

1 - What is the effect of using the virtual lab in the teaching of physics on the development of physical concepts in among second grade secondary

 AL Azhar students?

2- What is the effect of the use of the virtual lab in the teaching of physics on the development of curiosity among second grade secondary AL Azhar  students?

Hypothesis  of the  Research:

  1. There is no statistically significant difference in level (0.05) between the average scores of the experimental group (studied by the virtual lab) and the grades of the controlling group students ( who studied in the usual way) in the post-application to test the physical concepts.
  2. There was no statistically significant difference in level (0.05) among the average scores of the experimental group (studied by the virtual lab) and the scores of controlling group students (studied in the usual way) in the post-application of the curiosity scale.

Aims of the research

The Research aims to:

1 - Development of physical concepts of students in the second grade AL Azhar  secondary.

2 - Development of curiosity among students in the second grade

 AL Azhar  secondary.

Search Limit:

The current research was limited to the following limits:

1 - Unit "waves" in the physics course for the second grade secondary The first semester and approved by the Ministry of Education for the year 2018/2019, and the selection of this unit (waves) because it is rich in concepts, experiments, discoveries and applications and suitability to the current research variables.

2 –As ample of Abdul Jawad  Mousa Institute Preparatory Secondary, Of the Department Central For the region Sohag  Azhar. Two groups, one experimental and the other officers.

3 -The research has been applied on the research sample during first semester for the year 2018/2019.

  1. Measuring the absorption of physical concepts was limited to the following levels of Bloom (remembering, understanding, applying, analyzing)significance of the research

Materials and tools of the  Research

First: Research materials

1 - Software using the virtual lab in teaching the subjects of the selected unit for students of second grade secondary AL azhar.

2 - A guide for the student to be guided during the study module "waves" using the virtual lab.

3 - A guide for the teacher in teaching the selected unit using the virtual lab.

Second: Research tools

  1. Testing of physical concepts.

5 - scale of scientific curiosity.

Method of the Research  :

Current research used:

The semi-empirical approach which is based on the use of two groups, one experimental and the other controlling, which have the pre and post scale of the research variables.

Variables of the Research  :

Independent variable: Using the virtual  lab.

Affiliate variables: physical concepts and curiosity.

Procedures of the Research  :

To achieve the objectives of the research and to answer its questions and test the validity of the its assumptions the researcher the following Procedures actions:

1- Review the Arabic and foreign literature and studies on the current research variables

  1. Preparation of a theoretical framework in the following subjects:

A - Virtual laboratory technology in science teaching.

B - Scientific Concepts.

C - curiosity.

3 - Analysis of the "Waves unit" determined in the physics curriculum for the second grade secondary AL azhar to determine the physical concepts contained therein.

4 - Preparation of research materials which include:

- Preparation of the virtual laboratory software in teaching the selected unit for the second grade secondary students AL azhar and presenting it on a group of arbitrators to ensure their authenticity.

- Preparation of a guide for the student to guide the second grade students in their study of the selected unit using the virtual lab.

- Preparation of a guide for the teacher in teaching the selected unit using the virtual laboratory for students of the second grade AL Azhar  secondary.

5 - Preparation of research tools: namely:

- Testing physical concepts

- Scientific curiosity scale.

6 - Presentation of research materials and tools to a group of arbitrators to determine the suitability to apply to students in the second grade AL azhar secondary.

7 - Making the required amendments in the research materials and tools as seen by the arbitrators.

8 - Conducting the pilot experiment to control the research materials and tools.

9 - Selection of a sample of students in the second grade secondary Azhari and divide it into two experimental and controlling groups.

10 - The pre- application of my the two research on groups of research to confirm the equality of the two groups.

11 - Teaching the selected unit using the experimental lab of the experimental group while teaching the same unit to the controlling group in the usual way.

  1. Post-application of the tow research tools on the two research groups.

13 - The statistical processing of the results, analysis and interpretation.

  1. To make recommendations and proposals in light of the results of the research.

Current Research Results:

1 - The use of the virtual laboratory in teaching provides the opportunity to learn individually to the learner, which generates in him enthusiasm and recognition of the unknown, and develops his scientific curiosity.

2 - The virtual lab provided the opportunity to the learner with the tools and interaction and excitement in taking the tools and changing their size and moving them to conduct  extracurricular experiments and activities to self-motivated self-learning, which led to the development of scientific curiosity.

3 - The use of virtual laboratory software with its activities and an environment rich in stimuli in the conduct of scientific activities and experiments according to the steps of the organization led to increased desire for learning and curiosity.

4 - Provide different types of reinforcement in the virtual laboratory software and diversify the excitement through sound, image and movement, making the learner carry out scientific activities and experiments himself, which led to the development of scientific curiosity.

5 - The Virtual Laboratory helped to carry out scientific activities and experiments that are difficult to do in fact, which enriched the learning process, and access to scientific results accurately, and the development of scientific curiosity.

6 - What is provided by the "virtual laboratory" from the logical sequence to reach the scientific result to make the learner follow these processes and develop during the conduct of scientific activities and experiments; to access the scientific fact, which indicates the development of scientific curiosity of the learner.

Third: Recommendations and Proposed Research:

Recommendations:

In light of the results of the current research results, the researcher recommends the following:

1 - Utilizing the virtual lab technology to overcome the problems and obstacles facing the teacher and the learner in activating the practical side of the study of physics.

  1. Establish a virtual lab site for all scientific subjects and secondary classes so that students and teachers can benefit from this technology, especially students, to practice extracurricular activities.

3 - Training teachers and students on how to use virtual labs in the teaching process.

4 - The establishment of colleges of education to develop special courses for students encourages the use of computer applications, and virtual laboratory techniques in the teaching of various educational materials, especially natural sciences.

5 - The use of virtual laboratories in the teaching of science in general and physics in particular because of their impact in the delivery of information in a sense and to clarify the abstract concepts that are difficult to teach to students.

6 - Benefit from the experiences of countries that have applied this technology successfully, by attracting some programs and translate them, and then applying them at in schools.

7 - The customize of part of the evaluation and grades of the practical aspect in science materials so that students are more interested in laboratory experiments more

8 - The benefit of those responsible for the development of educational computer programs from this study, and the studies that are in progress, to know and indicate the importance of virtual laboratories, and their role in overcoming the problems facing traditional laboratories.

9 - Training the computer programmers in the General Directorate of Educational Technology in Al-Azhar and the Ministry of Education to design special programs, leading to the application of virtual laboratory technology in the teaching of science in general and physics in particular in the secondary stage.

Virtualization in teaching science in general and physics in particular in secondary school.

10 - The need to use modern methods in the teaching of science to increase the desire of students to love the scientific survey, and the detection of special students who are keen on curiosity and take care of them to invest their mental abilities to serve the interests of the homeland.

11 - The interest in the provision of computers and educational software in schools and expansion in line with the explosion of knowledge and current technological progress.

  1. Proposed research:

The Virtual Laboratory contributed as follows:

1 - Effectiveness of the virtual lab in the development of scientific thinking of all kinds among secondary school students.

2 - A comparative study between the default laboratories and traditional laboratories in terms of cost, needs, returns and outputs in each.

3 - Effectiveness of the virtual laboratory in the acquiring students' with laboratory experiments skills in the physics course in the secondary stage.

4 - Effectiveness of the virtual laboratory in the teaching of physics on the development of composite thinking among high school students.

5 - Studies on the impact of the use of the virtual lab on some special groups, such as deaf, outstanding or late learners.

6 - A study on the attitudes of science teachers in the preparatory and secondary stages towards the use of virtual laboratories in teaching science.

7 - Study on the effectiveness of the virtual laboratory in the development of innovative thinking and constant readiness for continuous learning.

8 - Effectiveness of the virtual laboratory in the teaching of electrical physics on the development of manual skills in the conduct of experiments among students in the third grade secondary.

9 - led to increased activity of the learner and motivation to the process of learning.

 10 - gave the learner the opportunity to experiment in a similar atmosphere similar to the real laboratory, which led to a positive increase learner and enthusiasm and self-confidence, and became responsible for learning.

11 - gave students the opportunity to learn the physical concepts in a simplified and useful way helped the learner to understand these concepts, which many students complain of difficulty, by conducting some experiments that are difficult to perform in the traditional laboratory, which led to the absorption of physical concepts and survival impact of learning.

12 - Helped to provide an appropriate learning environment that transformed the role of the learner from the passive recipient to the positive learner up to the knowledge itself and increase its ability to understand and understand abstract physical concepts, and implementation, through the conduct of activities and experiments himself.

  1. The learner's practice and the selection of tools for each learner increased the learner's accuracy in measuring and using different instruments during the experiments, which helped to overcome the shortcomings of the traditional laboratory.

14 - Save the time and effort required for learning, because it provides information in a functional form through the conduct of experiments and activities in the laboratory, and re - performed, which led to a deep understanding of physical concepts.

15 - the excitement and excitement of the learner to obtain the knowledge himself, because it enables students to repeat experience many times and thus contributed to the convergence of abstract physical concepts to the minds of students, and development.