رسالة ماجستير

 

استخدام نموذج تحليل الفجوات لتطوير مرحلة التعليم الأساسي  في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد بمصر

 

إعداد الباحثة

لبنى عبد اللطيف أحمد 

معلم لغة عربية بمدرسة طما الإعدادية المشتركة

 

مصر - جامعة سوهاج

كلية التربية - قسم اصول التربية

 

1440هـ / 2019م 

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق للجميع

 

مستخلص الدراسة:

    هدف الدراسة التعرف على واقع متطلبات معايير الجودة في مدارس التعليم الأساسي واستخدام نموذج تحليل الفجوات في تحديد تلك المتطلبات، والتعرف على نموذج الفجوات وعلاقته بالجودة، ووضع استراتيجية مقترحة باستخدام نموذج الفجوات لتحديد متطلبات تطبيق معايير الجودة لمدارس التعليم الأساسي، وتم اتخاذ المنهج الوصفي فهو سيقوم بوصف ما هو كائن وتفسيره وتحديد الظروف والعلاقات التي توجد في الواقع والتعرف على ما هو كائن وموجود بالفعل ومدى توافر متطلبات تطبيق معايير الجودة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج، واقتراح تصور باستخدام نموذج الفجوات لتحقيق متطلبات معايير الجودة بها، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الذييقوم على وصف ما هو كائن وتفسيره وتحديد الظروف والعلاقات التي توجد في الواقع والتعرف على ما هو كائن وموجود بالفعل ومدى توافر متطلبات تطبيق معايير الجودة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج، واستخدمت الدراسة الاستبيان وطبقت على عينة من معلمى ومديرى مدارس التعليم الأساسى بلغ قوامها (330) فرداً، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج حول "متطلبات تطبيق الجودة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج باستخدام نموذج تحليل الفجوات" من وجهة نظر عينة الدراسة(معلمي ومديري المدارس بمرحلة التعليم الأساسي)، ومنها ما يلى :

  1. وجود قصور شديد في توفير الخصائص الفيزيائية للفصول والمعامل من حيث الإضاءة الكافية والتهوية أو المرافق الصحية المناسبة والصالحة للاستخدام، وعدم مناسبة مساحة الفصل أو المعمل لعدد التلاميذ المتواجدين به.
  2. حرص المدرسة على تفعيل المشاركة المجتمعية مع مؤسسات المجتمع المدني وتقديم الخدمات لها في ضوء إمكاناتها، ورغم اهتمام المدرسة بالمشاركة المجتمعية وحرصها عليها، لكن هناك قصور شديد في تقديم الآليات التي تسهم في توعية التلاميذ بأهمية المشاركة المجتمعية، وكذلك الآليات التي تقيم مردود هذه المشاركة.
  3. قصور شديد في اختيار المعلم للاستراتيجيات التي تتناسب مع قدرات التلاميذ واحتياجاتهم ورغباتهم، وكذلك لا يشجع المعلم التلاميذ على الحوار والمناقشة وتبادل الآراء، فهو يختار الاستراتيجية التي تجعل التلميذ مجرد ناقل للمعرفة وليس فاعلاً أو متفاعلاً به.

كما أوصت الدراسة بما يلى :

  • اختيار فريق يمتلك من القدرات والمهارات التي تساعده على وضع خطة تحسين مناسبة في ضوء نتائج التقويم الذاتي
  • عمل دورات تدريبية لجميع المعلمين على مهارات التعامل مع التكنولوجيا الحديثة
  • توافر مناخاً صفياً للمعلم يشجع المتعلمين على المناقشة والحوار وتقبل الرأي الآخر.
  • عمل دورات تدريبية لجميع العاملين بالمدرسة بصفة دورية.

 

 

Abstract of the study

The study aimed to identify the reality of quality standards requirements in the elementary education schools and the usage of the gap analysis model to identify these requirements, to identify the gap model and its relationship to quality, and to develop a proposed strategy using the gap model to determine the requirements of applying the quality standards for the elementary education schools. The descriptive approach was used as it describes what is found and interprets and determines the circumstances and relationships which exist in reality and identify what is and is already exist and the availability of requirements for the application of the quality standards in schools of the elementary education in Sohag, and to suggest a paradigm using the gap model to meet its quality standards requirements. The study used the descriptive approach as it describes what is found and interprets and determines the circumstances and relationships which exist in reality and identify what is and is already exist and the availability of requirements for the application of  the quality standards in schools of the elementary education in Sohag. The study used the questionnaire and applied it to a sample of teachers and principals of the elementary education schools (330). The study had many results on the "quality requirements in the elementary education schools in Sohag governorate using the gap analysis model" from the point of view of the study sample (the teachers and principals of the elementary education schools), including the following:

  1. The existence of severe deficiencies in the provision of physical properties of classrooms and laboratories in terms of adequate lighting and ventilation or sanitation facilities suitable for use, and the lack of appropriate area of separation or laboratory to the number of students present in the place.
  2. The school's keenness on activating community participation with the civil society institutions and providing services in light of its potential. Despite the school's interest in community participation and keenness on it, there is a serious shortage in providing mechanisms that contribute to educating pupils about the importance of community participation as well as the mechanisms that evaluate the return of such participation.
  3. There is a severe shortage in the selection of the teacher to the strategies that fit with the abilities of the students and their needs and desires, and the teacher does not encourage students to dialogue, discussion and exchange of views. He chooses a strategy that makes the student a vector of knowledge and not involved at it.

The study also recommended the following:

- Selecting a team who has the abilities and skills to help develop an appropriate improvement plan in the light of self-assessment results

- Conducting training courses for all teachers on the skills of dealing with modern technology

- Providing the teacher with a classroom atmosphere that encourages students to discuss and dialogue and accept the other opinion.

- Conducting training courses for all school staff on a regular basis.

 

 

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

 

استخدام نموذج تحليل الفجوات لتطوير مرحلة التعليم الأساسي  في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان  جودة التعليم والاعتماد بمصر "دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج "

مقدمة :

    تعمل المعايير كآلية لتوجيه التطوير الشامل للعملية التعليمية فهي تمثل المحك الذي يمكن للمدرسة من خلاله أن تتعرف على المستوى الذي انجزته وأن تطور من أدائها للوصول إلى أعلى المستويات حيث أنها عملية تقويمية.

    والحقيقة أن مرحلة التعليم الأساسي من المراحل التي تخضع لعمليات الجودة على كافة الأصعدة وكافة المستويات، ولكن الواقع غير ذلك فهذا النوع من التعليم لم يحقق الجودة المطلوبة منه، ولم يتوصل إلى كافة المعايير الأساسية لهذه النوعية من التعليم، فهناك العديد من المعوقات التي تعوق دون تطبيق الجودة والتأهيل للاعتماد التربوي، منها معوقات استراتيجية ومعوقات ربط المؤسسة بالبيئة ومعوقات اجتماعية ومعوقات التواصل سواء داخل المدرسة أو خارجها، وأيضًا المعوقات الثقافية.

  وفي محاولة لرصد الفجوة الشديدة بين الواقع والمأمول لهذه المرحلة يمكن استخدام نموذج تحليل الفجوات The Gaps Analysis،  حيث أن هذا النموذج يعد أنسب النماذج لتحديد الفرق بين الأداء الحالي والأداء المستهدف ومعرفة المسافة بينهما لكل مؤسسة تسعي إلى التقدم والرقي بمخرجاتها، حيث تتبنى الجودة معاييرها وتعمل جاهدة على تطبيقها.

أى أن هذا النموذج سوف يساعد في تحديد المتطلبات اللازمة لتحقيق معايير الجودة في مدارس التعليم الأساسي وبالتالي تحسين جودة الخدمة المقدمة في المدارس وبالتالي تحسين مخرجاتها، كذلك الاستفادة من تجارب البلدان التي استخدمت نموذج تحليل الفجوات The Gaps Analysis والاستعانة بما توصلوا إليه في محاولة لتحسين أداء مؤسسات تلك المرحلة وبذلك يمكن الوصول بمستوانا التربوي والتعليمي إلى مستوى عالي من القدرة والكفاءة بما يؤهله لبناء جيل متقدم لديه تنمية شاملة ومتكاملة وقادر على مواجهة التحديات والمتغيرات من حوله.

مشكلة الدراسة:

تتحدد مشكلة الدراسة من خلال التساؤل الرئيسي التالي:

كيفية استخدام نموذج تحليل الفجوات لتطوير مرحلة التعليم الأساسي في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد؟

أسئلة الدراسة:

  1. ما متطلبات الجودة بمدارس مرحلة التعليم الأساسي؟
  2. ما مفهوم نظام الفجوات؟ وما علاقته بالجودة؟
  3. ما الاستراتيجية المقترحة لتحديدمتطلبات معايير الجودة بمدارس مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج باستخدام نموذج تحليل الفجوات؟

 

أهداف الدراسة إلى ما يلي:

هدفت الدراسة إلى ما يلي:

  1. التعرف على متطلبات الجودة بمدارس مرحلة التعليم الأساسي.
  2. التعرف على أسلوب نموذج الفجوات وفلسفته وأهدافه.
  3. التوصل إلى استراتيجية مقترحة  لتطوير مرحلة التعليم الأساسى فى ضوء أسلوب  نموذج تحليل الفجوات.

أهمية الدراسة:

تبرز أهمية الدراسة فيما يلي:

تبرز أهمية الدراسة فيما يلي:

  1. التأصيل النظرى لنموذج الفجوات .
  2. تفيد فى معرفة متطلبات تطوير مرحلة التعليم الأساسى.
  3. يمكن أن تساعد في اتخاذ قرارات هامة لتفعيل الجودة بشكل عملي من خلال ما سيقدم من نتائج وتوصيات توضح الواقع والمأمول.
  4. تكشف عن الواقع التربوي والتعليمي بمدارس مرحلة التعليم الأساسي أمام المسئولين وأصحاب القرار حتى يتسنى لهم اتخاذ قرارات وإجراءات من شأنها رفع كفاءة تلك المرحلة والقضاء على كل المعوقات التي تحول دون تحقيق أهدافها ومعرفة المتطلبات اللازمة لتطبيق معايير الجودة بها.

منهج الدراسة:

اتخذت الباحثة المنهج الوصفي الذي يقوم على وصف ما هو كائن وتفسيره وتحديد الظروف والعلاقات التي توجد في الواقع والتعرف على ما هو كائن وموجود بالفعل ومدى توافر متطلبات تطبيق معايير الجودة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج، واقتراح استراتيجية مقترحة  باستخدام نموذج الفجوات لتحقيق متطلبات معايير الجودة بها.

أداة الدراسة:

قامت الباحثة بإعداد استبانة تم تقنينها وتطبيقها على معلمين ومدربين ومديرين ومن خلالها يتم التحقق من وجود:

  1. فجوة الاتصال المرتبطة بالرؤيا والرسالة وضمان المشاركة الاجتماعية.
  2. فجوة المتعلم (الفجوة الحقيقية).
  3. فجوة التقييم المرتبطة بالموارد المادية والبشرية.
  4. فجوة التقديم المرتبطة بمحاور (المعلم – المنهج المدرسي – المنهج التربوي).
  5. فجوة البحث (القيادة والحوكمة).

 

 حدود الدراسة:

  • الحدود الموضوعية: اقتصرت الدراسة على دراسة.
  • الحدود المكانية: اقتصرت الدراسة على بعض مدارس التعليم الأساسي في بعض مراكز محافظة سوهاج (طما- وساقلته – وسوهاج ، والبلينا).
  • الحدود البشرية : اقتصرت الدراسة على عينة من معلمى ومديرى مدارس التعليم الأساسى على الادارات المختلفة بمحافظة (سوهاج)

خطة السير في الدراسة:

سارت الدراسة وفقاً للخطوات الآتية:

  1. التعريف بالدراسة من خلال عرض مشكلة الدراسة وأهميتها وأهدافها وحدودها ومصطلحاتها وخطة السير فيها، وذلك في الفصل الأول، ثم يأتي بعد ذلك فصول الدراسة لتجيب الأسئلة التي حددتها مشكلة الدراسة.
  2. إعداد دراسة نظرية تحليلية حول "متطلبات الجودة في مرحلة التعليم الأساسي في ضوء معايير الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد بمصر".
  3. إعداد دراسة نظرية تحليلية حول " مفهوم نموذج تحليل الفجوات، وأبعاده، وعلاقته بالجودة والبناء الفلسفي لهذا النموذج".
  4. إعداد دراسة ميدانية حول" مدى توافر متطلبات تطبيق الجودة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج باستخدام نموذج تحليل الفجوات"
  5. إعداد استراتيجية لتحديد متطلبات تطبيق الجودة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج باستخدام نموذج تحليل الفجوات.
  6. وفي نهاية الدراسة تعرض الباحثة للمراجع العربية والأجنبية التي استعان بها, وملاحق الدراسة وملخصين لها؛ أحدهما باللغة العربية والآخر باللغة الإنجليزية.  

ملخص النتائج:

   توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج حول "متطلبات تطبيق الجودة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج باستخدام نموذج تحليل الفجوات" من وجهة نظر عينة الدراسة(معلمي ومديري المدارس بمرحلة التعليم الأساسي)، وهي كالتالي:

  1. وجود قصور شديد في توفير الخصائص الفيزيائية للفصول والمعامل من حيث الإضاءة الكافية والتهوية أو المرافق الصحية المناسبة والصالحة للاستخدام، وعدم مناسبة مساحة الفصل أو المعمل لعدد التلاميذ المتواجدين به.
  2. لا تتوافر بالمدرسة مواصفات الأمن والسلامة وكذلك عدم توعية التلاميذ بقواعد الأمن والسلامة وكيفية التعامل مع الكوارث والأزمات.
  3. تحرص المدرسة على تطبيق اللوائح والقوانين التي تتعلق بتنظيم العمل وتحقيق العدل والشفافية، وتحرص على تقويم أداء المعلمين وتقديم الحوافز لهم مع محاسبة المقصرين منهم.
  4. هناك عجز في تلقي مقترحات التلاميذ أو العاملين بالمدرسة ومشكلاتهم ومحاولة التغلب عليها وتقديم الحلول المناسبة لهم.
  5. عدم تشجيع قيادة المدرسة لأسلوب الديمقراطية، فهي تؤمن بأساليب القيادة الديكتاتورية والتسلطية ولا تشجع العمل التعاوني وتبادل الآراء والمناقشات.
  6. حرص إدارة المدرسة على وضع رؤية ورسالة للمدرسة تراعي فيها الوضوح والدقة والتحديد، وأن تكون معلنة لكافة العاملين في المدرسة مع ضرورة الاتساق بين الرؤية والرسالة، وضرورة اتساقهما مع الأهداف التي تضعها المدرسة وتعمل على تحقيقها، مع عمل مراجعة دورية لهذه الرؤية والرسالة وتطويرها والتغيير فيها حسب ما يطرأ من تطوير للمدرسة أو تغيير لأهدافها.
  7. حرص المدرسة على تفعيل المشاركة المجتمعية مع مؤسسات المجتمع المدني وتقديم الخدمات لها في ضوء إمكاناتها، ورغم اهتمام المدرسة بالمشاركة المجتمعية وحرصها عليها لكن هناك قصور شديد في تقديم الآليات التي تسهم في توعية التلاميذ بأهمية المشاركة المجتمعية، وكذلك الآليات التي تقيم مردود هذه المشاركة.
  8. تقوم المدرسة بتطبيق الجودة وتحقيق معاييرها، لذا تقوم بوضع الخطط والأنظمة التي تسهم في تحقيق معايير الجودة والعمل على تكوين فريق (فريق ضمان الجودة) مسئول عن تدريب كافة العاملين بالمدرسة على كيفية تحقيق وتفعيل معايير الجودة، كما تحرص على وضع الخطط للتقويم الذاتي لبيئة المدرسة والتعرف على نقاط القوة ونقاط الضعف.
  9. هناك قصور شديد في اختيار المعلم للاستراتيجيات التي تتناسب مع قدرات التلاميذ واحتياجاتهم ورغباتهم، وكذلك لا يشجع المعلم التلاميذ على الحوار والمناقشة وتبادل الآراء، فهو يختار الاستراتيجية التي تجعل التلميذ مجرد ناقل للمعرفة وليس مشاركاً فيها، كما أن المعلم لا يشجع على التغيير أو التطوير فهو يكتفي بمعلوماته وأدائه الذي يقوم به دون أن يعمل على تغييره او تطويره في ضوء نتائج التقويم.
  10. تتناسب نواتج تعلم المنهج مع المرحلة الدراسية التي يقدم لها، كما أنها تتناسب وتتكامل مع بعضها لتحقيق النمو الشامل والمتكامل للتلميذ.
  11. هناك قصور في تناسب أساليب تقويم التلاميذ مع نواتج التعلم المستهدفة، كما أنه يوجد انفصال بين محتوى المنهج وبين احتياجات التلاميذ ورغباتهم، وكذلك يوجد قصور شديد في تنفيذ الأنشطة اللاصفية.
  12. يكتفي المنهج بالجوانب النظريه التي تتناول جانب واحد من جوانب التعلم وهو الجانب المعرفي وإهمال الأنشطة العلمية والعملية ولا يشجع على استخدام الإستراتيجيات الحديثة بل يكفي باستراتيجيات الإلقاء التي تجعل التلميذ مجرد متلقي.
  13. ضعف اتقان التلاميذ لمهارات التعامل مع التكنولوجيا الحديثة في العملية التعليمية وربما يرجع ذلك إلى تقصير المدرسة في تدريبهم على ذلك، والقصور أيضا في تدريبهم على مهارات اتخاذ القرار، فإدارة المدرسة لا تشجع الحوار والمناقشة واتخاذ القرار من قبل التلاميذ.
  14. يحرص التلاميذ على تحقيق مستوى تحصيل يتوافق مع نواتج التعلم المستهدفة، كما أنهم يتبعون دائماً قواعد الأمن والسلامة المتبعة في المدرسة، حرصا منهم على تطبيق النظم واللوائح، ويتعاملون مع الآخرين بإيجابية ويمارسون المهارات الاجتماعية السليمة، مثل التعاون والتسامح والاحترام.

كما توصلت الدراسة إلى استراتيجية مقترحة  لتحديدمتطلبات معايير الجودة بمدارس مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج باستخدام نموذج تحليل الفجوات

 

 

Summary

Introduction

      The standards serve as a mechanism to guide the overall development of the educational process, as it is the yardstick by which the school can recognize the level achieved and develop its performance to the highest level as it is an evaluation process.

       In fact, the elementary stage of education is one of the stages which are subject to the quality processes at all levels, but the reality is that this type of education did not achieve the quality required of it, and did not reach all the basic standards of this type of education, there are many obstacles that prevent the application of the Quality and qualification of educational accreditation, including strategies and obstacles to the institution's linkage of the environment and social constraints and the communication obstacles either inside or outside the school, as well as cultural obstacles.

    In an attempt to identify the gap between reality and expectations for this stage, the Gap Analysis model can be used. This model is the most appropriate model to determine the difference between the current performance and the required performance and to identify the distance between them to each organization that seeks to progress and improve its output, where quality adopts its standards and works hard to implement them.

     This model helped to identify the requirements for quality standards in the elementary education schools and thus improve the quality of service provided in schools and thus improve their outputs, as well as benefit from the experiences of countries that used the gap analysis model and use their findings in an effort to improve the performance of institutions at that stage, our educational and instructional level can be reached to a high level of ability and competence, which will enable it to build an advanced generation that has comprehensive and integrated development and is capable of meeting the challenges and changes around it.

The problem of the study:

The problem of the study is determined by the following main question:

How to use the Gap Analysis model to develop the elementary education stage in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation?

The study questions:

  1. What are the quality requirements at the elementary education stage?
  2. What is the concept of the gaps Analysis? What is its relation to quality?
  3. What is the proposed strategy to identify the requirements of quality standards in the elementary education stage in Sohag governorate using the Gap Analysis model?

 

 

 

Objectives of the study:

The study aimed at the following:

  1. To identify the reality of quality standards requirements in the elementary education stage and usage of the Gap Analysis model to identify these requirements.
  2. To identify the Gap model and its relation to quality.
  3. Develop a suggested paradigm using the Gap model to determine the requirements for applying the quality standards for the elementary education stage.
  4. To present suggestions and mechanisms to develop that stage and try to overcome its problems.

Significance of the study:

The importance of the study is identified as follows:

  1. Identifying the system of gaps and its use and its relationship to quality.
  2. Identifying the requirements of quality standards for in the elementary education stage.
  3. It can help in making important decisions to activate the quality in a practical way through the results and recommendations which illuminate the reality and the hope.
  4. Revealing the educational reality in the elementary education stage to the officials and decision makers so that they can take decisions and procedures which raise the efficiency of this stage and eliminate all obstacles which prevent the achievement of its objectives and identify the requirements necessary to apply the quality standards.

Method of the study:

     The descriptive approach was used as it describes what is found and interprets and determines the circumstances and relationships which exist in reality and identify what is and is already exist and the availability of requirements for the application of the quality standards in schools of the elementary education in Sohag, and to suggest a paradigm using the gap model to meet its quality standards requirements.

Tool of the study:

    The researcher prepared a questionnaire that was standardized and applied to teachers, trainers and managers through which the existence of can be identified:

  1. The communication gap associated with vision and mission and ensuring social participation.
  2. The learner gap (the real gap).
  3. Assessment gap associated with material and human resources.
  4. The provision gap related to the axes (teacher - school curriculum - educational curriculum).
  5. Research gap (leadership and governance).

 

The Study limitations:

  • Objective limits: The study was limited to the use of the Gap Analysis model to develop the elementary education stage in light of the standards of the National Authority for Quality Assurance and Accreditation in Egypt.
  • Spatial limits: The study was limited to some elementary education schools in some of the centers of Sohag governorate (Tema - Sakultah - Sohag, and Balina).
  • Human limits: The study was limited to a sample of teachers and principals of elementary education schools on the various educational zones in the governorate (Sohag)

Procedures of the study:

The study went according to the following steps:

  1. Introducing the study by presenting the problem of the study, its significance, its objectives, its limitations, its terms, and its procedures. This is followed by the chapters of the study to answer the questions identified by the study problem.
  2. Preparation of an analytical theory study on "Quality requirements in the elementary education in the light of the standards of the National Commission for Quality Assurance of Education and Accreditation in Egypt".
  3. Preparation of an analytical theoretical study on "the concept of Gap Analysis model, its dimensions, its relation to quality and the philosophical construction of this model".
  4. Preparation of a field study on "Availability of the quality requirements in the elementary education schools in Sohag governorate using the Gap Analysis model.
  5. Preparation of a proposed strategy to determine the requirements for applying quality in the basic education schools in Sohag governorate using the Gap Analysis model.
  6. At the end of the study, the researcher presented the Arabic and foreign references that were used, and the appendices and two summaries of the study, one in Arabic and the other in English.

Summary of the results:

The study had many results on the "quality requirements in the elementary education schools in Sohag governorate using the gap analysis model" from the point of view of the study sample (the teachers and principals of the elementary education schools), including the following:

  1. The existence of severe deficiencies in the provision of physical properties of classrooms and laboratories in terms of adequate lighting and ventilation or sanitation facilities suitable for use, and the lack of appropriate area of separation or laboratory to the number of students present in the place.
  2. The school does not have the safety and security specifications, as well as the lack of awareness of the students about safety and security rules and how to deal with disasters and crises.
  3. The school is keen to implement the regulations and laws related to the organization of work and achieve justice and transparency, and is keen to evaluate the performance of teachers and provide incentives to them with the accounting of those who are deficient.
  4. There is a failure to receive the proposals of students or school workers and their problems and try to overcome them and provide appropriate solutions to them.
  5. The leadership of the school discourage the style of democracy, it believes in the methods of dictatorship and authoritarian leadership and does not encourage cooperative work and exchange of views and discussions.
  6. The administration of the school is keen to develop a vision and a mission for the school which take into consideration the clarity, accuracy and definition. It should be announced to all school staff, with the necessity of consistency between the vision and the mission, and the need to be consistent with the objectives set by the school. As the school develops or changes its objectives.
  7. The school is keen on activating community participation with the civil society institutions and providing services in light of its potential. Despite the school's interest in community participation and keenness on it, there is a serious shortage in providing mechanisms that contribute to educating pupils about the importance of community participation as well as the mechanisms that evaluate the return of such participation.
  8. The school implements quality and meets its standards. It develops plans and regulations that contribute to the achievement of quality standards and work on forming a team (quality assurance team) responsible for training all staff in the school on how to achieve and activate the quality standards. School and identify strengths and weaknesses.
  9. There is a severe shortage in the selection of the teacher to the strategies that fit with the abilities of the students and their needs and desires, and the teacher does not encourage students to dialogue, discussion and exchange of views. He chooses a strategy that makes the student a vector of knowledge and not involved at it. The teacher does not encourage change or development; he is content with his information and performance, which does not lead to his change or development in light of the results of the assessment.
  10. Curriculum learning outcomes are commensurate with the educational stage offered to it and are commensurate with each other to achieve a comprehensive and integrated growth of the student.
  • Curriculum learning outcomes are commensurate with the stage of study offered to them and are commensurate with each other to achieve a comprehensive and integrated growth of the student.
  • There is a lack of suitability of the methods of evaluating students with the targeted learning outcomes, and there is a separation between the content of the curriculum and the needs of students and their wishes, and there is a severe failure in the implementation of extra-curricular activities.
  • The curriculum is limited to the theoretical aspects which deal with one aspect of learning which is the cognitive aspect and the neglect of the scientific and practical activities and does not encourage the use of the modern strategies, but enough dumping strategies that make the student just a recipient.
  • The weakness of the students' proficiency in the skills of dealing with modern technology in the educational process. This may be due to the lack of training in the school and the lack of training in decision-making skills. The school administration does not encourage dialogue, discussion and decision-making by students.
  • Students are keen to achieve a level of achievement consistent with the targeted learning outcomes, and they always follow the rules of safety and security in the school, in order to apply rules and regulations, and deal with others positively and exercise sound social skills, such as cooperation, tolerance and respect.

     The study also reached a suggested strategy to determine the requirements of the quality standards in the elementary education schools in Sohag governorate using the Gap Analysis model.