رسالة ماجستير

 

فاعلية استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تنفيذ المنهج المتعدد التخصصات على تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة

 

   رسالة مقدمة

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص "مناهج وطرق تدريس الطفولة"

 

إعداد

ولاء عبده محمود رشوان

أخصائي شئون تعليم

كلية التربية - جامعة سوهاج

 

1441هـ - 2020م

 

مستخلص البحث

عنوان البحث: " فاعلية استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تنفيذ المنهج المتعدد التخصصات على تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة"

     هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تنفيذ المنهج المتعدد التخصصات على تنمية المفاهيم العلمية ومهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة ، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين المتكافئتين إحداهما تجريبية وطُبق عليها المنهج المتعدد التخصصات باستخدام استراتيجية المحطات العلمية وقوامها (40) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثاني برياض الأطفال بمدرسة الزهور بمدينة سوهاج، والأخرى ضابطة وطُبق عليها المنهج المتعدد التخصصات باستخدام الطريقة المعتادة وقوامها (40) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثاني برياض الأطفال بمدرسة الزهور بمدينة سوهاج، وتم إجراء المعالجة التجريبية حيث تم تطبيق أدوات البحث قبلياً وتكونت أدوات البحث من: اختبار المفاهيم العلمية، واختبار مهارات التفكير الإبداعي، ثم تم تنفيذ المنهج المتعدد التخصصات باستخدام استراتيجية المحطات العلمية للمجموعة التجريبية ، في حين تم استخدام الطريقة المعتادة مع المجموعة الضابطة، ثم تم تطبيق أدوات البحث بعدياً ، وتمت معالجة النتائج إحصائياً، وأسفرت نتائج البحث عن أن استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تنفيذ المنهج المتعدد التخصصات يؤدي إلى تنمية المفاهيم العلمية  ومهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال الروضة.

وكانت من أهم توصيات البحث: تشجيع معلمات رياض الأطفال على استخدام استراتيجية المحطات العلمية في تنفيذ مناهج رياض الأطفال وتعليم أطفال الروضة، وتقديم دليل المعلمة وأوراق أنشطة الطفل باستراتيجية المحطات العلمية للإدارة العامة لرياض الأطفال بديوان وزارة التربية والتعليم، وتبني أوراق الأنشطة كأداة تقويمية للمنهج المتعدد التخصصات لأطفال المستوى الثاني برياض الأطفال، وضرورة إتاحة الفرص للأطفال من خلال الأنشطة العلمية المقدمة لهم للمشاركة والممارسة العملية والتجريب، وكذلك عقد ندوات ودورات تدريبية وورش عمل لمعلمات رياض الأطفال وأولياء الأمور يتم من خلالها عرض قدرات واستعدادات الأطفال وتوضيح أهمية تنمية مهارات التفكير الإبداعي لديهم.

الكلمات المفتاحية: استراتيجية المحطات العلمية، المنهج المتعدد التخصصات، المفاهيم العلمية، مهارات التفكير الإبداعي.

 

Research Abstract

     Research Tittle: The Effectiveness of Using Scientific Stations Strategy in the Implementation of the Multidisciplinary Curriculum on Developing Scientific Concepts and Creative Thinking Skills of Kindergarten Children.

     The aim of the current research is to identify the effectiveness of using scientific stations strategy in doing the multi Specializations curriculum on developing the scientific concepts and the creative thinking skills for the children of kindergarten and to achieve this aim the researcher used the experimental method with two equal groups. The experimental group, which the multi Specializations curriculum with using scientific stations strategy was conducted upon it and it is consisted of 40 children of the second grade of El-Zohor school's kindergarten in Sohag. The control group, which the multi specialized curriculum with the usual method was conducted upon it. and it is consisted of 40 children of the second grade of El-Zohor school's kindergarten in Sohag. The empiric processing was conducted by the pre-applying of the research tools. The research tools were a scientific concepts test and a creative thinking test then the multi Specializations curriculum with using scientific stations strategy was conducted upon the experimental group and in the same time the usual method was used with the control group after that the post-applying of the research tools was conducted. The research results explain that using Scientific Stations Strategy in the Implementation OF the Multidisciplinary Curriculum lead to Developing Scientific Concepts and Creative Thinking Skills Of Kindergarten Children

The most important recommendations of the research were:The necessity of encouraging the kindergarten teachers to use the scientific stations strategy in doing the kindergarten curriculums and in teaching the kindergarten children , Providing the general kindergarten administration at the ministry of education with a teacher guide and activities papers according to the scientific stations strategy and adapting the activities papers as an evaluations tool to the multi Specializations curriculum for the second stage preschool children ,The necessity of giving the children the opportunities to participate, use, and try practically throughout scientific activities, which they are provided with ,and Holding forums and training courses for the kindergarten teachers and the children parents to show through them the abilities and talents of the children and to highlight the importance of their creative thinking skills.

 

Key vocabulary: scientific stations strategy, multidisciplinary curriculum, scientific concepts, creative thinking.