رسالة ماجستير

 

مقومات صياغة السياسة التعليمية فى مصر وعلاقتها بآليات المجتمع الافتراضي

 

رسالة للحصول على درجة الماجـستير في التربية"  تخصص أصول تربية"

 

مقدمة

أحمد خليفة خليفة حماد

مدير ادارة طما التعليمية

 

 

إشـــــــــراف

             

أ.د / فيصل الراوي رفاعي

العميد الاسبق لكلية التربية

أستاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية  - جامعة سوهاج

د / رجب صديق سلطان

استاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية – جامعة سوهاج

 

2019  م / 1440 هـ

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الرسالة:

مقومات صياغة السياسة التعليمية فى مصر وعلاقتها بآليات المجتمع الافتراضى

 

  هدفت الدراسة الحالية الوقوف علي  أهمية مقومات صياغة السياسة التعليمية فى مصر وعلاقتها بآليات المجتمع الافتراضى واتضح أنها تؤدي دوراً مهماً في السياسية التعليمية في مصر, ولقد قام الباحث بوضع تصور مقترح لتنمية دور المجتمعات الافتراضية في السياسة التعليمية واعتمد الباحث علي المنهج الوصفي باعتباره المنهج المناسب للدراسة الحالية, كما قام الباحث باعداد استبانة كأداة للدراسة الميدانية , حيث تم تطبيقها علي القيادات الاشرافية والخدمات التعليمية. تمثل السياسة التعليمية  موجها رئيسيا لأى نظام تعليمي على اعتبار أنها مجموعة من المبادئ والمعايير التى تحكم النشاطات التعليمية وتوجه حركتها من خلال الإدارة واتخاذ القرارات ، وهى بذلك تمثل الخريطة العامة للتعليم والتى بقدر وضوحها وصدقها تظهر الأهداف العامة والخطوط العريضة المراد الوصول إليهاومعنى ذلك أن النقطة الأولى لأي سياسة تعليمية تبدأ من تعيين الأهداف التى تأتى تجسيدا لطموحات المجتمع وغاياته فى ضوء واقعه والمتغيرات المختلفة التى تؤثر فيما يريده المجتمع من نظامه التعليمي .

       تناول البحث المجتمع الافتراضي من حيث المفهوم والنشأة والتطور تم الانتقال إلى خصائص المجتمع الافتراضي و ما هي المحددات التشكل المجال العام الافتراضي مع تحديد أنواع المجتمعات الافتراضية و الاشكال الاتصالية بها ، بالإضافة إلى الملامح الأساسية للمجال العام الافتراضي ومعوقتها ، ثم تم الحديث عن مواقع التواصل الاجتماعي من حيث المفهوم والنشأة والتطور ثم خصائص وأنواع مواقع التواصل الاجتماعي ودوافع استخدام هذه المواقع والتأثيرات الايجابية و السلبية لمواقع التواصل الاجتماعي.

وكانت أهم نتائج الدراسة ما يلي :

  • تسهم قوائم البريد الإليكتروني في صياغة السياسة التعليمية
  • تلعب المواقع الاليكترونية دورا في تحديد القرارات التعليمية
  • تؤثر مواقع التواصل الاجتماعي في السياسة التعليمية في عدد من الدول
  • تعمل مواقع التواصل الاجتماعي على تفعيل الطاقات للبناء والابداع في صياغة السياسة التعليمية
  • يعطى المجال العام الافتراضي قدرا كبيرا من الحرية في التعبير عن صياغة السياسة التعليمية
  • يصعب في المجال العام الافتراضي اكتشاف الانعكاسية بسهوله في صياغة السياسة التعليمية
  • تأثير الانترنت بوجه عام إيجابي في صياغة السياسة التعليمية
  • شجع على التعبير عن الراي فى السياسة التعليمية بحرية لأنه كون المستخدم مجهول
  • الانترنت وسيلة لا تدعو للإحباط والانعزال ولا تهدد حياة الفرد فى تعبيره عن السياسة التعليمية
  • ادى المجتمع الافتراضي الى فقد الدولة سيطرتها على حدودها الجغرافية فالدول غير قادرة على مراقبة محتوى المعلومات من والى مما غير صياغة السياسة التعليمية بها
  • ضعف وجود خطوط اتصال ( الانترنت ) بالمؤسسات التعليمية
  • قلة المؤسسات التعليمية الموجود بها خطوط انترنت مما يعرض المؤسسات التعليمية للضعف في استخدام المجتمع الافتراضي
  • قلة استخدام عمليات البحث لافتقار الخدمات التكنولوجية داخل المؤسسات التعليمية
  • قلة اهتمام المؤسسات المدرسية Face book ودورها في تغيير السياسة التعليمية

 

 

Abstract of the The fundamentals of formulating the educational policy in Egypt and its relation to the mechanisms of the virtual society

     The present study aimed to identify the importance of the elements of thformulation of educational policy in Egypt and its relation to the mechanisms of the virtual society and turned out to play an important role in the educational policy in Egypt. The researcher has developed a proposed scenario for developing the role of virtual societies in educational policy. , And the researcher prepared a questionnaire as a tool for field study, where it was applied to supervisory leaders and educational services.

Educational policy is a major guide to any educational system as a set of principles and standards that govern educational activities and guide their movement through management and decision-making. This is the general map of education, which, in its clarity and honesty, shows the general objectives and the guidelines to be reached. An educational policy that begins with setting goals that reflect the aspirations and goals of the society in light of its reality and the different variables that affect the society's desire for its educational system.

       The research dealt with the virtual society in terms of concept, evolution and development. It moved to the characteristics of the virtual society and what are the determinants of the formation of the virtual public domain, identifying the types of virtual communities and their communicative forms, in addition to the basic features of the virtual public domain and its disability. Where the concept and development and then the characteristics and types of social networking sites and the motives of the use of these sites and the positive and negative effects of social networking sites.

The main results of the study were:

• Email lists contribute to the formulation of educational policy

• Websites play a role in determining educational decisions

• Social networking sites influence educational policy in a number of countries

• Social networking sites activate the energies of building and creativity in the formulation of educational policy

• The public domain gives a great deal of freedom to articulate educational policy

• It is difficult in the public domain to easily detect reflexivity in the formulation of educational policy

• The impact of the Internet is generally positive in the formulation of educational policy

• Encourage freedom of expression in educational policy because the user is anonymous

• The Internet is a means of frustration and isolation and does not threaten the life of the individual in the expression of educational policy

• The virtual society has lost control of the country's geographical borders. States are unable to monitor the content of information from and to the country, which has not changed its educational policy

• The lack of communication lines (Internet) in educational institutions

• Lack of educational institutions that have Internet lines, which expose educational institutions to weakness in the use of virtual society

• Lack of use of research for the lack of technological services within educational institutions

• Lack of attention to school institutions and book role in the change of educational policy

 

ملخص الدراسة:

مقدمة:

          إن ملامح الحياة الإنسانية قد تغيرت بشكل واضح وملموس مع دخول المجتمعات الإنسانية مجتمع المعلومات وسيطرة تكنولوجيا المعلومات والاتصال على معظم أنشطة الحياة وأبسطها؛ فقد جسدت شبكة المعلومات الدولية فضاءا رمزيا افتراضيا موازيا للعالم الواقعي، يعيشه الإنسان في صورة آلية، وأصبح جزءا هاما من حياته الاجتماعية، وواقعا ملموسا في ممارسته اليومية، وبيئة للتفاعل الاجتماعي على كافة الأصعدة الاجتماعيــة والثقافية والسياسية والاقتصادية، فعلى سبيل المثال لا الحصر: حلت الرسائل الإلكترونية محل الرسائل الورقية، وعقدت الجلسات العائلية والاجتماعية والثقافية في "غرف الدردشة" الإلكترونية، ولم يعد السفر شرطا لرؤية الأصدقاء أو سماع أصواتهم أو للبيع والشراء أو الدراسة، ولم تبقى المعرفة والثقافة حكرا لشخص ما أو لفئة محدده أو لمكان مخصص.

شهدت الحياة الثقافية السياسة العربية ,منذ فجر الاستقلال حتى اليوم تجربة عمل تربوية تتصف بالغنى والشمول سعيا الى بناء التربية العربية الموحدة والى هدم الحواجز التربوية القطرية التى تهدد الوجود العربي ووحدته الثقافية , وتتجسد معاناة هذة التجربة الوحدوية فى مجال التعليم كما فى غيرها فى وضعية القهر العربي المعاصر الذى يتمثل فى التبعية والتجزئة والتخلف وهو الثالوث الرهيب الذى غرسه الاستعمار بعناية فى تربة الوجود العربي ومازال يسهر على غرسه هذا , وينميه فى كل دور من دورات المن وفى كل مناسبة من المناسبات وفى كل شبر من الجسد العربي.

         وبناء علي ما سبق تحددت مشكلة الدراسة الحالية في وجود كثير من السلبيات التي تعاني منها المؤسسات التربوية وتعوقها عن القيام بدورها في القيام بمقومات صياغة السياسة التعليمية فى مصر

 وعلاقتها بآليات المجتمع الافتراضي، وبالتالي تظهر الحاجة إلي إجراء الدراسة الحالية.

تساؤلات الدراسة:

الإجابة عن هذا التساؤل من خلال مجموعة التساؤلات الأتية :

ما فلسفة مقومات السياسة التعليمية في مصر ؟

ما ملامح السياسة التعليمية في مصر ؟

ما أهم اليات المجتمع الافتراضي المستخدمة في المجتمع المصري ؟

ما علاقة اليات المجتمع الافتراضي بصياغة السياسة التعليمية في مصر ؟

ما تأثير المجتمع الافتراضي في صنع السياسة التعليمية ؟

ما الرؤية المقترحة لدور المجتمع الافتراضي في صنع السياسة التربوية في مصر ؟

أهداف الدراسة

تسعى الدراسة إلى تحقيق الأهداف التالية :-

تعرف على الاطار النظري والفكري لملامح مقومات السياسة التعليمية في مصر.

تعرف نشأه وتطور أليات المجتمع الافتراضي ومشكلاته.

رصد علاقة اليات المجتمع الافتراضي بصياغة السياسة التعليمية في مصر.

تقديم بعض التوصيات والمقترحات لدور المجتمع الافتراضي في صياغة السياسة التعليمية فى مصر

أهمية الدراسة :

تكمن أهمية الدراسة من النقاط الآتية :

1 –  توجه الدراسة أنظار المسئولين في وزارة التربية والتعليم إلى أهمية الأخذ بتقنية الواقع الافتراضي في صياغة السياسة التعليمية .

2 - ترشد الدراسة المهتمين بالتعليم في مصر لأفكار يمكن الاسترشاد بها في عملية صياغة السياسة التعليمية وعلاقتها المجتمع الافتراضي خلال التوصيات و المقترحات الإجرائية التي تقدمها الدراسة.

3 – تحدد الدراسة كيفية استخدام المجتمع الافتراضي لصياغة السياسة التربوية فى ضوء المادة 19 لدستور 2014 .

5 – تتعدد الجهات المستفيدة من نتائجها وتوصياتها ومقترحاتها الإجرائية الفئات التالية :

  أ – الباحثون في مجال التربية بصفة عامة .وصانعي التربية بصفة خاصة

ب – المخططون في وزارة التربية والتعليم

ج – العاملون في مجال التربية والتعليم .

حدود الدراسة :

  • الحدود الموضوعية : تشمل رؤية مقترحة لدور المجتمع الافتراضي فى صنع السياسة التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعي فى جمهورية مصر العربية
  • الحدود البشرية : عينة من القيادات الاشرافية والخدمات التعليمية بالمديرية التعليمية والإدارات بمحافظة سوهاج.

 منهج الدراسة  وأداتها :

طبقاً لطبيعة الدراسة الحالية فقد استخدام الباحث المنهج الوصفي وذلك لمناسبته للدراسة التربوية فهو يفيد في تجميع المعلومات المطلوبة والتي يمكن أن تكون أساساً لبحوث أخرى في المستقبل ، كما أنه يتميز بكونه يهتم باستقصاء الأسباب التي تساعد الباحث على فهم مشكلة الدراسة الحالية فهو لا يقتصر على جمع البيانات ، بل يتضمن قدراً من التفسير، وتحديد العلاقات والبيانات واستخراج الاستنتاجات ذات الدلالة بالنسبة لمشكلة الدراسةوذلك من أجل الحصول على نتائج علمية ثم تفسيرها بطريقة موضوعية لما ينسجم مع المعطيات الفعلية الظاهرة0

خطة السير في الدراسة :

لتحقيق أهداف الدراسة سيتم من خلال الخطوات الأتية :

1 - عرض للإطار العام للدراسة ( الفصل الأول ) ويشمل : - مقدمة - ومشكلة الدراسة وأسئلتها - وأهداف الدراسة وأهميتها و حدودها - ومنهج الدراسة أداتها - مصطلحات الدراسة -الدراسات السابقة والتعليق عليها ثم خطوات السير في الدراسة

1- ما الاطر النظرية والفكرية لملامح و مقومات السياسة التعليمية في مصر ؟

2- ما اليات المجتمع الافتراضي ؟

3- ما علاقة اليات المجتمع الافتراضي بصياغة السياسة التعليمية في مصر ؟

4- ما واقع دور المجتمع الافتراضي وصنع السياسة التعليمية في مصر ؟

5- ما الرؤية المقترحة لدور المجتمع الافتراضي وصنع السياسة التربوية فى مصر ؟

2- - عرض للأطر النظرية والفكرية لملامح ومقومات السياسة التعليمية في مصر  للإجابة على السؤال الأول وينص على " ما الاطر النظرية والفكرية لملامح و مقومات السياسة التعليمية في مصر ؟  "

3- عرض لنشأه وتطور وأليات المجتمع الافتراضي ومشكلاته للإجابة على السؤال الثاني وينص على " ما أليات المجتمع الافتراضي "

4- عرض لعلاقة آليات المجتمع الافتراضي بصياغة السياسة التعليمة في مصر للإجابة على السؤال الثالث وينض على " ما العلاقة آليات المجتمع الافتراضي بصياغة السياسة التعليمة في مصر ؟

5 – عرض لدور المجتمع الافتراضي في صنع السياسة التعليمية فى المجتمع لإجابة على السؤال الرابع وينص على ما تأثير المجتمع الافتراضي فى صنع السياسة التعليمية؟

6 – عرض للرؤية  المقترحة لدور المجتمع الافتراضي وصنع السياسة التربوية فى مصر للإجابة عن السؤال الخامس " ما الرؤية المقترحة لدور المجتمع الافتراضي وصنع السياسة التربوية فى مصر ؟" وذلك بناءً على ما تم التوصل إليها من نتائج الدراسة الميدانية وما تم استخلاصه من الإطار النظري

 

 

 

نتائج الدراسة :

تلخصت أهم نتائج الدراسة الميدانية فيما يلي:

   ومن خلال النتائج المستخلصة من آراء عينة الدراسة من القيادات الاشرافية والخدمات التعليمية يمكن إيجاز نتائج الدراسة الميدانية فيما يلي:

1- دور نظريات المفسرة لمواقع التواصل الاجتماعي:

  • تقوم نظريات المفسرة لمواقع التواصل الاجتماعي:بالثقيف السياسي من خلال إكسابهم بعض القيم والمعتقدات السياسية، كما تكسبهم بعض المعارف والمعلومات السياسية عن النظام السياسي التعليمى ، وتكوين مشاعرهم واتجاهاتهم نحو ذلك النظام ، وتنمية القدرة علي الاختيار للمواقف والاتجاهات السياسية لدي القائمين عليها ،

0تعمل النظريات المفسرة لمواقع التواصل الاجتماعي:علي تنمية الافراد من خلال إسهامها في التوعية بالحقوق والواجبات والحريات الأساسية كما وردت في المواثيق والإعلانات الدولية.

  • إسهامها في تكوين الفكر السياسي المشترك بين القيادات الاشرافية والقيادات الخدمية وتوحيد أرائهم حول السياسة التعليمية .
  • تشجع نظريات المفسرة لمواقع التواصل الاجتماعي:علي المشاركة السياسية من خلال:       

-إتاحة الفرصة للقائمين على التعليق والتعبير عن الرأي في القضايا  التعليمية  المثارة.

-توجيه القائمين إلي التحول من المشاركة التربوية  السلبية إلي المشاركة التربوية  الإيجابية من خلال المجتمع الافتراضى.

2- دور االمؤسسات التعليمية في دوافع استخدام مواقع التواصل الاجتماعي:

  • من خلال الاطلاع علي واقع دور االمؤسسات التعليمية والمجتمع الافتراضى ، أظهرت نتائج الدراسة الميدانية ما يلي:

ضعف دور االمؤسسات التعليمية في علاقة المجتمع الافتراضى  للمؤسسات التعليمية ؛ نتيجة ضعف تنمية القيم السياسية ، ومن هذه القيم الإيمان بثقافة الاختلاف وتعدد الأراء ، وضعف تنمية القدرة النقدية لدي الافراد ، بالإضافة إلي تدني الوعي بالحقوق والواجبات وأساليب المشاركة التربوية السليمة , وعدم وجود مقررات افتراضيه و سياسيه ، مما أدي إلي ضعف دور المؤسسات التعليمية في تقديم اطروحة المجتمعات الافتراضية 0

  • إن المؤسسات التعليمية بوضعها الراهن لا تقوم بدور إيجابي فعال في توعية افرادها سياسياً وافتراضيا ؛ ويرجع ذلك إلي عدة معوقات من بينها ما يلي: الفجوة بين ما يدرس في والواقع الفعلي للمجتمع وظروفه السياسية ، والاجتماعية ، والاقتصادية ،وقلة عدد المؤتمرات ، والندوات السياسية التي تعقد علي مدار العام ، وضعف دور مواقع التواصل الاجتماعى داخل المؤسسات التعليمية,

 

Summary:

 

Introduction

          The profile of human life has changed clearly and concretely with the entry of human societies into the information society and the control of information and communication technology over most of life's most basic activities. The International Information Network has embodied a symbolic virtual space parallel to the real world, And an environment of social interaction at all levels of social, cultural, political and economic, to name but a few: the electronic messages replaced the paper messages, and held family meetings, social and cultural Yeh in "chat rooms" electronic, no longer a requirement to travel to see friends or hear their voices or sale and purchase or study, knowledge and culture did not remain the preserve of a person or class specific or custom place.

From the dawn of independence until the present day, the cultural life of Arab politics has witnessed a rich and inclusive educational work in order to build unified Arab education and to destroy the educational barriers that threaten the Arab existence and its cultural unity. The experience of unity in education and in other situations of Arab oppression Which is the terrible triad that colonialism has carefully instilled in the soil of the Arab presence and is still keen on planting it, and developing it in every role of the Manna and on every occasion and in every inch of the Arab body.

         Based on the above, the problem of the current study was determined in the presence of many negatives that the educational institutions suffer and impede them from performing their role in the formulation of the educational policy in Egypt

 And their relationship to the mechanisms of virtual society, and thus show the need to conduct the current study

Study Questions

Answer this question through the following set of questions

What is the philosophy of the fundamentals of educational policy in Egypt?

What are the features of educational policy in Egypt?

What are the most important mechanisms of the virtual society used in Egyptian society?

What is the relationship of virtual society mechanisms to the formulation of educational policy in Egypt?

What is the role of virtual society in the making of educational policy in society?

What is the proposed vision for the role of the virtual society in the making of educational policy in Egypt

Objectives of the study

The study aims to achieve the following objectivesLearn about the theoretical and intellectual framework of the features of educational policy in Egypt.

Know the origin and evolution of virtual society mechanisms and problems.

Monitoring the relationship of the mechanisms of the virtual society to the formulation of educational policy in Egypt.

Provide some recommendations and suggestions for the role of the virtual society in the formulation of educational policy in Egypt

the importance of studying The importance of the study of the following points

1-The study draws the attention of officials in the Ministry of Education to the importance of introducing virtual reality technology in the formulation of educational policy.

2-The study guides interested in education in Egypt for ideas that can guide the process of formulating educational policy and its relation to the virtual community through the recommendations and procedural proposals presented by the study.

3- The study defines how the virtual society can be used to formulate educational policy in the light of Article 19 of the 2014 Constitution.

4-The beneficiaries of the results, recommendations and procedural proposals of the following categories:

A - researchers in the field of education in general and the makers of education in particular

B - planners in the Ministry of Education

C - Workers in the field of education.

The limits of the study

Objective Limits: Includes a proposed vision for the role of virtual society in educational policy-making in schools of pre-university education in the Arab Republic of Egypt

Spatial boundaries: A sample of students, teachers and employees of the school administration in pre-university education schools and a sample of the members of the follow-up committees in the departments and the educational directorate.

Time Limits: The Contemporary Period of Study

Human Limitations: The sample of the study was limited to a sample of students and teachers working in the school administration in pre-university education schools and a sample of the members of the follow-up committees in the departments and the educational directorate.

 Methodology and tools

According to the nature of the current study, the researcher used the descriptive approach for the purpose of the study of education is useful in the collection of information required, which can be the basis for further research in the future, and is characterized by being interested in investigating the reasons that help the researcher to understand the problem of the current study is not limited to data collection . It also includes a measure of interpretation, identification of relationships and data, and extraction of significant conclusions regarding the problem of study. This is in order to obtain scientific results and then to interpret them in an objective manner, in accordance with the actual data.

Study Plan

To achieve the objectives of the study will be through the following steps:

1)Presentation of the general framework of the study (Chapter I) and includes: - Introduction - The problem of the study and its questions - The objectives and importance of the study and its limits - The methodology of the study its tools - Terms of study - Previous studies and comment and then steps to study

1- What theoretical and intellectual frameworks for the features and elements of educational policy in Egypt?

2- What are the mechanisms of virtual society?

3-What is the relationship of the mechanisms of virtual society to the formulation of educational policy in Egypt?

4- What is the reality of the role of virtual society and the creation of educational policy in Egypt?

5-What is the proposed vision for the role of virtual society and the creation of educational policy in Egypt?

2)Presentation of the theoretical and intellectual frameworks of the features and elements of educational policy in Egypt to answer the first question and provides "What theoretical and intellectual frameworks for the features and elements of educational policy in Egypt?

3) A presentation of the origin, development and mechanisms of the virtual society and its problems to answer the second question.

4)A presentation of the relationship of the mechanisms of the virtual society to the formulation of the educational policy in Egypt to answer the third question and sheds light on "the relationship between the mechanisms of the virtual society and the formulation of the educational policy in Egypt?

5)Presentation of the role of the virtual community in the making of educational policy in society to answer the fourth question and provides the reality of the role of virtual society and the creation of educational policy in society?

6)Presentation of the proposed vision of the role of virtual society and the creation of educational policy in Egypt to answer the fifth question "What is the proposed vision for the role of virtual society and the creation of educational policy in Egypt?" Based on the results of the field study and what was derived from the theoretical framework

Results

The main results of the field study are as follows

   The results of the study sample from supervisory leaders and educational services can be summarized as follows

First: Virtual Society

1- The role of theories explaining social networking sites

  • Explain the theories of social networking sites: political education through the acquisition of some values ​​and political beliefs, as gaining some knowledge and political information about the educational political system, and the composition of their feelings and attitudes towards that system, and develop the ability to choose the positions and political trends of those who maintain them,

0 Explanatory theories of social networking sites: on the development of individuals through their contribution to the awareness of rights and duties and fundamental freedoms as contained in international covenants and declarations.

  • Contribution to the formation of political thought shared between the supervisory leaders and service leaders and unify their views on educational policy.
  • Encouraging theories of interpretation of social networking sites: on political participation through:

- Provide the opportunity for commentators and expression of opinion in the educational issues raised.

- To direct those who move from negative educational participation to positive educational participation through the virtual community.

2- The role of educational institutions in the motives of using social networking sites:

  • By studying the role of educational institutions and the virtual community, the results of the field study showed the following:

The weakness of the role of educational institutions in the relationship of the virtual society to the educational institutions, due to the weakness of the development of political values. Among these values ​​is the belief in the culture of difference and pluralistic views, weak development of monetary capacity of individuals, in addition to the low awareness of rights and duties and methods of sound educational participation. , Which led to the weak role of educational institutions in the presentation of the theory of virtual societies

  • The educational institutions in their present situation do not play a positive role in educating their members politically and by default. This is due to several obstacles, including the following: the gap between what is taught in the actual reality of the society and its political, social and economic conditions, and the low number of conferences, Throughout the year, the weak role of social networking sites within educational institutions,