رسالة دكتوراه

 

تفعيل إسهامات مؤسسات المجتمع المدني لحل مشكلات التعليم الأساسي بالقرى الأكثر فقراً فى صعيد مصر فى ضوء مجال المشاركة المجتمعية

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

تخصص: أصول التربية

 

 

مقدمة من

أحمد على محمد عبد المحسن

رئيس قسم التدريب بإدارة طهطا التعليمية

 

 

إشراف

أ.د. فيصل الراوي طايع 

د. حمدي السيد عبد اللاه

 

2019م  –  1440 هـ

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

 

مقدمة :

  هدفت الدراسة الحالية إلي محاولة الوقوف على واقع أدوار مؤسسات المجتمع المدنى تجاه مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقراً بمحافظة سوهاج ، والكشف عن المعوقات التي تحد من إسهامات مؤسسات المجتمع المدنى تجاه تلك المشكلات ،وذلك في ضوء مجال المشاركة المجتمعية فى التعليم . ولتحقيق هذا الهدف مرت الدراسة بمجموعة من الإجراءات تمثلت في إعداد إطار نظري شمل اعداد الاطار العام للدراسة ، ثم مشكلة الفقر وتأثيرها على التعليم في مصر، ثم دور مؤسسات المجتمع المدني فى التعليم فى مصر، ثم مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقراً فى مصر.

منهج الدراسة : استخدمت الدراسة المنهج الوصفي .

حدود الدراسة : لقد ركزت الدراسة على وضع خطة لتفعيل إسهامات مؤسسات المجتمع المدنى فى علاج مشكلات التعليم فى القري الأكثر فقراً بمحافظة سوهاج.

أهم نتائج الدراسة : توصلت الدراسة إلي النتائج الآتية :

  • محدودية دور الجمعيات الأهلية فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • اقتصار دور الجمعيات الأهلية على تقديم الإعانات والمساعدات للفقراء والمحتاجين .
  • محدودية دور نقابة المعلمين فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • اقتصار دور نقابة المعلمين على تقديم الإعانات والمساعدات لأعضائها فى حالات الزواج والمرض.
  • محدودية دور الأحزاب السياسية فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • محدودية دور مراكز الشباب فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • قصور التشريعات الى تنظم عمل مؤسسات المجتمع المدنى تجاه التعليم .
  • قلة الدعم المالي المقدم من الحكومة لتلك المؤسسات للقيام بدورها .
  • ضعف الكفاءات البشرية الموجودة بمؤسسات المجتمع المدنى .
  • ضعف الإمكانيات والتجهيزات الموجودة بمؤسسات المجتمع المدني.

الخطة الاستراتيجية  :

     وبناء على ما توصلت اليه الدراسة النظرية ونتائج الدراسة الميدانية تم التوصل الى بناء خطة استراتيجية لتفعيل اسهامات مؤسسات المجتمع المدني لحل مشكلات التعليم الاساسي بالقرى الاكثر فقراً بمحافظة سوهاج

 

Abstract of the study

Introduction of the study:

The study aimed to try to monitor the reality of the roles of The Civil Society institutions towards Educational problems in the most poorest villages and to show the Constraints that limit the role of civil society institutions in facing the problems of Education in the poorest villages in Sohag governorate through writing the General framework of the study then The Poverty problem in Egypt.then The Roles of The Civil Society institutions in Education then The Educational problems in The most poverty villages in Egypt This was followed by preparing the Strategic Plan.

Methodology:

The study used the descriptive approach.

Study limits :The study revolves around putting a strategic plan to assure the role of The Civil Society institutions in facing the Educational problems in the most poverty villages in Sohag Governorate   .

The results of the study:

  • The Limited role of "the civil charities" in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • The main role of "the civil charities" focuses on giving subventions and backsides for the poor and needs .
  • The Limited role of " Teachers syndicate " in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • The main role of "Teachers syndicate" focuses on giving subventions and backsides for the members in cases of marriage and illness .
  • The Limited role of " Political Parties " in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • The Limited role of " Youths Centers " in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag ..
  • The failure of legislations that organize the work of the civil society institutions towards education .
  • The lack of financial support given by the government for the civil society institutions to take its role towards education .
  • The weakness of human Capacities that exist in the civil society institutions .
  • The weakness of potential and preparations that exist in the civil society institutions .

The Strategic Plan :

  • What are the main aspects of the plan that help The Civil Society Institutions in giving the remedy for the educational problems in the most poverty villages in Sohag?

 

 

ملخص الدراسة باللغة العربية:

 

مقدمة الدراسة :

     إن مستقبل أى أمة مرهون بالنهوض بالعملية التعليمية ولا يتحقق ذلك إلا بالنهوض بمستوي التعليم بالمؤسسات التعليمية ، وحيث أن  للتعليم دور أساسي في تحقيق التنمية الشاملة للمجتمع الأمر الذي يجعل كل الدول تعمل بصورة دورية على مراجعة أنظمتها وسياساتها التعليمية من اجل تحسينها وجعلها تواكب متطلبات العصر والتغيرات السريعة والمتلاحقة في شتي مناحي الحياة ، وحيث أن هناك تحديات تعيشها في الوقت الحاضر العملية التعليمية فى مصر تتطلب مواجهتها جهودا جبارة ألزمت المجتمع بجميع هيئاته ومنظماته التحرك للتعامل معها ، وما يهم في هذا الجانب الاهتمامات والجهود التى ركزت على تحسين أنظمة التعليم لتحسين مخرجاته وخاصة التعليم في مرحلة التعليم الأساسي, ومع التطور والتغير السريع فى الحياة وتغير حاجات التلاميذ تبعا لتغير الحياة نجد الفجوات والمشكلات فى المدارس تزداد بشكل كبير الأمر الذي يصعب على الحكومة بمفردها التعامل مع هذه المشكلات وتظهر الحاجة الى من يساندها فى تحقيق الدور المطلوب منها وهى مؤسسات المجتمع المدني والتي تشترك فى الهدف مع الحكومة وهو تحقيق التنمية للمجتمع فى جميع الجوانب ، ولكن يلاحظ أيضا القصور من قبل هذه المؤسسات فى أداء الدور المطلوب منها وبخاصة تجاه مشكلات التعليم رغم اعتبار التعليم قضية قومية يجب تضافر جميع الجهود وجميع المؤسسات لتحسين منظومة التعليم .

مشكلة الدراسة : تتحدد مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالي:

   كيف يمكن بناء خطة تحدد إسهام مؤسسات المجتمع المدني في مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا ؟

وتتفرع منه الأسئلة الفرعية التالية :-

  • ما العلاقة بين مشكلة الفقر ومشكلات التعليم في القرى الأكثر فقرا ؟
  • ما دور مؤسسات المجتمع المدنى فى التعليم فى مصر من خلال مدخل المشاركة المجتمعية ؟
  • ما أهم مشكلات التعليم في القرى الأكثر فقرا فى مصر ؟
  • ما واقع ادوار مؤسسات المجتمع المدنى فى علاج مشكلات التعليم فى القري الأكثر فقرا فى محافظة سوهاج ؟
  • ما معالم خطة مساهمة مؤسسات المجتمع المدني في علاج مشكلات التعليم فى القري الأكثر فقرا ؟

أهداف الدراسة : هدفت الدراسة الحالية إلي ما يلي:

  • رصد بعض التجارب في مشاركة مؤسسات المجتمع المدني في علاج مشكلات التعليم من خلال عرض نتائج وتوصيات الدراسات السابقة للاستفادة منها وجعلها رصيدا معرفيا يسهل الإطلاع عليه من قبل المسئولين عن العملية التعليمية .
  • التعرف على الأسباب الأساسية وراء مشكلات التعليم فى القري الأكثر فقرا .
  • تحديد دور مؤسسات المجتمع المدنى فى مواجهة مشكلات التعليم فى مصر .
  • الكشف عن الواقع الحالي لادوار مؤسسات المجتمع المدنى فى التعامل مع مشكلات التعليم فى القري الأكثر فقرا .
  • التوصل إلى خطة تحدد إسهامات مؤسسات المجتمع المدنى فى علاج بعض مشكلات التعليم فى القري الأكثر فقرا.

أهمية الدراسة : تتمثل أهمية الدراسة في النقاط الآتية :

  • تلقى الضوء على مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا والتي أصبحت ضرورة ملحة تعمل جميع الهيئات بالدولة على مواجهتها بهدف إصلاح التعليم بهذه القرى .
  • تساعد المدارس في الوصول لإتاحة التعليم لجميع الأطفال بصورة متكافئة ثم العمل على تحسين العملية التعليمية .
  • يتفق موضوعها مع المداخل والسياسات الاستراتيجية التى تتبناها الدولة لإصلاح منظومة التعليم مثل مدخل الإتاحة , اللامركزية فى التعليم , الإصلاح المتمركز حول المدرسة , المشاركة المجتمعية لدعم وإصلاح التعليم .
  • تلقى الضوء على أهمية دور مؤسسات المجتمع المدنى تجاه مؤسسات التعليم بالقري الأكثر فقرا ومساعدتها للحكومة فى مواجهة بعض مشكلات التعليم بها.
  • توجيه القيادة المدرسية ومكتب التربية الاجتماعية بالمدرسة فى هذه القري لعمل شراكات وبروتوكولات تعاون مع مؤسسات المجتمع المدنى للاستفادة من امكاناتها المادية والبشرية لمواجهة مشكلات التعليم لديهم .
  • مساعدة المهتمين بتطوير التعليم لوضع مقترحات جديدة بالخطة الاستراتيجية للتعليم تهتم فيها بمؤسسات التعليم فى القري الأكثر فقرا لتحديد المشكلات التى تواجه العملية التعليمية فيها ووضع حلول لها   .
  • يؤمل أن تفيد الدراسة الحالية الفئات الآتية : واضعي السياسة التعليمية فى مصر ، مصممي الخطة الإستراتيجية للتعليم فى مصر ، القائمين على مؤسسات المجتمع المدني ، الإدارة المدرسية ومكاتب التربية الاجتماعية المدرسية ،جهات الإدارة المحلية مثل المراكز القروية ومجالس المدن.
  • تضع خطة لمساهمة مؤسسات المجتمع المدني فى علاج مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا  بمحافظة سوهاج فى ضوء مجال المشاركة المجتمعية                                              

منهج الدراسة : استخدمت الدراسة المنهج الوصفي.

حدود الدراسة :

الحدود الموضوعية : تشمل وضع خطة لتفعيل إسهامات مؤسسات المجتمع المدنى فى علاج مشكلات التعليم فى القري الأكثر فقرا بمحافظة سوهاج.

الحدود المكانية : عينة من القري الأكثر فقرا بمحافظة سوهاج .

الحدود الزمانية : خلال العام الدراسي 2018/2019م .

الحدود البشرية: اقتصرت عينة الدراسة على مجموعة من العاملين بمدارس التعليم الأساسي بالقرى الأكثر فقرا وكذا عينة من المسئولين عن مؤسسات المجتمع المدنى الموجودة بهذه القرى بمحافظة سوهاج .

أدوات الدراسة :

 ( أولا ) استبيان يطبق على عينة من العاملين بالإدارة المدرسية ومكاتب التربية الاجتماعية المدرسية بمدارس الفري الأكثر فقرا.

 ( ثانيا ) استبيان يطبق على عينة من المسئولين عن مؤسسات المجتمع المدنى "  العاملين ومجالس الإدارات "  بالقرى الأكثر فقرا فى محافظة سوهاج.

خطوات السير في الدراسة:

الفصل الأول : الإطار العام للدراسة .

الفصل الثاني: مشكلة الفقر فى مصر .

الفصل الثالث: دور مؤسسات المجتمع المدنى فى التعليم .

الفصل الرابع: مشكلات التعليم فى القرى الاكثر فقرا فى مصر.

الفصل الخامس : إجراءات الدراسة الميدانية ونتائجها.

الفصل السادس : تضمن وضع خطة لتفعيل دور مؤسسات المجتمع المدني فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا فى محافظة سوهاج.

نتائج الدراسة الميدانية :

 توصلت الدراسة من خلال استقراء واقع دور مؤسسات المجتمع المدنى تجاه مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقراً بمحافظة سوهاج(الاستبانة الأولى ) ومن خلال رصد المعوقات الى تواجه مؤسسات المجتمع المدنى بمحافظة سوهاج ( الاستبانة الثانية ) وذلك بتحليل استجابات أفراد العينة إلي ما يلي:

نتائج الاستبانة الأولى :

  • محدودية دور الجمعيات الأهلية فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • اقتصار دور الجمعيات الأهلية على تقديم الإعانات والمساعدات للفقراء والمحتاجين .
  • محدودية دور نقابة المعلمين فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • اقتصار دور نقابة المعلمين على تقديم الإعانات والمساعدات لأعضائها فى حالات الزواج والمرض.
  • محدودية دور الأحزاب السياسية فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • اقتصار دور الأحزاب السياسية على عمل المعارض و المسابقات وإصدار المجلات والنشرات .
  • محدودية دور مراكز الشباب فى مواجهة مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا بسوهاج.
  • اقتصار دور مراكز الشباب على عمل المسابقات والرحلات والمعسكرات الافراد المجتمع.

نتائج الاستبانة الثانية :

  • قصور التشريعات الى تنظم عمل مؤسسات المجتمع المدنى تجاه التعليم .
  • قلة الدعم المالي المقدم من الحكومة لتلك المؤسسات للقيام بدورها .
  • ضعف الكفاءات البشرية الموجودة بمؤسسات المجتمع المدنى .
  • ضعف الإمكانيات والتجهيزات الموجودة بمؤسسات المجتمع المدنى.
  • محدودية الأدوار التنموية التي تقوم بها مؤسسات المجتمع المدنى داخل المجتمع .
  • ضعف ثقافة العمل التطوعي و الجماعي والتعاوني بين أفراد المجتمع .
  • تدنى مستوى رضا المجتمع عن ادوار مؤسسات المجتمع المدنى فى التعليم .

الخطة الاستيراتيجية : تضمن الخطة الاستيراتيجية  ما يلي:

  • تمهيد.
  • توصيف واقع ادوار مؤسسات المجتمع المدنى تجاه مشكلات التعليم فى محافظة سوهاج .
  • مبررات التخطيط الاستيراتيجى لتفعيل إسهامات مؤسسات المجتمع المدنى فى علاج مشكلات التعليم بالقرى الأكثر فقرا فى محافظة سوهاج .
  • مراحل إعداد الخطة الاستيراتيجية .

[1] التحليل الدقيق للبيئة الداخلية والخارجية:

  • [ أ ] تحليل البيئة الداخلية
  • [ب] تحليل البيئة الخارجية
  • [ج ] استراتيجيات التحليل البيئي(SOWT)
  • [ د ] مصفوفة العوامل الداخلية والخارجية
  • مصفوفة العوامل الداخلية
  • مصفوفة العوامل الخارجية

[2] وضع رؤية ورسالة .

[3] وضع وصياغة الغايات والأهداف الإستراتيجية .

[4] وضع وصياغة الخطة التنفيذية .

[5] المتابعة والتقييم للخطة التنفيذية .

 

 

Summary:

Introduction of the study:

The future of any nation is based upon the renaissance of Educational process and this will not be achieved except by the raise of the educational level inside the educational  establishments. As education has a main role in achieving the complete development inside the society .This matter makes all the countries revise regularly its educational polices and systems and this for improving and to be with" the time requirements " and the rapid , following changes in all directions of life . As there are challenges that the  educational process " live in the present in Egypt and that requires "Strong efforts " to face it that make the society with all its organizations and authorities obliged to deal with them.

And its important in this side to know the interests and efforts that focus on improving the systems and to improve the outputs especially , education in " the basic education " and with development and rapid changes in life and the changes of students needs according to changing in life , we find the gaps and problems in schools increase in large shapes , The matter that is very difficult to the government alone to deal with these problems and it appears to need to support the government to achieve the required role . It is the civil society establishment "that share with the goal with the government . It is achieving the development for the society in all sides . It is noticed the lack of the civil society establishment in achieving the required role , especially regarding " the educational problems " as education is considered " A national case " and all efforts should be mixed with all  establishments to improve the educational system "  .

Problem of the study :

The problem of the study is identified in the following questions:

  • How we can build a plan show how the Civil Society institutions " help to face the educational problems in the most poverty villages ?

The main question divided into the following questions :

  • What is the relationship between the poverty problems and educational problems in the most poverty villages in Sohag ?
  • What is the role of The Civil Society institutions in education in Egypt in the civilian share ?
  • What are the most important problems inside the most poverty villages in Sohag?
  • What are the role of The Civil Society Institutions in giving the remedy for the educational problems in the most poverty villages in Sohag ?
  • What are the main aspects of the plan that help The Civil Society Institutions in giving the remedy for the educational problems in the most poverty villages in Sohag ?

The aims of the study :

The study targeted the following :

  • Observing some experiments in sharing " Civil Society Institutions in giving the remedy for the educational problems in the most poverty villages in Sohag through showing some results and recommendations previse studies to benefit from it and make it a knowledge credit easy to ready it by a responsible people for educational process .    .
  • Recognizing " main reason " behind the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • Defining the role of the" Civil Society Institutions to face the educational problems in the most poverty villages in Sohag  .
  • Detecting of the recent position for the roles of the Civil Society Institutions in dealing with the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • Coming to a plan define the contributions of the Civil Society Institutions in giving the remedy for some of the educational problems in the most poverty villages in Sohag

The importance of the study :

The importance of the study represented in the following points:

  • It sheds the light on " The problems of Education" in the most poorest villages and it became emergent necessity that all authorities in our country make to face it to reform Education in these villages.    
  • Helping the schools to arrive the education becomes available for all children in an equal case then to improve the educational process .
  • The subject agrees with the strategic policies and inputs that the country adapt to reform the Educational system " as input available , non- centered in Education , Reforming centered on school , Society sharing for supporting and reforming Education.
  • It sheds the light on the importance  of the role of " The Civil Society institutions " towards Educational institutes in the most poorest villages and help the government to face some Educational problems inside it  .
  • Directing the school management and the social guide office to these villages to make sharing and co-operation protocols with Civil Society institutions to benefit from material and potential and human to face Educational problems with them .
  • Helping those who are interested in developing Education to put suggestions with strategic plan for education that institutes interest in education in the most poorest villages to define the problems that face the educational process in it and put solutions for them .
  •  This study benefit the following people

Methodology :

  • The study used the descriptive method.

Study limits:

- Issues limit:

- The study revolves around The problems of Education in the most poorest villages , The role of The Civil Society institutions towards that Then putting a strategic plan to assure the role of The Civil Society institutions in facing the Educational problems in the most poverty villages in Sohag Governorate  

- Spatial limit:

       A sample of the most poverty villages in Sohag .

- Time limit:

      During the school year 2018 / 2019.

The study tools :

  • A questionnaire applied on a sample of the workers inside the Basic Educational schools in the most Poverty villages such as (Idara and the offices of society guide ).
  • A questionnaire applied on a sample of the people who are responsible for The Civil Society institutions in the most Poverty villages in Sohag such as (Idara council  and the workers  ).

The steps of the study :

  • First : Chapter one: General frame work of the study.
  • Second : Chapter two: The Poverty problem in Egypt.
  • Third : Chapter three: The Roles of The Civil Society institutions in Education .
  • Fourth : Chapter four: The Educational problems in The most poverty villages in Egypt .
  • Fifth: Chapter five: the procedures of the field study , its results and the recommendations..
  • Sixth : Chapter six: The Strategic Plan to assure the role of The Civil Society institutions in facing the Educational problems in the most poverty villages in Sohag Governorate .

 

The results of the study:

The study reached – through reading the present role of Civil Society institutions towards the educational problems in the most poverty village in Sohag and through observing the Obstacles that face the civil society institutions in Sohag after analyzing the responses of the items of the selected samples to the following :

  • The result of the first questionnaire :
  • The Limited role of "the civil charities" in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • The main role of "the civil charities" focuses on giving subventions and backsides for the poor and needs .
  • The Limited role of " Teachers syndicate " in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • The main role of "Teachers syndicate" focuses on giving subventions and backsides for the members in cases of marriage and illness .
  • The Limited role of " Political Parties " in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • The main role of " Political Parties " focuses on holding fairs , Exhibitions , competitions and publishing magazines and leaflets .
  • The Limited role of " Youths Centers " in facing the educational problems in the most poverty villages in Sohag .
  • The main role of " Youths Centers " focuses on holding competitions, Journeys , Camps for individuals and Society .
  • The result of the Second questionnaire :
  • The failure of legislations that organize the work of the civil society institutions towards education .
  • The lack of financial support given by the government for the civil society institutions to take its role towards education .
  • The weakness of human Capacities that exist in the civil society institutions .
  • The weakness of potential and preparations that exist in the civil society institutions .
  • The limitation of The developmental roles  that  the civil society institutions o inside the society .
  • The weakness of The culture volunteering work , cooperative work and collective work between The Society individuals .
  • The falling of the satisfaction level about the roles of the civil society institutions in Education .

 

 

  • The Strategic Plan :

The strategic Plan includes the following :

  •  
  • The description of the present role of the civil society institutions towards the Educational problems in Sohag Governorate .
  • The excuses of The Strategic Planning to assure the contributions of the civil society institutions in giving the remedy to Educational problems in the most poverty villages in Sohag Governorate
  • The steps of the Strategic Plan.
  • The accurate analysis of the interior and exterior environment .
  • The analysis of the interior environment .
  • The analysis of the exterior environment .
  • The strategy of environmental analysis ( SOWT) .
  • The groups of the interior and exterior factors .
  • The groups of the interior factors .
  • The groups of the exterior factors .

            (B)Putting a Vision and a mission .

            (C) Putting and forming ends and Strategic Goals .

            (D) Putting and forming executive plan .

            (E) The following up and evaluation of the plan .