رسالة ماجستير

 

فاعلية استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية على تنمية بعض المفاهيم العلمية والمهارات العملية لدى طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي

 

إعداد الباحث

أيمن صلاح موسي حسين

مدرس نظري بالكلية التكنولوجية بوسط الوادي

 

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس

تخصص مناهج وطرق تدريس التعليم الصناعي

 

1438هــ - 2017م

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث : "فاعلية استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية علي تنمية بعض المفاهيم العلمية والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي".

الباحث : أيمن صلاح موسي حسين.

الدرجة العلمية : الماجستير في التربية - تخصص مناهج وطرق تدريس التعليم الصناعي.

لجنة الأشراف العلمي علي الرسالة:

  • ا.د/ علي سيد محمد عبد الجليل - أستاذ ورئيس قسم المناهج وطرق التدريس ووكيل الكلية للدراسات العليا والبحوث سابقا - كلية التربية - جامعة أسيوط.
  • ا.د/ عاصم محمد إبراهيم عمر - أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد - كلية التربية - جامعة سوهاج.

الكلية المانحة : كلية التربية - جامعة سوهاج.

بتاريخ: 29 / 3 / 2017 م

       يهدف البحث الحالي إلي تنمية المفاهيم العلمية، والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي باستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة، ولتحقيق الهدف من هذا البحث استخدام الباحث المنهج التجريبي التربوي، ذو المجموعتين المتكافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة نظراً لمناسبة هذا التصميم للكشف عن مدي فاعلية استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة علي تنمية بعض المفاهيم العلمية، والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي، وقد تم اختيار مجموعة البحث عشوائياً من طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء بمدرسة المحاسنة الثانوية الصناعية بنين – بمحافظة سوهاج، واستخدم الباحث في أدوات بحثه اختبار المفاهيم العلمية، وبطاقة ملاحظة المهارات العملية في مقرر أسياسات الهندسة الكهربية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء، وتوصل البحث الحالي إلي النتائج التالية:

  • يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية عند مستويات التذكر، والفهم، والتطبيق.
  • يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة المهارات العملية.

وفي ضوء نتائج هذا البحث أوصى الباحث بما يلي:

  • ضرورة الاهتمام باستخدام الوسائط المتعددة في تدريس المقررات الهندسية في مراحل التعليم التقني المختلفة بما يجعلها تواكب المفاهيم والتطورات التكنولوجية الحديثة.
  • استخدام برامج المحاكاة بالكمبيوتر وبرمجياته وخاصة برمجيات الوسائط المتعددة لتدريب طلاب المدارس الثانوية الصناعية علي تنمية المفاهيم العلمية.
  • استخدام برامج المحاكاة بالكمبيوتر وبرمجياته وخاصة برمجيات الوسائط المتعددة لتدريب طلاب المدارس الثانوية الصناعية علي تنمية المهارات العملية.
  • إعداد ورش عمل ودورات تدريبية لمعلمي المدارس الثانوية الصناعية في مجال توظيف واستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في كل مقرر دراسي.
  • يجب ألا تقتصر وسائل تقويم الطلاب علي قياس التحصيل فحسب بل يجب أن تتضمن قياس المهارات العملية ومستواها لدي الطلاب.

الكلمات المفتاحية :    الطريقة المعملية   -     الوسائط المتعددة

                          المفاهيم العلمية     -     المهارات العملية

                               مقرر أساسيات الهندسة الكهربية

 

Abstract:

 

Title of the Research: "The Effectiveness of Using The Laboratory Method Assisted with Multimedia in Teaching the Bases of The Electrical Engineering Course on Developing Some of Scientific Concepts and Practical Skills for First Grade Secondary Industrial Students"

The Researcher: Ayman Salah Mousa Hussein.  

Degree: Master of Education - Curriculum and Teaching Methods of Industrial Education.

Scientific Overseeing Committee of The Message:

    1- Prof. Dr. Ali Sayed Mohammed Abdul Jalil - A professor and Head of Curriculum and Teaching Methods Section and Vice Dean of Faculty of High Studies and Research Previously, Faculty of Education, Assiut University.

    2- Dr. Asim Mohammed Ibrahim Omar - Assistant Professor of Curriculum and Science Teaching Methods, Faculty of Education, Sohag University.

College:  Faculty of Education- Sohag University.

Date: 29  /3/  2017.

         The current research is aimed at examining is to Development of the scientific concepts and practical skills of for first grade secondary industrial students using of the laboratory method assisted with multimedia. To achieve the goal of this research, The current research used of quasi-experimental approach, design of the two groups experimental and the other control due to this design is suitable for the detection of the effectiveness of using the laboratory method assisted with multimedia in teaching the bases of the electrical engineering course on developing some of scientific concepts and practical skills for first grade secondary industrial students., was randomly selected research group of students in the first grade secondary industrial specialization of electricity in Al-Mahasna industrial secondary schools in Sohag. The researcher used his research tools to test the scientific concepts and the note of the practical skills in the course of electrical engineering courses for first grade secondary industrial students in electricity specialization, and the current research reached the following results:  

1- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean degrees of the experimental group students and degrees of control group students in the post application to test the scientific concepts at the levels of remembering, understanding, and application.

2- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean degrees of the experimental group students and degrees of control group students in the post application card note practical skills.

       In light of the results of the Research the Researcher Recommends the following:

1-The necessary of to focus on using multimedia in teaching engineering courses in various stages of technical education that keep pace with technological concepts and modern developments.

2-The use of computer simulation programs and software, especially multimedia software to train high school students on the industrial development of scientific concepts.

3-The use of computer simulation programs and software, especially multimedia software to train industrial high school students to gain practical skills.

4- Preparing workshops and training courses for secondary school teachers in the field of industrial recruitment and use of laboratory method enhanced multimedia in each course.

5- By the means of evaluating Students must measure not only limited to the collection but also measure the practical skills and level for students.

Key words: The Laboratory Method   -    Multimedia

                           Scientific Concepts    -    Practical Skills

                                The Electrical  Engineering Course

 

ملخــص البحث بالغة العربية:

مشكلة البحث:

     تتمثل مشكلة البحث الحالي في ضعف المفاهيم العلمية، والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي مما سبب تدنياً في التحصيل الدراسي في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية، وقد يرجع السبب في ذلك إلي كون المفاهيم مجردة وجديدة علي بنية الطالب المعرفية وهو منتقل من مرحلة تعليمية (المرحلة الإعدادية) إلي مرحلة تعليمية أخرى (المرحلة الثانوية الصناعية)، ويري الباحث أن إستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في التدريس قد تفيد في علاج هذا الضعف لذلك يحاول البحث الحالي التعرف علي مدي "فاعلية إستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية علي تنمية بعض المفاهيم العلمية والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي"

أسئلة البحث:

     حاول البحث الحالي الإجابة عن السؤالين التاليين:

1- ما فاعلية استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية علي اكتساب المفاهيم العلمية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء؟

2- ما فاعلية استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية علي تنمية المهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء؟

أهمية البحث:

     ترجع أهمية البحث الحالي إلي ما يلي:

  • قد يفيد معلمي التعليم الصناعي في توظيف الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تعليم وتعلم مقرراتهم الدراسية.
  • قد يلفت انتباه موجهي ومعلمي التعليم الصناعي نحو أهمية تنمية بعض المفاهيم العلمية وتنمية المهارات العملية لدي طلابهم.
  • قد يفيد المسئولين عن الدورات التدريبية بالوزارة في عقد دورات تدريبية لمعلمي التعليم الصناعي علي توظيف الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريسهم.
  • قد يفيد مخططي مناهج التعليم الصناعي في إعداد وحدات دراسية يتم تنفيذها باستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة.
  • قد يفيد مقومي مناهج التعليم الصناعي في تصميم أدوات قياس للمفاهيم العلمية والمهارات العملية لدي طلاب التعليم الصناعي.
  • قد يفيد الباحثين في مجال التعليم الصناعي نحو توظيف الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تعليم وتعلم مقررات دراسية أخرى بالتعليم الصناعي.

أهداف البحث:

     هدف البحث الحالي إلي التعرف علي:

  • تنمية المفاهيم العلمية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي باستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة.
  • تنمية المهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي باستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة.

فروض البحث:

     سعي البحث الحالي اختبار صحة الفرضين التاليين:

  • لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدى لاختبار المفاهيم العلمية عند مستويات "التذكر، والفهم، والتطبيق".
  • لا يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة المهارات العملية.

حـدود البحث:

     اقتصر البحث الحالي علي الحدود التالية:

  • ثلاث وحدات من مقرر أساسيات الهندسة الكهربية للصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء، وهذه الوحدات هي "عناصر الدائرة الكهربية والإلكترونية، والتأثيرات المختلفة للتيار الكهربي، ونظريات الدوائر الكهربية".
  • عينة من طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء بمدرسة المحاسنة الصناعية بنين بمحافظة سوهاج، وذلك خلال العام الدراسي (2015 / 2016) الفصل الدراسي الأول.
  • قياس اكتساب المفاهيم العلمية من حيث المصطلح العلمي، الأمثلة الموجبة والأمثلة السالبة عند مستويات "التذكر، والفهم، والتطبيق" من تقسيم بلوم.
  • قياس المهارات العملية وفقاً للطريقة التحليلية باستخدام بطاقة ملاحظة.

مواد وأدوات البحث:

      في ضوء طبيعة البحث وأهدافه قام الباحث بإعداد المواد والأدوات البحثية التالية:

  • برمجية الوسائط المتعددة في الوحدات الثلاث "عناصر الدائرة الكهربية والإلكترونية، والتأثيرات المختلفة للتيار الكهربي، ونظريات الدوائر الكهربية" مجال البحث.
  • كراسة أنشطة الطالب في الوحدات الثلاث مجال البحث.
  • دليل إرشادي للمعلم لتدريس الوحدات الثلاث مجال البحث باستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة.
  • اختبار المفاهيم العلمية لطلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء في وحدات الدراسة.
  • بطاقة ملاحظة المهارات العملية في مقرر أسياسات الهندسة الكهربية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء.

منهج البحث:

     استخدام البحث الحالي المنهج شبه التجريبي، ذو المجموعتين المتكافئتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة نظراً لمناسبة هذا التصميم للكشف عن مدي فاعلية استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة علي تنمية بعض المفاهيم العلمية والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي.

خطوات البحث:

     للإجابة عن اسئلة البحث واختبار صحة الفروض اتبع الباحث الخطوات التالية:

  • دراسة أدبيات البحوث السابقة والمراجع العربية والأجنبية المتعلقة بمتغيرات البحث الحالي، وذلك للاستفادة منها في إعداد الإطار النظري للبحث وإعداد مواد البحث وأدواته وتدعيم نتائج البحث.
  • إعداد الإطار النظري للبحث حول أهمية الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة علي تنمية بعض المفاهيم العلمية والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي.
  • تحليل المحتوي العلمي للوحدات الثلاث من مقرر أساسيات الهندسة الكهربية لطلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء لتحديد جوانب التعلم المتضمنة به وإعادة صياغة هذا المحتوي وفقاً للطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة.
  • تصميم برمجية الوسائط المتعددة اللازمة لتعلم محتوي الوحدات الثلاث.
  • إعداد دليل المعلم لتدريس الوحدات الثلاث مجال البحث وفقاً للطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة.
  • عرض مواد البحث علي السادة المحكمين وإجراءات التعديلات المطلوبة.
  • كراسة أنشطة الطالب في الوحدات الثلاث مجال البحث.
  • إعداد أدوات البحث وتشمل:

  ا- اختبار المفاهيم العلمية لطلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء في الوحدات الثلاث مجال البحث.

  ب- إعداد بطاقة ملاحظة المهارات العملية في مقرر أساسيات الهندسة الكهربية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء.

9- عرض أدوات البحث علي السادة المحكمين وإجراء التعديلات المطلوبة.

10- التطبيق الاستطلاعي لمواد وأدوات البحث للتأكد من مناسبتها للتطبيق مع طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي وضبط الأدوات إحصائياً.

11- اختيار عينه البحث من طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي تخصص كهرباء بمدرسة المحاسنة الصناعية بنين بسوهاج وتقسيمها إلي مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة.

12- تطبيق أدوات البحث قبلياً علي المجموعتين التجريبية والضابطة للتأكد من تكافؤهما.

13- تدريس وحدات الدراسة للمجموعة التجريبية باستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة والمجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة.

14- تطبيق أدوات البحث بعدياً علي المجموعتين التجريبية والضابطة.

15- رصد الدرجات، ومعالجتها إحصائياً ثم تحليل النتائج وتفسيرها.

16- تقديم التوصيات والمقترحات في ضوء نتائج البحث.

نتائج البحث:

      توصل البحث الحالي إلي النتائج التالية:

  • يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدى لاختبار المفاهيم العلمية عند مستويات التذكر، والفهم، والتطبيق.
  • يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة المهارات العملية.

توصيـات البحث:

     في ضوء نتائج البحث الحالية التي كشفت عن فاعلية استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية علي تنمية بعض المفاهيم العلمية والمهارات العملية لدي طلاب الصف الأول الثانوي الصناعي لذا يوصي الباحث بما يلي:

  • ضرورة الاهتمام باستخدام الوسائط المتعددة في تدريس المقررات الهندسية في مراحل التعليم التقني المختلفة بما يجعلها تواكب المفاهيم والتطورات التكنولوجية الحديثة.
  • ضرورة تهيئة معامل الدراسة عند استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة.
  • تصميم دليل للطلاب لتوضيح كيفية الاستفادة من الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة وتوظيفها في كل مقرر دراسي.
  • استخدام برامج المحاكاة بالكمبيوتر وبرمجياته وخاصة برمجيات الوسائط المتعددة لتدريب طلاب المدارس الثانوية الصناعية علي تنمية المفاهيم العلمية.
  • استخدام برامج المحاكاة بالكمبيوتر وبرمجياته وخاصة برمجيات الوسائط المتعددة لتدريب طلاب المدارس الثانوية الصناعية علي اكتساب المهارات العملية.
  • إعداد ورش عمل ودورات تدريبية لمعلمي المدارس الثانوية الصناعية في مجال توظيف واستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في كل مقرر دراسي.
  • ضرورة الاهتمام بطرق تدريس متنوعة تتماشي مع المقررات الهندسية لطلاب المدارس الثانوية الصناعية بما يساعدهم لكي يكونوا أكثر إيجابية وتفاعل.
  • تدريب طلاب كليات التعليم الصناعي "جميع الشعب" علي التدريس باستخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة من خلال التربية العملي بالمدارس، والبعد عن الأسلوب المعتاد الذي يعتمد علي سرد المعلومات، والحفظ والاستظهار.
  • ضرورة مشاركة كافة المؤسسات الصناعية والجامعية في إعداد وتطوير المدارس الثانوية الصناعية وتقديم التوجيهات والتوصيات نحو مواصفات الخريجين بما يجعلها مؤسسات خدمية توفر العمالة المؤهلة لسوق العمل الصناعي.
  • يجب ألا تقتصر وسائل تقويم الطلاب علي قياس التحصيل فحسب بل يجب أن تتضمن قياس المهارات العملية ومستواها لدي الطلاب.
  • تطوير المناهج الدراسية للتعليم الفني، والعمل علي ربطها بالمفاهيم الصحيحة المستخدمة بسوق العمل وبما هو جديد في هذا المجال.

بحـوث مقترحة:

      في ضوء نتائج البحث الحالية يقدم الباحث مجموعة من المقترحات لأبحاث ودراسات أخري في هذا المجال مما يزيده تأصيلا وعمقا وثراء ومن هذه البحوث والدراسات:

  • استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة علي تنمية المفاهيم العلمية والمهارات العملية لدي طلاب المرحلة الثانوية الصناعية في المقررات الدراسية الاخري.
  • استخدام الطريقة المعملية المعززة بالوسائط المتعددة في تنمية التفكير الابتكاري لدى طلاب المرحلة الثانوية الصناعية.
  • استخدام المحاكاة بالكمبيوتر في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية لتنمية مهارات حل المشكلات لدى طلاب المرحلة الثانوية الصناعية.
  • استخدام تطبيقات الكمبيوتر في تدريس مقرر أساسيات الهندسة الكهربية لتنمية مهارات استخدام التكنولوجيا لدى طلاب المرحلة الثانوية الصناعية.

 

Summary :

Problem of The Research:

         The Problem of current research in the weakness of scientific concepts, and practical skills, which causes a decline in academic achievement in Teaching the basics of Electrical Engineering of the first year of secondary industrial students.This can be ascribed to the fact that the concepts are abstract and beyond students knowledge when they are transferred from the preparatory stage to the Industrial secondary stage.

the researcher believes that the use of laboratory method assisted with multimedia teaching may be useful in the treatment of this weakness so current research is trying to identify how the "The effectiveness of using the laboratory method assisted with multimedia in teaching the bases of the electrical engineering course on developing some of scientific concepts and practical skills for first grade secondary industrial students"

Questions of Research:

         The current research tried to answer the following two questions:

1- What is the effectiveness of using the laboratory method assisted with multimedia in teaching the elementary basics of Electrical Engineering on the acquisition of scientific concepts for first grade secondary industrial students specialization electricity?

2- What is the effectiveness of using the laboratory method assisted with multimedia in teaching the elementary basics of Electrical Engineering on the development of practical skills for first grade secondary industrial students specialization electricity?

The Significance of Research:

        The importance of current research due to the following:

1- Teachers of industrial education may be useful in the recruitment of laboratory method enhanced with multimedia in teaching and learning of their courses.

2- Drawing the attention of supervisors and teachers of industrial education may be useful about the importance of some of the scientific concepts and the development of practical skills for their students.

3- Those responsible for the ministry's training courses may be useful in conducting training courses for teachers of industrial education to recruit laboratory method enhanced with multimedia intheir teaching.

4- Curriculum planners of industrial education may be useful in preparing the modules are executed using a laboratory method enhanced with multimedia.

                                                                      

 

5- Evaluative of industrial education curricula may be useful in the design of measuring instruments for scientific concepts and practical skills for industrial education students.

6- Researchers in the field of industrial education may be useful towards the employment of laboratory method enhanced the with multimedia in learning and teaching purposes of other courses associated with industrial education.

Objectives of The Research: 

         The current research is aimed at examining:

1- Development of scientific concepts for First Grade Secondary Industrial Students using laboratory method enhanced with multimedia.

2- Development of practical skills for First Grade Secondary Industrial Students using laboratory method enhanced with multimedia.

Hypotheses of The Research:

        The current research Attempted to test the following Two Hypotheses:

1- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean degrees of the experimental group students and degrees of control group students in the post application to test the scientific concepts at remembering, understanding and application levels.

2- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean degrees of the experimental group students and degrees of control group students in the post application to card note practical skills.

Delimitations of The Research:

        The current research Limited on the following limits:

1- Three units from the course of the basics of Electrical Engineering for first grade secondary industrial students specialization electricity, these units are the (elements of the electrical and electronic circuit – Various impacst for electric current – theories of electricial circuit(

2- Sample of first grade secondary industrial students, specialization electricity, in Al Mahasna industrial secondary school, sohag governorate, during the academic year (2015/2016) of the first semester.

3- Measuring the acquisition of scientific concepts in terms of scientific terminology, The positive and negative examples at levels (remembering, understanding, and application) of the division of Bloom.

4- Measurement practical skills of accordance with the method of using the analytical note card.

 

 

Materials and Tools of The Research:

       In light of the research nature and its objectives, the researcher prepared the following materials and research tools:

1- Multimedia software in the three research units the (elements of the electrical and electronic circuit – Various impacst for electric current – Theories of electricial circuit(.

2- Student brochure activities in the three research units.

3- The teacher guide for teaching the three research units using laboratory method assisted with multimedia.

4- Testing the scientific concepts for first grade secondary industrial students specialization electricity in the study units

5- Practical skills note card in the course of bases of the electrical engineering for first grade secondary industrial students specialization electricity.

Design of The Research:

       The current research used of quasi-experimental approach, design of the two groups experimental and the other control Due to this design is suitable for the detection of the effectiveness of using the laboratory method assisted with multimedia in teaching the bases of the electrical engineering course on developing some of scientific concepts and practical skills for first grade secondary industrial students.

Procedures of The Research:

        To answer the research questions and testing the hypotheses of the research followed the following steps:

1- Study the previous research literature and Arabic and foreign references, related variables current research, in order to take advantage of them in the preparation of the theoretical framework of the research and preparation of research materials, tools and strengthen the research results.

2- Preparation the theoretical framework of the research project about the importance of laboratory method assisted with multimedia in teaching the bases of the electrical engineering course on developing some of scientific concepts and practical skills for first grade secondary industrial students.

3- Scientific content analysis of the three units of the decision the course of basics of Electrical Engineering of first grade secondary industrial students specialization electricity power to determine aspects of learning involved them and re-formulation of this content according to the method of enhanced multimedia laboratory.

4- Design software multimedia necessary to learn the content of the three units.

 

5- Preparation the teacher guide, to teach the three units according to the method of laboratory enhanced multimedia.

6- Display research items on the jury and procedures the required modifications.

7- Student brochure activities in the three research units.

8- Preparing the research tools which include:

  • Testing the scientific concepts for first grade secondary industrial students specialization electricity in the three units of research rang.
  • Preparation note card practical skills in the decision of the basics of Electrical Engineering for first grade secondary industrial students specialization electricity.

9- Display research tools to the jury and make the required modifications.

10- The exploratory application of materials and research tools to ensure their suitability for application with First Grade Secondary Industrial Students and adjust the statistical tools.

11- Selection the Sample final research random from first grade secondary industrial students specialization electricity in Al-Mahasna industrial secondary schools in Sohag and dividing them into two groups experimental and control groups

12- Applying the research tools beforehand to both the experimental and the control group.

13- Teaching modules study to the experimental group using laboratory method of enhanced multimedia and the control group in the usual method.

14- Applying the research tools subsequently to both the experimental and the control group. 

15- Monitor degrees, statistically treated and the results analyzed and interpreted.

16- Makeing recommendations and proposals in light the research results

Results of The Research:

      The research found to the following results:

1- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean degrees of the experimental group students and degrees of control group students in the post application to test the scientific concepts at the levels of remembering, understanding, and application.

2- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean degrees of the experimental group students and degrees of control group students in the post application card note practical skills        .                                .

 

Recommendations of The Research:

        In light of the results of the current Research, which revealed the effectiveness of using the laboratory method assisted with multimedia in teaching the bases of the electrical engineering course on developing some of scientific concepts and practical skills for first grade secondary industrial students the researcher recommends the following:

1- The necessary of to focus on using multimedia in teaching engineering courses in various stages of technical education that keep pace with technological concepts and modern developments.

2- The necessary prepar study laboratory when using laboratory method enhanced multimedia.

3- Design proof for students to illustrate how to take advantage of the laboratory method of enhanced multimedia and employment it in each course.

4- The use of computer simulation programs and software, especially multimedia software to train high school students on the industrial development of scientific concepts.

5- The use of computer simulation programs and software, especially multimedia software to train industrial high school students to gain practical skills.

6- Preparing workshops and training courses for secondary school teachers in the field of industrial recruitment and use of laboratory method enhanced multimedia in each cours.

7- The necessary of to focus on teaching a variety of ways consistent with the engineering courses for high school students, including industrial helps them to be more positive reaction.

8- Training of colleges industrial education students "all the prong" to teach using laboratory method enhanced multimedia through practical education in schools, and distance from the usual method, which relies on the information listed, and conservation and memorization.

9- The necessary of  for participation of all industrial and tertiary institutions in the preparation and development of the industrial secondary schools and provide guidance and recommendations to the graduates specifications that provide a service institutions eligible to market industrial action employment.

10- By the means of evaluating Students must measure not only limited to the collection but also measure the practical skills and level for students.

11- Development of curriculum for technical education, and work to correct concepts used linked to the labor market and what is new in this

Area.

 

proposed of The Research:

         In light of the results of current Research, researcher offers a range of proposals for research and other studies in this area, which aggravated and deeper, richer, and these research studies include:

1- Using the laboratory method assisted with multimedia on developing of scientific concepts and practical skills for Industrial secondary stage students in other courses..

2- Using the laboratory method assisted with multimedia in the development of creative thinking for Industrial secondary stage students.

3- Using of computer simulation in Teaching the basics of Electrical Engineering for the development of problem-solving skills.

4- Using of applications of computer in Teaching course of basic Electrical Engineering for the development skills of using Technologies for Industrial secondary stage students.