رسالة ماجستير

 

فاعلية تدريس البلاغة باستخدام المدخل المعرفي الأكاديمي لتعلم اللغة على تنمية التذوق البلاغي والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري

 

رسالة مقدمة ضمن متطلبات الحصول على درجة الماجستير في التربية

     تخصص "مناهج وطرق تدريس اللغة العربية"

 

إعداد

هبة محمد بخيت محمد

معلمة اللغة العربية بمعهد حسام الدين الأزهري بجهينة

 

إشــــراف

                     الأستاذة الدكتورة          الدكتورة                   

  سـناء محمد حسـن أحمد         إيمان أبو خليل أحمد علي

أستاذ المناهج وطرق تدريس اللغة العربية       مـــدرس المنــــــاهج وطـــــرق التدريس

           كلية التربية- جامعة سوهاج          كلية التربية- جامعة سوهاج

 

1441هـ/2019م

 

مستخلص الدراسة

عنوان الدراسة:  فاعلية تدريس البلاغة باستخدام المدخل المعرفي الأكاديمي لتعلم اللغة على تنمية التذوق البلاغي والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري.

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية تدريس البلاغة باستخدام المدخل المعرفي الأكاديمي لتعلم اللغة في تنمية التذوق البلاغي والتفكير الناقد لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري؛ حيث تحددت مشكلة الدراسة في ضعف مستوى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري في مهارات التذوق البلاغي والتفكير الناقد.

ولعلاج هذه المشكلة حاولت الدراسة الإجابة عن السؤالين التاليين:

  • ما فاعلية تدريس البلاغة باستخدام المدخل المعرفي الأكاديمي لتعلم اللغة في تنمية بعض مهارات التذوق البلاغي لدى طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري؟
  • ما فاعلية تدريس البلاغة باستخدام المدخل المعرفي الأكاديمي لتعلم اللغة في تنمية بعض مهارات التفكير الناقد لدي طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري؟

    وتحقيقًا لأهداف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين (التجريبية والضابطة)، وإعداد المواد التعليمية والأدوات البحثية، وتم التأكد من صدقها وثباتها، ثم اختيار مجموعتي الدراسة؛ حيث تكونت كل مجموعة من اثنتين وعشرين (22) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي الأزهري، وتم تطبيق الأدوات قبليًا، ثم تدريس موضوعات البلاغة المقررة على الصف الأول الثانوي الأزهري للمجموعتين في الفصل الدراسي الثاني من العام 2018/ 2019م، وقد استخدمت الباحثة المدخل المعرفي الأكاديمي لتعلم اللغة في تدريس الموضوعات البلاغية للمجموعة التجريبية، أما المجموعة الضابطة فتم التدريس لها بالطريقة المعتادة، ثم طُبقت الأدوات بعديًا، وقد وضعت الباحثة في ضوء أهداف الدراسة فرضين، ولاختبار صحتهما تمت معالجة البيانات إحصائيًا باستخدام اختبار "ت" لمعرفة دلالة الفروق، ومعادلة الكسب المعدل لبلاك لقياس الفاعلية، وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات الطالبات في التطبيق البعدي لمقياس التذوق البلاغي واختبار التفكير الناقد لصالح المجموعة التجريبية، واختتمت الدراسة بتقديم عددٍ من التوصيات والمقترحات في ضوء ما أسفرت عنه النتائج.

 

Abstract

    Title: The Effectiveness of Teaching Rhetoric by Using the Cognitive Academic Language Learning Approach (CALLA) on Developing Rhetorical Appreciation and Critical Thinking for Al-Azhar First year Secondary school Students.

      The current study aimed to find out the Effectiveness of Teaching Rhetoric by Using the Cognitive Academic Language Learning Approach on Developing Rhetorical Appreciation and Critical Thinking for Al-Azhar First year Secondary school female Students. where the study problem has been identified in the low level of Al- Azhar first year secondary school female students in the skills of rhetorical Appreciation and critical thinking.

      For solving this problem, this study tried to answer the following questions:

1-What is the effect of teaching rhetoric by using cognitive academic language learning approach in developing some of rhetorical appreciation skills for female students at the first year of Al-Azhar secondary institutes?

2- What is the effect of teaching rhetoric by using cognitive academic language learning approach in developing some of critical thinking skills for female students at the first year of Al-Azhar secondary institutes?

     In order to achieve the objectives of the study, the semi experimental curriculum was used with two groups (experimental and control ). And preparation of educational materials and research tools. and verified the validity and stability. Then the study groups has been selected. Each group consisted of (22) female students of first year secondary. the post instruments have applied, then teaching the rhetoric topics assessed for Al- Azhar first grade secondary school female students  for the two groups in the second semester of 2018/ 2019. The researcher used the cognitive academic language learning approach  in teaching rhetoric topics for the experimental group, while the control group received the usual way in teaching. Then the study tools were applied. In the light of objectives, the study developed two hypothesis. And to test their validity, the data were statistically treated by using the (T-test) to determine the significance of differences, and the equation of the average gain to measure the efficiency where the results showed that a statistically significant difference between the mean scores of the experimental female students group compared with the control group female students in the post measure of rhetorical appreciation, and test of critical thinking for experimental group. Finally, the study presented a number of recommendations and suggestions in the light of the results.