رسالة ماجستير

 

تصور مقترح لتفعيل دور مؤسسات التعليم ما قبل الجامعي في مواجهة ظاهرة التعصب القبلي في محافظات جنوب الصعيد

 

رسالة مقدمة من

مصطفي محمد عبد النعيم نصار

لنيل درجة الماجستير في التربية

معلم بإدارة قوص التعليمية

تخصص : أصول تربية

 

إشراف

 

       الأستاذ الدكتور             الدكتور

عبد المعين سعد الدين هندي         محمد ناجح أبو شوشه

أستاذ أصول التربية المتفرغ        مدرس أصول التربية

ووكيل كلية التربية بسوهاج          كلية التربية بسوهاج

لشؤون خدمة المجتمع وتنمية البيئة (سابقا)

 

1441هـ / 2020م

 

 

مستخلص الدراسة:

  هدفت الدراسة الميدانية إلي إبراز أهم العوامل المؤدية إلي ظاهرة التعصب القبلي في محافظات جنوب الصعيد من وجهة نظر كل من المعلمين والطلاب في مؤسسات التعليم ما قبل الجامعي , وتحديد الآليات التي يمكن من خلالها تفعيل الدور التربوي لمؤسسات التعليم ما قبل الجامعي في مواجهة ظاهرة التعصب القبلي , واستخدمت الدراسة الحالية المنهج الوصفي التحليلي وذلك لمناسبة لطبيعة هذه الدراسة , واستخدمت الدراسة الإستبانة وتم تطبيقها علي عينة من المعلمين والطلاب في مؤسسات التعليم ما قبل الجامعي بمدارس التعليم وتكون مجتمع الدراسة من طلاب ومعلمي المرحل " الابتدائية – الإعدادية – الثانوية " من مدن ( البلينا محافظة سوهاج – قوص محافظة قنا – كوم أمبو محافظة اسوان ) للفصل الدراسي الثاني للعام 2018\ 2019 , وقد توصلت الدراسة إلي العديد من النتائج أهمها :

  • التعصب القبلي هو منتج اجتماعي ثقافي وفي ذلك نجد أن هذه المعايير الثقافية تتمثل الآداب العامة والأعراف الاجتماعية الثقافية وجميعها غير مكتوب أو مدون في كتاب بل هي متداولة بين الناس وتنتقل من جيل لآخر عن طريق التفاعل الاجتماعي مع الآخرين من اًبناء ثقافتهم .
  • ضعف دور المؤسسة التعليمية ينتج عنه نشأة علاقات قائمة علي التفرقة والخلاف والأنانية والطمع وعدم الثقة وتؤدي بدورها إلي التباعد والتنافر بين الأفراد وتكون محصلة ذلك تقويض النظام المدرسي .
  • المنهج الدراسي تقتصر علي ضخ المعلومات للطلاب دون الاهتمام بالتعرف علي الثقافات الأخرى ونشر ثقافة الحوار والاهتمام بالقيم الاجتماعية والأخلاقية .
  • وجود حالة من العزل لفئة أو لجماعة أو لأفراد في المجتمع وعدم المشاركة ونقص التعاون وانتشار الاتجاهات السلبية ونقص الثقة هو نتيجة واقع تربوي وقصور في المؤسسات التربوية في التأثير علي الأفراد وهذا القصور يؤدي إلي زيادة مؤشرات الانقسام الاجتماعي وضعف الإحساس بالمواطنة والهوية القومية .
  • القائمين علي المدرسة يتعاملون مع نظائرهم من نفس المستوى المادي، أو الاجتماعي لما يقيمون بنفس المنطقة السكنية، وتفضلونهم عند إقامة علاقات الصداقة أو الزواج، حيث يعتقد  بوجود فروق في الذكاء وسمات الشخصية بين الأغنياء والفقراء .

 

 

 

abstract

  The field study aimed to highlight the most important factors leading to the phenomenon of tribal intolerance in the governorates of southern Upper Egypt from the viewpoint of both teachers and students in pre-university education institutions, and to identify mechanisms through which the educational role of pre-university education institutions can be activated in the face of the phenomenon of tribal intolerance, The current study used the descriptive analytical approach to suit the nature of this study, and the study used the questionnaire and was applied to a sample of teachers and students in pre-university education institutions in schools of education, and the study community is composed of students and teachers of the "primary" stage - the Dada - secondary "cities (Balyana Sohag Governorate - qus Qena Governorate - Kom Ombo, Aswan Governorate) for the second semester of the 2018 \ 2019, the study found to have many of the most important results:

1- Tribal intolerance is a sociocultural product and in that we find that these cultural norms are represented in public morals and socio-cultural norms and all of them are not written or written in a book but are circulated between people and transmitted from one generation to another through social interaction with others from the building of their culture.

2 - The weak role of the educational institution results in the emergence of relationships based on discrimination, discord, selfishness, greed and mistrust, which in turn lead to divergence and incompatibility between individuals and the result of that is the undermining of the school system.

3 - The curriculum is limited to pumping information to students without paying attention to learning about other cultures, spreading a culture of dialogue and caring for social and moral values.

4 - The existence of a state of isolation for a group, group or individuals in society, lack of participation, lack of cooperation, spread of negative trends and lack of confidence is the result of an educational reality and deficiencies in educational institutions in influencing individuals and this deficiency leads to increased indicators of social division and a weak sense of citizenship and national identity.

5-  Those in charge of the school deal with their counterparts from the same physical or social level as they reside in the same residential area, and prefer them when establishing friendship or marriage relations, as it is believed that there are differences in intelligence and personality traits between the rich and the poor.