رسالة ماجستير

الذكاء الأخلاقي وعلاقته بالغش الأكاديمي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الثانوية الأزهرية

 

رسالة مُقَدَّمَة من:

أحــمد " مــحمد السجـري"  مـحمد

معلم أول ( أ ) المواد الفلسفية

منطقة سوهاج الأزهرية

 

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص (علم نفس تربوي)

 

إشراف

أ.د/عبد المنعم أحمد حسين

أستاذ ورئيس قسم علم النفس التربوي

كلية التربية- جامعة سوهاج

د. محروس فرغلي عبد الحليم                                 د. ناصر دسوقي محمد

  مـــدرس علم النفس التربـــوي                                               مـــدرس علم النفس التربــــوي

كلية التربية - جامعة سوهاج                                              كلية التربية - جامعة سوهاج

1442هــ   /   2020م 

 

مستخلص البحث

عنوان البحث: الذكاء الأخلاقي وعلاقته بالغش الأكاديمي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الثانوية الأزهرية.    

     هدف البحث الحالي إلى فحص العلاقة بين الذكاء الأخلاقي وسلوك الغش في الامتحانات والتحصيل الدراسي، لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري، وتكونت عينة البحث الأساسية من (516) طالبًا وطالبة، (309طالبة، 207طالب) من طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري للعام الدراسي 2019 / 2020م. اختيرت عينة البحث بطريقة عشوائية، تم استخدام أداتين هما: مقياس الذكاء الأخلاقي (إعداد:الباحث)، ومقياس سلوك الغش في الامتحانات (إعداد:الباحث).

     توصل البحث إلى عددٍ من النتائج وهي:

 1 ـ وجود علاقة سالبة بين الذكاء الأخلاقي وسلوك الغش في الامتحانات.

 2 ـ وجود علاقة موجبة بين الذكاء الأخلاقي والتحصيل الدراسي.

 3 ـ وجود علاقة سالبة بين سلوك الغش في الامتحانات والتحصيل الدراسي.

4 ـ وجود تأثير لمتغير النوع (ذكور/ إناث) في الذكاء الأخلاقي، ولصالح الإناث.

5 ـ وجود تأثير لمتغير التخصص الدراسي (علمي / أدبي ) في الذكاء الأخلاقي، ولصالح القسم العلمي.

6 ـ  عدم وجود تأثير للتفاعل بين التخصص والنوع في الذكاء الأخلاقي.

7 ـ  الذكور أكثر ممارسة لسلوك الغش في الامتحانات من الإناث.

8 ـ  طلاب القسم الأدبي أكثر ممارسة لسلوك الغش في الامتحانات من طلاب القسم العلمي.

9 ـ عدم وجود تأثير للتفاعل بين التخصص والنوع في ممارسة سلوك الغش في الامتحانات.

10 ـ يمكن التنبؤ بسلوك الغش في الامتحانات من أبعاد الذكاء الأخلاقي.

11ـ  يمكن التنبؤ بالتحصيل الدراسي من أبعاد الذكاء الأخلاقي، وسلوك الغش في الامتحانات.

استخدمت الدراسة في المعالجة الإحصائية المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعاملات الارتباط لبيرسون وتحليل التباين الثنائي وتحليل الانحدار المتعدد ومربع إيتا.

الكلمات المفتاحية: الذكاء الأخلاقي، الغش الأكاديمي، التحصيل الدراسي.

Abstract:

Title of the research: The Moral Intelligence and its Relationship to academic dishonesty and Academic achievement  among   al- azhar secondary Students.

     This research aims to investigate the relationship between the moral intelligence, academic dishonesty and academic achievement. The main sample consisted of (516) 309 female and 207 male, from Al- azhar second secondary grade, for the academic year 1441 AH - 2019/2020 AD.

     The researcher applied the moral intelligence scale (prepared by the researcher), and a measure of cheating behavior in exams (prepared by the researcher).

The results revealed that :

     ــ There is a negative correlation between moral intelligence and exam cheating behavior.

    ــ There is a positive correlation between moral intelligence and academic achievement.

      ــThere is a negative correlation between cheating behavior in exams and academic achievement.

     ــThere is a statistically significant effect of the gender variable (male / female) on moral intelligence and in favor of females.

     ــThere is a statistically significant effect of the variable of academic specialization (scientific / literary) on moral intelligence, and in favor of the scientific department.

     ــThere is no statistically significant effect interaction of gender (male / female) and academic specialization (scientific / literary) on moral intelligence.

     ــThere is a statistically significant effect of the gender variable (male / female) on the practice of cheating behavior in exams, and in favor of males.

     ــThere is a statistically significant effect of the variable of academic specialization (scientific / literary) in practice of cheating behavior in exams, and in favor of literary specialization.

     ــThere is no statistically significant effect on practice of cheating behavior in exams due to the interaction of gender (male / female) and academic specialization (scientific / literary).

      ــThe behavior of cheating in exams can be predicted from the dimensions of moral intelligence.

    ــ  The academic achievement can be predicted from the dimensions of moral intelligence, and practice of cheating behavior in exams.

Statistical treatments: arithmetical averages, standard deviations, Pearson's simple Correlation coefficients, Multiple regression analysis, Tow-way analysis of variance.

Key words: Moral intelligence, Academic dishonesty,  Academic achievement.