رسالة ماجستير

أثر استخدام خرائط التفكير في تدريس الهندسة على تنمية القوة الرياضياتية والانخراط في التعلم لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي

 

  رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص" المناهج وطرق تدريس الرياضيات"

إعداد

رنا آمن أبوضيف السمان

معلم رياضيات

إشراف

د/ عبد العظيم محمد زهران

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ

كلية التربية - جامعة سوهاج

د/ محفوظ يوسف صديق

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ

كلية التربية - جامعة سوهاج

1442 ه / 2021 م

مستخلص البحث

    هدف البحث الحالي إلى قياس أثر استخدام خرائط التفكير في تدريس الهندسة على تنمية القوة الرياضياتية والانخراط في التعلم لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.

    ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعادة صياغة محتوى بعض دروس الهندسة (تساوي مساحتي متوازيي الأضلاع، تساوي مساحتي مثلثين، مساحات بعض الأشكال الهندسية (تمثلت في وحدة المساحات)، التشابه، وعكس نظرية فيثاغورث) باستخدام خرائط التفكير، وإعداد دليل المعلم، وكتيب التلميذ كما تم إعداد اختبار القوة الرياضياتية ومقياس الانخراط في التعلم.

وتكونت عينة البحث من ثمان وأربعين (48) تلميذة من تلميذات الصف الثاني الإعدادي بمدرسة الحديثة الإعدادية بنات بمحافظة سوهاج، واستخدم البحث التصميم شبه التجريبي ذا المجموعتين (التجريبية - الضابطة) القائم على التطبيق البعدي لأدوات البحث والمقارنة بين أداء المجموعتين، لذا قُسمت عينة البحث إلى مجموعتين: إحدهما تجريبية درست دروس الهندسة باستخدام خرائط التفكير، والأخرى ضابطة درست نفس الدروس بالطريقة المعتادة.

    وبعد الانتهاء من دارسة المحتوى قامت الباحثة بتطبيق اختبار القوة الرياضياتية، ومقياس الانخراط في التعلم على مجموعتي البحث، ومن ثم معالجة البيانات الناتجة وتحليلها وتفسيرها.

وبينت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا في القياس البعدي لكل من اختبار القوة الرياضياتية ومقياس الانخراط في التعلم لصالح المجموعة التجريبية.

وفي ضوء نتائج البحث قدمت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات التي قد تفيد في مجال تعليم الرياضيات.

الكلمات المفتاحية: خرائط التفكير، القوة الرياضياتية، الانخراط في التعلم.


Abstract

   The current research aims at measuring the effect of using thinking maps in teaching geometry on developing mathematical power and engagement in learning for the second- prep students.

   To achieve this aim, the researcher has re-organized some subjects of geometry (Equality of the areas of two parallelogram, Equality of the areas of two triangles, areas of some geometric figures, (represented by the unit of areas), similarity, and converse of Pythagoras theorem) by using thinking maps and preparing teacher's guide and students' worksheets in addition to preparation of a test of mathematical power as well as scale of engagement in learning eagerly.

   The sample of the study consists of forty-eight second grade prep students in the girl- prep modern school in Sohag Governorate. This study is centered on the quasi-experimental two-group design (Experimental/ Control) which is built upon the post application of research instruments and then, a comparison between performances of the two groups is hold. So, the sample is divided into two groups: one is experimental group that studies subjects of geometry by using thinking maps, and the other one is the control group that studies the same subjects by the traditional way.

   After finishing the study of the subjects, the researcher applied of a test of mathematical power as well as scale of the engagement in learning on the two groups of the research and after that, he/ she processes the research results, and analyzes them as well as interprets them.

   The results showed that: There is statistically significant difference in the post mesurment of both mathematical power test and engagement in learning scale in favor of experimental group.

   In the light of the results of this study, the researcher presents some recommendations and suggestions beneficial for teaching mathematics.

Key words: Thinking Maps, Mathematical Power, and Engagement in Learning.