رسالة ماجستير

فاعلية استخدام إستراتيجية دورة التعلم فوق المعرفيةالمطورة في تدريس العلوم علي تنمية التحصيل المعرفي وبعض عادات العقل لدي تلاميذ الصف الثاني الاعدادي

 

بحث مقدم للحصول علي درجة الماجستير في التربية

"تخصص مناهج وطرق تدريس العلوم"

 

مقدم من الباحثة

صفاء سعد على محمود

معلمة بمدرسة الحواويش البحرية

بإدارة اخميم التعليمية – محافظة سوهاج

 

إشـــراف

أ.د/ حسام الدين محمد مازن

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم وتكنولوجيا التعليم

كلية التربية- جامعة سوهاج

د/ عثمان عبد الراضي حافظ

مدرس مناهج وطرق تدريس العلوم

كلية التربية- جامعة سوهاج

    

1443 هـ - 2021م

 

 

مستخلص البحث

عنوان البحث :

فاعلية استخدام استراتيجية دورة التعلم فوق المعرفية المطورة فى تدريس العلوم على تنمية التحصيل المعرفى وبعض عادات العقل لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى .

مشكلة البحث :

تحددت مشكلة البحث فى القصور الواضح فى أساليب التدريس المتبعة حاليا فى  المدارس فى تدريس العلوم عن تجقيق الأهداف التعليمية المرتبطة بتنمية التحصيل المعرفى وعادات العقل . وقد استهدف البحث الحالى تحديد فاعلية استخدام استراتيجية دورة التعلم فوق المعرفية المطورة فى تدريس العلوم على تنمية التحصيل المعرفة وبعض عادات العقل لدى تلاميذ ا لصف الثانى الاعدادى ، ولتحقيق ذلك تم اختيار مجموعة البحث التى تكونت من (60 ) تلميذا  وقسمت إلى مجموعتين أحداهما تجريبية والأخرى ضابطة واستخدم المنهج  شبه التجريبى .

نتائج البحث :

1- وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (00.05) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التى درست وفقا استراتيجية دورة التعلم فوق المعرفية المطورة ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة التى درست بالطريقة المعتادة فى التطبيق البعدى لاختبار التحصيل المعرفى لصالح المجموعة التجريبية .

2- وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (00.05) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التى درست باستخدام استراتيجية دورة التعلم فوق المعرفية المطورة ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة التى درست بالطريقة المعتادة فى التطبيق البعدى لمقياس عادات العقل لصالح المجموعة التجريبية .

3- وجود علاقة ارتباطية موجبة بين تنمية التحصيل المعرفى وتنمية بعض عادات العقل لدى المجموعة التجريبية نتيجة استخدام استراتيجية دورة التعلم فوق المعرفية المطورة .

توصيات البحث :

فى ضوء ما اسفر البحث الحالى عنه من نتائج توصى الباحثة بما يلي:

1- الاهتمام بالتعرف على التحصيل المعرفى ومستوياته وطرق تنمية باعتباره الركيزة الأساسية لبناء المنهج الدراسى فى العلوم.

2- عقد دورات لتدريب المعلمين فى كليات التربية على كيفية استخدام توظيف استراتيجية دورة التعلم فوق المعرفية المطورة حتى يتثنى لهم استخدامها على الوجه الأمثل فى تدريس العلوم.

3- إعادة تنظيم محتوى بعض موضوعات كتب العلوم بالمرحلة الاعدادية بما يتلاءم واستراتيجية دورة التعلم فوق المعرفية المطورة.

 

Abstract of the Research

 

Title Research :

The Effectiveness of Using Developed Meta cognitive learning Cycle strategy in Teaching Science on Developing Cognitive Achievement and Some Habits of Mind for the Second Year preparatory school

The problem of the research:- 

The problem of the research has been identified in the following shortcomings in teaching methods which currently used in schools in the teaching of science to progress the educational objectives which associated with the development of cognitive achievement and some habits of mind.

The current research aimed to investigating the effectiveness of using developed Meta-cognitive Learning Cycle Strategy in teaching science on develop in a cognitive achievement and some  habits of mind for second-year preparatory pupils.  Ito do this a group consist of (60) pupils were chosen and divided into two groups, one of them is an experimental group and the other is a control one. The semi -experimental design was used.

Results of the Research :- 

1. There is  a statistics that the significant difference at (0.05) level between the mean score of the experimental group subjects who were taught via the developed Met cognitive Learning Cycle Strategy and that the mean score of  the control group subjects who were taught with the usual method in the cognitive achievement post-test in the favour of the experimentalgroup.

2. There is statistics that  a significant difference at (0.05) level between the mean score of the experimental group subjects who were taught via the developed Meta-cognitive Learning Cycle Strategy and that of the control group subjects who were taught with the usual method in the post application of the habits of mind scale in the favour of the experimental group.

 3.  There is a positive correlation between the development of the cognitive achievement and the development of some of the habits of mind of the experimental group as result of using developing meta cognitive Learning Cycle strategy.

Recommendations of the Research : 

      Depending based on the findings of the present study, the following recommendations are presented:

1.  interesting with the Recognition of the cognitive achievement, its levels and the methods of its development  because this considered essential for building the curriculum   . 

2. Helping training for teachers in science faculties of education   about using develop Metacognitive Learning Cycle Strategy to use it  with the ideal method  in teaching.

3.  Re-organization of the context of some subjects of science's book in preparatory stage to be suitable with the developed Metacognitive  learning cycle strategy .