رسالة دكتوراه 

" استراتيجية مقترحة لتوفير متطلبات التميز المؤسسي في الجامعات المصرية على ضوء رؤية مصر 2030

 

رسالة مقدمة من الباحث

محمد أحمد حسين رشوان

موجه علوم – إدارة أخميم التعليمية

للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

"تخصص أصول تربية"

 

إشراف

أ. د / فيصل الراوي طايع

أ. د / محمد الأصمعي محروس

أستاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية جامعة سوهاج

أستاذ أصول التربية المتفرغ

كلية التربية – جامعة سوهاج

 

1443ه/ هـ / 2021 م

 

مستخلص الدراسة

استراتيجية مقترحة لتوفير متطلبات التميز المؤسسي في الجامعات المصرية على ضوء رؤية مصر 2030م

هدفت الدراسة الحالية إلى وضع استراتيجية لتوفير متطلبات التميز المؤسسي داخل بيئة الجامعات المصرية، وأهم التهديدات التي تشكل عائقاً دون توفير مؤسسات الجامعات المصرية لمتطلبات التميز المؤسسي على ضوء رؤية مصر 2030 م، من أجل تعزيز قدرتها التنافسية في التصنيفات العالمية، وصولاً لجامعات مصرية متميزة عالمياً، ولقد عرض الباحث دراسته بفصل عن رؤية مصر 2030 م،الأداء التعليمي والتدريبي للجامعات المصرية، و التحديات التي تواجه تحقيقه، وبرامج تطويره، ثم أتبعه بفصل تناول فيه فلسفة التميز المؤسسي في التعليم الجامعي وأبعاده، أهم الاتجاهات العالمية للتميز المؤسسي ، ونماذج التميز الجامعي، ونماذج لجامعات متميزة عالمياً، ثم تناول فصلاً عن مبرارت التميز المؤسسي في التعليم الجامعي والجامعات المصرية، ثم تناولت الدراسة فصلاَ عن متطلبات التميز المؤسسي في الجامعات المصرية (الاجتماعية -الاقتصادية -البيئية)، وقد اعتمد الباحث على المنهج الوصفي وأسلوب التحليل البيئي للتعرف على نقاط القوة والضعف في البيئة الداخلية، ونفاط الفرص ونقاط التهديدات في البيئة الخارجية للجامعات المصرية، ثم فصل عن إجراءات الدراسة الميدانية، وعرض فيه نتائج الدراسة الميدانية، ثم أنهى الباحث دراسته بفصل عن الاستراتيجية المقترحة لتوفير متطلبات التميز المؤسسي في الجامعات المصرية على ضوء رؤية مصر 2030م.

وتوصلت الدراسة إلى ما يلي:

-       يوجد عدد من أعضاء هيئة التدريس حاصلين على جوائز الدولة التقديرية والتشجيعية (قوة).

-       تدني أجور أعضاء هيئة التدريس في الجامعات المصرية، وضعف الحوافز المقدمة للتميز الأكاديمي(ضعف).

-       توجه الجامعات المصرية على المدي الطويل نحو اقتصاد المعرفة(فرص).

-       قلة الإنفاق على البحث العلمي بالجامعات المصرية مقارنة ما تنفقه الدول الأخرى(تهديد).

خلاصة الاستراتيجية المقترحة:

في ضوء هذه النتائج التي أسفرت عنها الدراسة النظرية والميدانية قدم الباحث استراتيجية مقترحة من أجل توفير متطلبات التميز المؤسسي للارتقاء بمستوى أدائها ورفع رتبتها التنافسية من خلال ما يلي:

-   إنشاء هيئة التميز المؤسسي تكون مسئولة عن تقييم الجامعات المصرية وفق المعايير والنظم العالمية للتميز المؤسسي.

-   تشكيل هيئة تتبع المجلس الأعلى للجامعات بهدف إنتاج الأفكار والأبحاث، التي تدفع عجلة التنمية المستدامة في المجتمع المصري وفق رؤية مصر 2030م.

-   توفير بيئة أكاديمية رائدة ومتطورة في دعم الابتكار والإبداع المؤسسي، واحتضان الأفكار والمشروعات البحثية المبدعة والريادية.      

-   السعي لتحويل الجامعات المصرية إلى جامعات افتراضيه، لبث برامجها الأكاديمية والبحثية للمستفيدين والمنتسبين إليها إلكترونياً، ومسايرة التحول التكنولوجي والرقمي في الجامعات العالمية.

 

Abstract

A proposed strategy to provide the requirements for institutional excellence in Egyptian universities in the light of Egypt's 2030 vision In order to enhance their competitiveness in international rankings, to reach the world’s distinguished Egyptian universities, the researcher presented his study in a chapter on Egypt’s vision 2030, the educational and training performance of Egyptian universities, the challenges facing its achievement, and development programs, then followed it with a chapter dealing with the philosophy of institutional excellence in university and its dimensions, the most important global trends of institutional excellence, models of university excellence, models of distinguished international universities, and  justifications for institutional excellence in university education. Social- economic -environmental), The researcher relied on the irrigation method and the environmental analysis method to identify the Strengths and weaknesses in the internal environment, opportunities and threats points in the external environment of Egyptian universities, then a chapter on the procedures of the field study, and the results of the field study were presented, then the researcher finished his study with a chapter on the proposed strategy to provide the requirements of institutional excellence in Egyptian universities in the light of Egypt’s vision 2030.

 The study concluded the following:

-There are a number of faculty members who have the state's appreciation and encouragement awards (strength).

 - Low wages for faculty members in Egyptian universities, and weak incentives for academic excellence (weakness).

 - The long-term orientation of Egyptian universities towards a knowledge economy (opportunities).

- Lack of spending on scientific research in Egyptian universities compared to what other countries spend (threat).

 Summary of the proposed strategy: In light of these results that resulted from the theoretical and field study, the researcher presents a proposed strategy in order to provide the requirements for institutional excellence to improve its performance and raise its competitive rank folowning.

- Establishing the Institutional Excellence Authority to be responsible for evaluating Egyptian universities in accordance with international standards and systems for institutional excellence.

- The form of a body affiliated with the Supreme Council of Universities with the aim of producing ideas and research that advance the wheel of sustainable development in the Egyptian society according to Egypt’s 2030 vision.

-Providing a pioneering and advanced academic environment in support of institutional innovation and creativity, embracing creative and divine ideas and research projects.

- Striving to transform Egyptian universities into virtual universities, to broadcast its researching and academic for the beneficiary of it and for those who belong to it electronically and keeping up with the degital and technological transformation in the global universities.