رسالة دكتوراه

بعض القضايا التربوية لذوي الاحتياجات الخاصة في أدب الطفل

رسالة مقدمة لِنَيل درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

(تخصص أصول التربية)

 

إعـداد

أحلام عبد الرحيم علي أحمد

مندوبة هيئة محو الأمية وتعليم الكبار في جامعة سوهاج

 

 

تحت إشراف

أ.د/ مصطفى محمد رجب                أ.د/ خديجة عبد العزيز علي

    أستاذ أصول التربية والعميد الأسبق                أستاذة أصول التربية ومديرة مركز

      لكلية التربية بجامعة سوهاج                         تعليم الكبار بجامعة سوهاج                                        

1443هـ- 2022م

مستخلص الدراسة

نالت القضايا التربوية لذوي الاحتياجات الخاصة مؤخرًا اهتمام العالم المتقدم والنامي على حد سواء؛ حيث تعقد المؤتمرات والملتقيات العلمية والندوات عنهم, وتؤسس المنظمات الإقليمية والدولية والجمعيات العلمية والخيرية لهم, كما تصدر الاتفاقيات والمواثيق الدولية حتي تضمن حقوق الأشخاص ذوي الاحتياجات الخاصة؛ ومن هذا المنطلق زادت الحاجة إلى تفعيل البحث العلمي في مجال ذوي الاحتياجات الخاصة, ووضع نتائجه موضع التنفيذ لتقديم أرقى الخدمات لهم؛ حيث يشهد مجال التربية الخاصة جهودًا مكثفة من المختصين لدمج ذوي الاحتياجات الخاصة في مع الأفراد العاديين في البيئة العادية. ويعد أدب الطفل بأشكاله, خاصة القصة مصدرًا مهمًا من مصادر إقناع الأفراد بقبول ذوي الاحتياجات الخاصة بوصفهم أفرادًا فاعلين كبقية أفراد المجتمع, وهدفت الدراسة إلى تعرّف الإطار الفكري لأدب الطفل وأبعاده التربوية, وقصة الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة وقضايا ذوي الاحتياجات الخاصة التربوية, والإطار الفلسفي لذوي الاحتياجات الخاصة (المعاقين), والكشف عن واقع قضايا ذوي الاحتياجات الخاصة التربوية في قصة الطفل, واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي من خلال تطبيق استمارة تحليل محتوى على عينة قصدية من قصص الأطفال بلغت (74) قصة, وتوصلت الدراسة إلى أنه إجمالي القضايا التربوية لذوي الاحتياجات الخاصة في عينة الدراسة من قصص الأطفال  بلغت (2056) قضية, وتوصلت الدراسة إلى اهتمام قصص العينة بالقضايا(التعليمية والاجتماعية والصحية والاقتصادية) لذوي الاحتياجات الخاصة على الترتيب, وتدني الاهتمام بالقضايا (الدينية والسياسية) لذوي الاحتياجات الخاصة على الترتيب, وركزت عينة الدراسة على الإعاقات الجسدية, بنسبة 45.23%, وقل اهتمامها بالإعاقات النمائية؛ حيث وصلت ل 7.14%.

الكلمات المفتاحية: القضايا التربوية- ذوو الاحتياجات الخاصة- أدب الطفل لذوي الاحتياجات الخاصة - قصة الطفل لذوي الاحتياجات الخاصة.

  

Abstract

Recently, educational issues for people with special needs have received the attention of the developed and developing world alike. Conferences, scientific forums and symposia are held on their behalf. Regional and international organizations and scientific and charitable societies are established for them. International conventions and charters are also issued to guarantee the rights of people with special needs. From this standpoint, the need to activate scientific research in the field of people with special needs increased, and to put its results into practice in order to provide them with the finest services; Where the field of special education witnesses intense efforts by specialists to integrate people with special needs with ordinary individuals in the normal environment; Children's literature in its forms, especially the story, is an important source of persuading individuals to accept people with special needs as active individuals like the rest of society. And revealing the reality of issues of people with special educational needs in the story of the child, and it relied on the descriptive approach through the application of a content analysis form on an intentional sample of children's stories amounting to (74) stories, and the study concluded that the total educational issues for people with special needs in the study sample of stories Children reached (2056) issues, and the sample stories showed interest in issues (educational, social, health, economic) for people with special needs, respectively, and low interest in issues (religious and political) for people with special needs, respectively, and the study sample focused on physical disabilities with a percentage of 45.23 %, and less interest in developmental disabilities, reaching 7.14%.

Keywords: educational issues - people with special needs - children's literature for people with special needs - the story of the child with special needs.