رسالة ماجستير

استراتيجيات تقديم الذات وعلاقتها بالعوامل الخمس

الكبرى للشخصية لدى عينة من طلاب الجامعة

 Self-Presentation strategies and its relationship with the great five factors of personality

in a sample of University students

 

رسالة مقدمة من

أميرة محمد محمد على أبونبوت

بكالوريوس تربية لغة انجليزية

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص "صحة نفسية"

 

إشراف

أ.م.د/ إيمان محمد أبوضيف

د/ وفاء محمد بكر

أستاذ الصحـة النفسيـة المساعد

كلية التربية – جامعة سوهاج

مدرس الصحـة النفسيـة

كلية التربية – جامعة سوهاج

1443هـ / 2022م

 

مستخلص الدراسة

استراتيجيات تقديم الذات وعلاقتها بالعوامل الخمس الكبرى للشخصية

لدى عينة من طلاب الجامعة

إعداد/ أميرة محمد محمد على أبونبوت.                        رسالة ماجستير

جهة الدراسة: كلية التربية – قسم الصحة النفسية- جامعة سوهاج.

 إشراف:

1- أ.م.د. إيمان محمد أبوضيف

2- د. وفاء محمد بكر

أستاذ الصحـة النفسيـة المساعد

كلية التربية – جامعة سوهاج

مدرس الصحـة النفسيـة

كلية التربية – جامعة سوهاج

1443هـ / 2022م

 هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين استراتيجيات تقديم الذات والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى عينة من طلاب كلية التربية جامعة سوهاج، وتحديد الفروق بين الذكور والإناث وبين طلاب العلمى والأدبى فى مقياس استراتيجيات تقديم الذات ومقياس العوامل الخمس الكبرى للشخصية، تكونت العينة الكلية للدراسة من (618) طالب وطالبة تتراوح اعمارهم بين (20-22عام)، واستخدمت الدراسة: مقياس استراتيجيات تقديم الذات (إعداد الباحثة)، ومقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ل"كوستا" و"ماكرى" وتقنين "بدر الأنصارى" (1997)، وتوصلت الدراسة إلى: وجود تباين فى آداء طلبة كلية التربية على مقياس استراتيجيات تقديم الذات وكان أبرزها القبول والاستحسان وأدناها التخويف، تباين الأداء على مقياس العوامل الخمس الكبرى للشخصية حيث كان أبرز هذه العوامل الانفتاح على الخبرات وأقلها العصابية، توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات استراتيجيات تقديم الذات تُعزى لمتغير النوع لصالح الإناث فى استراتيجيتى(التوسل، والتمثيل)، توجد فروق ذات دلالة احصائية فى متوسطات درجات استراتيجيات تقديم الذات تُعزى للتخصص لصالح طلاب العلمى في (القبول والاستحسان)، توجد فروق ذات دلالة احصائية فى درجات العوامل الخمس الكبرى للشخصية تُعزى لمتغير النوع لصالح الإناث في العامل الخامس (يقظة الضمير)، وجود فروق ذات دلالة احصائية في أربعة عوامل (العصابية، والانبساطية، والانفتاح على الخبرات، والمقبولية) لصالح طلاب العلمي، بينما لم تكن الفروق دالة إحصائياً في العامل الخامس (يقظة الضمير)، يمكن التنبؤ باستراتيجيات تقديم الذات من خلال العوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى عينة من طلاب الجامعة.

الكلمات المفتاحية: استراتيجيات تقديم الذات- العوامل الخمس الكبرى للشخصية.

 

 Abstract

Self-Presentation strategies and its relationship with the great five factors of personality in

a sample of University students

 

Submitted for MA.Degree in Education

 Prepared By

Amera Mohammed Mohammed Ali Abo Naboot

Faculty of Education,Mental Health, Sohag University

 

 Supervised by

Dr.

Eman Mohamed Abu Deif

Assistant Professor of Mental Health, Faculty of Education, Sohag University

Dr.

Wafaa Mohammed Bakr

Lecturer of Mental Health, Faculty of Education, Sohag University

1443AH.- 2022AD.

 The Objective of the study to identify the relationship between Self-Presentation Strategies and the great five factors of personality among sample of Sohag University students. This sample consisted of (618), The study used: 1- self-presentstion strategies measure (by the researcher), 2- scale of Grand personal five factors, costa& mcr and the codification of "Badr Al-Ansari" (1997), The study concluded: There is a discrepancy in the performance of the students of the College of Education on the scale of self-presentation strategies, the most prominent of which is acceptance and approval, and the lowest of them is intimidation. There are statistically significant differences between the mean scores of the self-presentation strategies attributed to the gender variable in favor of females in the two strategies (begging and representation). There are statistically significant differences between the sexes in (begging, self-promotion, representation, and intimidation) In favor of females in the two strategies (begging and representation), there are statistically significant differences in the mean scores of the self-presentation strategies that are attributed to specialization in favor of scientific students in (acceptance and approval), and the gender differences were not statistically significant in (begging, self-promotion, representation, and intimidation) ), there are statistically significant differences in the scores of the five major personality factors due to the gender variable in favor of females in

 

.Key words: Self-Presentation Strategies- The Great Five Factors of Personality.