رسالة دكتوراه
نموذج مقترح لمؤسسات تعليم أبناء الثقافات الفرعية في مصر على ضوء فكرة المدارس المستقلة
رسالة مقدمة لنيل درجة دكتوراة الفلسفة في التربية
تخصص أصول التربية
مقدمة من
كرم أحمد حسن أحمد
مسئول الدمج بإدارة ساقلتة التعليمية- محافظة سوهاج
إشراف
أ.د / مصطفى محمدرجب |
أ.د/ خلف محمد البحيري "رحمه الله"
|
أستاذ أصول التربية المتفرغ ،وعميد كلية التربية الأسبق جامعة سوهاج |
أستاذ أصول التربية المتفرغ ،ووكيل كلية التربية لشئون التعليم والطلاب الأسبق جامعة سوهاج
|
1443هـ/ 2022م
المستخلص
عنوان البحث |
نموذج مقترح لمؤسسات تعليم أبناء الثقافات الفرعية في مصر على ضوء فكرة المدارس المستقلة". |
اسم الباحث |
كرم أحمد حسن أحمد |
الدرجة العلمية |
درجة دكتوراه الفلسفة في التربية – تخصص أصول التربية |
المشرف |
أ.د/مصطفى محمد رجب أ.د/ خلف محمد البحيري |
الكلية / الجامعة المانحة |
كلية التربية – جامعة سوهاج |
سنة المنح |
1443ه/ 2022م |
استهدفت الدراسة التوصل إلى نموذج مقترح لتعليم أبناء الثقافات الفرعية في مصر على ضوء فكرة المدارس المستقلة، واتساقًا مع أهداف الدراسة فقد اعتمدت على المنهج الوصفي للتعرف إلى واقع تعليم أبناء الثقافات الفرعية في مصر من خلال دراسة وتحليل أهم السمات التربوية المميزة لأبناء المجتمعين النوبي والسيوي، ورصد المشكلات التعليمية التي تعاني منها المؤسسات التعليمية في المجتمعين، وكانت الأداة المستخدمة في البحث عبارة عن استبانة موجهة لعينة من مديري ومعلمي مدارس المجتمعين للكشف عن أهم المشكلات التعليمية التي تعاني منها المؤسسات التعليمية في تلك المناطق.
وقد أسفرت الدراسة عن بعض النتائج أهمها وجود بعض السمات التربوية المميزة للمجتمعين النوبي والسيوي؛ مما أضفا عليهما مزيدًا من الخصوصية الثقافية، ووجود عدة مشكلات تعليمية في مدارس المجتمعين النوبي والسيوي من وجهة نظر عينة من مديري ومعلمي المجتمعين النوبي والسيوي، وجاءت في مقدمتها المشكلات المالية بمتوسط (2,4)، والمشكلات المتعلقة بالمعلمين بمتوسط(2,36)، والمشكلات التقنية في ظل جائحة كورونا بمتوسط(2,35)، والمشكلات الإدارية بمتوسط(2,3)، ومشكلات الرعاية الطلابية والتوجيه التعليمي بمتوسط(2,3)؛ لتمثل هذه المحاور مشكلات حادة في مدارس المجتمعين بمتوسط(2,35)، وقدمت الدراسة نموذجًا مقترحًا لتعليم أبناء الثقافات الفرعية في مصر على ضوء فكرة المدارس المستقلة.
الكلمات المفتاحية: أبناء الثقافات الفرعية، المدارس المستقلة، النموذج المقترح.
Abstract
A Proposed Model for the Educational Institutions of Sub-cultures Students in Egypt Following the Independent Schools Style |
Search title |
Karam Ahmed Hasan Ahmed |
Name Researcher |
Degree of Doctor of Philosophy (Ph.D.) in Education Major: Foundations of Education |
Degree education |
Prof. Mostafa Mohamed Rajab Prof. Khalaf Mohamed Albehery |
Supervised by |
Sohag University - Foundations of Education Department Faculty of Education |
Faculty |
1443 / 2022 |
Year |
The present study aims to develop a proposed model for the education of sub-cultures students in Egypt following the independent schools style. It adopted the descriptive approach to identify the reality of the education of sub-cultures students in Egypt by exploring and analyzing the most significant educational features of the Nubian and Siwan communities and highlighting the educational problems of both communities. It applied a questionnaire to a sample of principals and teachers in both communities to identify the most significant problems of the educational institutions.
The results showed some educational features of the Nubian and Siwan communities, adding more cultural specificity. There were several educational problems in the schools of the Nubian and Siwan communities from the perspective of principals and teachers, topped by the financial problems with a mean of (2.4), followed by teacher-related problems with a mean of (2.36), technical problems during COVID-19 with a mean of (2.35), administrative problems with a mean of (2.3), and student care and educational guidance problems with a mean of (2.3). These domains represent severe problems in the schools of both communities with a mean of (2.35). The study concluded by developing a proposed model for the education of sub-cultures students in Egypt following the independent schools style.
Keywords: Sub-cultures students, independent schools, proposed model