رسالة ماجستير

النظريات الضمنية للذكاء في علاقتها بمهارات التفكير الإيجابى

والمرونة العقلية لـــدى الموهوبين و العاديين في العلوم

من طلاب المرحلة الثانوية

 

Implicit Theories Of Intelligence In Its Relation To Positive Thinking Skills And Mental Flexibility At Gifted And Average In Science Of Secondary School Students.

 

 بحث مقدم

للحصول على درجة الماجستير فى التربية

تخصص "علم النفس التربوى"

إعداد

إيمان أحمد محمد أحمد داوود

معيدة بقسم علم النفس التربوى

كلية التربية - جامعة سوهاج

                                                 إشراف

أ.د/عواطف محمد محمد حسانين

أ.د / كميل عزمى غبرس

أستاذ علم النفس التربوي المتفرغ

كلية التربية _ جامعة سوهاج

أستاذ علم النفس التربوى المساعدالمتفرغ

كلية التربية _ جامعة سوهاج

 

1444هـ/ 2022م

 

 

المستخلص   

 استهدفت الدراسة الحالية الكشف عن طبيعة العلاقة الارتباطية بين النظريات الضمنية للذكاء ومهارات التفكير الايجابى والمرونة العقلية لدى الطلاب الموهوبين والعاديين فى العلوم من طلاب الصف الثانى الثانوى, والتعرف على الفروق بين أداء الطلاب الموهوبين والعاديين فى العلوم على كل من النظريات الضمنية للذكاء ومهارات التفكير الايجابى والمرونة العقلية, وبحث إمكانية التنبؤ بمهارات التفكير الايجابى والمرونة العقلية من خلال النظريات الضمنية للذكاء.

 تكونت عينة الدراسة النهائية من (50) طالب موهوبين فى العلوم, و(50) طالب عاديين فى العلوم) من طلاب القسم العلمى بالصف الثانى الثانوى بمدارس محافظة سوهاج , وقد تم جمع بيانات الدراسة من خلال تطبيق مقياس جامعة بيردو لترشيح الموهوبين فى العلوم , ودرجات الطلاب التحصيلية فى مادة الفيزياء من واقع سجلاتهم المدرسية لعام 2020/2021, واختبار المصفوفات المتتابعة لرافن (تقنين/عماد أحمد حسن ,2016), واختبار التفكير الابتكارى (إعداد / ابراهام, 1977, تعريب وتقنين /مجدى عبدالكريم حبيب, 1990), ومقياس النظريات الضمنية للذكاء (إعدادAbd-El-Fattah &Yates, 2006, تعريب عبدالرسول عبداللطيف,2017) ,ومقياس مهارات التفكيرالايجابى (إعداد الباحثة), ومقياس المرونة العقلية (إعداد الباحثة).

 وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا عند مستوى0.01)) بين درجات طلاب الصف الثانى الثانوى الموهوبين والعاديين فى العلوم على بعد النظرية الضمنية النمائية للذكاء ودرجاتهم على مهارات التفكير الايجابى, ووجود علاقة ارتباطية سالبة دالة احصائيا عند مستوى (0.01) بين درجاتهم على بعد النظرية الضمنية الوراثية للذكاء ودرجاتهم على مهارات التفكير الايجابى.

 كما توصلت إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا عند مستوى 0.01)) بين درجات عينة الدراسة على بعد النظرية الضمنية النمائية للذكاء ودرجاتهم على المرونة العقلية, ووجود علاقة ارتباطية سالبة دالة احصائيا عند مستوى (0.01) بين درجاتهم على بعد النظرية الضمنية الوراثية للذكاء ودرجاتهم على المرونة العقلية .

 كما خلصت إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا عند مستوى 0.01)) بين درجات الطلاب الموهوبين والعاديين فى العلوم على المرونة العقلية ببعديها  ودرجاتهم على مهارات التفكير الايجابى .

 وأوضحت الدراسة  وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات كل من الطلاب الموهوبين فى العلوم والعاديين فى كل من بعد النظرية الضمنية النمائية ومهارات التفكير الايجابى الثلاثة (حديث الذات الايجابى – التخيل الايجابى, حل المشكلات) والدرجة الكلية لمهارات التفكير الايجابى, والمرونة العقلية ببعديها(المرونة التكيفية ,المرونة التلقائية) لصالح الطلاب الموهوبين فى العلوم, ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات كل من الطلاب الموهوبين فى العلوم والعاديين فى بعد النظرية الضمنية الوراثية لصالح الطلاب العاديين فى العلوم .

 وأظهرت نتائج تحليل الانحدار قدرة النظرية الضمنية النمائية للذكاء لدى الطلاب الموهوبين فى العلوم  على التنبؤ بمهارات التفكير الايجابى .

 كما أظهرت نتائج تحليل الانحدار قدرة النظرية النمائية لدى طلاب الصف الثانى الثانوى العاديين فى العلوم على التنبؤ بمهارتى ( التخيل الايجابى, حل المشكلات) , وقدرة النظريتان الضمنيتان (النمائية والوراثية ) معا على التنبؤ بمهارة حديث الذات الايجابى .

 كما كشفت نتائج تحليل الإنحدار قدرة النظرية النمائية لدى طلاب الصف الثانى الثانوى الموهوبين والعاديين فى العلوم على التنبؤ بالمرونة العقلية .

 

ABSTRACT

 The Present study aims at investigating the correlation between the implicit theories of intelligence ,positive thinking skills ,and mental flexibility at gifted and average students in science of second-grade secondary school students, and identifying the differences between gifted and average students in science performance in the implicit theories of intelligence ,positive thinking skills ,and mental flexibility. It investigates the predictability of positive thinking skills and mental flexibility based on the implicit theories of intelligence .

The study sample consisted of  (50 students were gifted in science, and 50 were average in science)  from science section at the second grade secondary school students of Sohag governorate ,in order to collect data the study applied the scale of Purdue Academic Rating Scale science (PARS), collected the participants 'scores in physics in 2020/2021, Raven's Progressive Matrices (Emad hasan,2016), Creative thinking scale (Abraham,1977;both translated and verified psychometric by Magdy Abd Elkareem,1990), the Implicit Theories of intelligence scale (Abd-El-Fattah & Yates, 2006; both translated and verified psychometric by Abd-El-Rasoul,2017) and used both Positive Thinking scale and Mental Flexibility Scale ,(both prepared by the researcher) .

 There was a statistically significant positive correlation between the scores of gifted and average students in science of second-grade secondary school students on the domain of incremental theory of intelligence and the scale of positive thinking skills at the level of (0.01). There was a statistically significant negative correlation between the scores of gifted and average students in science of second-grade secondary school students on the domain of entity theory of intelligence and the scale of positive thinking skills at the level of (0.01).

 There was a statistically significant positive correlation at the level of (0.01) between the scores of gifted and average students in science of second-grade secondary school students on the domain of incremental theory of intelligence and the scale of mental flexibility . There was a statistically significant negative correlation at the level of (0.01) between the scores of gifted and average students in science of second-grade secondary school students on the domain of entity theory of intelligence and the scale of mental flexibility .

 There was a statistically significant positive correlation at the level of (0.01) between the scores of gifted and average students in science on Mental Flexibility with its domains  and  their scores on positive thinking skills with its three domains.

 There were statistically significant differences at the level of (0.01) between scores means of gifted students in science and average students at the domain of Incremental Theory of Intelligence, Positive Thinking Skills with it's three domains (Self-Talking, Positive Imagination, Problem Solving), ,and Mental Flexibility with its domains (Adaptive Flexibility, Spontaneous Flexibility) in favor of gifted students in science .

  There were statistically significant differences at the level of (0.01) between means scores of gifted in science and averages students at the domain of Entity Theory of Intelligence in favor of averages students in science .

 The results of multiple regression showed that the ability of Incremental theory of Intelligence to predict the positive thinking skills of gifted students in science of second-grade secondary school.

 The results of multiple regression showed that the ability of Incremental theory of Intelligence to predict Positive Imagination skill, problem Solving Skill ,and  the ability of  both   Incremental and Entity theories of Intelligence to predict  the Self-Talking skill averages in science of second-grade secondary school students.

 

The results of multiple regression showed that the ability of Incremental theory of Intelligence to predict the Mental Flexibility of gifted and average in science of second-grade secondary school students.