رسالة دكتوراه

الهوية المهنية لمعلمي التعليم العام في مصر وعلاقتها بمجتمعات التعلم المهنية في ضوء بعض النماذج العالمية المعاصرة

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

( تخصص أصول التربية)

اعداد

أمينة خلف محمد آدم

ليسانس دراسات إسلامية وعربية - جامعة الأزهر

إشراف

الأستاذ الدكتور      

الأستاذ الدكتور      

خلف محمد البحيري(رحمه الله)

عماد صموئيل وهبة

أستاذ أصول التربية المتفرغ

ووكيل الكلية لشئون التعليم والطلاب سابقاً

كلية التربية - جامعة سوهاج

أستاذ أصول التربية

ووكيل الكلية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة

كلية التربية - جامعة سوهاج

1444هـ/ 2022م

 

مستخلص الدراسة باللغة العربية

عنوان الرسالة: الهوية المهنية لمعلمي التعليم العام في مصر وعلاقتها بمجتمعات التعلم المهنية في ضوء بعض النماذج العالمية المعاصرة. اسم الباحثة: أمينة خلف محمد آدم. الدرجة العلمية: دكتوراه الفلسفة في التربية. كلية التربية، جامعة سوهاج.

سعت الدراسة للتعرف علي الهوية المهنية لمعلمي التعليم العام في مصر وعلاقتها بمجتمعات التعلم المهنية في ضوء بعض النماذج العالمية المعاصرة. كما تُسهم الدراسة في وضع مقياس تربوي ضروري لتنمية الهوية المهنية للمعلمين في ضوء النماذج العالمية المعاصرة مع مراعاة الأبعاد الاقتصادية والاجتماعية والثقافية والمهنية في مصر. واستخدمت الدراسة المنهج (الوصفي).

وقدمت الدراسة إطاراً نظرياً، تمثل في (6) فصول هي: (1) الإطار العام للدراسة، و(2) أبعاد الهوية المهنية للمعلمين، و(3) التوجهات المعاصرة في تنمية الهوية المهنية للمعلمين، و(4) مجتمعات التعلم المهنية وعلاقتها بالهوية المهنية لمعلمي التعليم العام، و(5) النماذج العالمية المعاصرة لتعزيز الهوية المهنية للمعلمين باستخدام مجتمعات التعلم المهنية، و(6) معايير تقدير الهوية المهنية ومؤشرات تحقيقها لدى معلمي التعليم العام في مصر، وبدء الدراسة الميدانية بالفصل (7)؛ واقع الهوية المهنية لمعلمي التعليم العام في مصر في ضوء معايير تقديرها والنماذج العالمية المعاصرة، و(8) النموذج المصري المقترح لتنمية الهوية المهنية لمعلمي التعليم العام في مصر باستخدام مجتمعات التعلم المهنية.

واستخدمت الدراسة استبانة لمعرفة واقع الهوية المهنية لمعلمي التعليم العام في مصر علي ضوء معايير تقديرها وبعض النماذج العالمية المعاصرة، وقد وطبقت الدراسة على عينة من المعلمين بلغ عددهم (550) معلم ومعلمة في المراحل التعليمية (الابتدائي، والاعدادي والثانوي) بمحافظتي (القاهرة، وسوهاج).

وأكدت نتائج الدراسة النظرية والتطبيقية أنه لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين معلمي المحافظتين لمجالات الهوية المهنية فيما يخص العملية التعليمية والمهنية والمجتمعية. وقوة وتميز (مقياس تقييم الهوية المهنية للمعلمين) بمجالاته ومؤشرات تحقيقها الخاص بهذه الدراسة، والذي قام بتحكيمه (35) محكماً من الخبراء والمتخصصين بهذا المجال. وقد جاء هذا المقياس شامل ومتكامل متضمناً جميع المجالات (الشخصية، والأكاديمية، والتمهينية، والاجتماعية، والثقافية، والوطنية)، وقد تم اعداده طبقاً  لـــ(6) اتجاهات حديثة ضرورية. وقدمت الدراسة النموذج المصري المقترح؛ لتنمية الهوية المهنية باستخدام مجتمعات التعلم المهنية لمعلمي التعليم العام في مصر. واستخدمت الدراسة (495) مرجعا ؛ منهم (178) مرجع عربي، و (317) مرجع أجنبي.

الكلمات المفتاحية: الهوية المهنية للمعلمين- مجتمعات التعلم المهنية للمعلمين- النماذج العالمية المعاصرة- معلمي التعليم العام في مصر.

 Abstract of the study in a foreign language

Thesis title: The Professional Identity of General Education Teachers in Egypt and its Relationship to Professional Learning Societies in the Light of Some International Models. The name albahitha: Amina Khalaf Mohamed Adam.  Academic degree: Doctor of Philosophy in Education. Faculty of Education, Sohag University.

The study sought to identify the professional identity of public education teachers in Egypt and its relationship to professional learning communities in the light of some contemporary global models. The study also contributes to setting an educational standard necessary for the development of the professional identity of teachers in the light of contemporary global models, taking into account the economic, social, cultural and professional dimensions in Egypt. The study used the (descriptive) method. The study presented a theoretical framework, represented in (6) chapters: (1) the general framework of the study, (2) the dimensions of the professional identity of teachers, (3) contemporary trends in the development of the professional identity of teachers, and (4) professional learning communities and their relationship to identity Professionalism of general education teachers, (5) contemporary global models for enhancing the professional identity of teachers using professional learning communities, (6) criteria for estimating professional identity and indicators of its achievement among general education teachers in Egypt, starting the field study in class (7); The reality of the professional identity of public education teachers in Egypt in light of its measurement standards and contemporary global models, and (8) the proposed Egyptian model for the development of professional identity using professional learning communities for public education teachers in Egypt. The study used a questionnaire to find out the reality of the professional identity of public education teachers in Egypt in light of its measurement standards and some contemporary global models. The study was applied to a sample of teachers whose number reached (550) male and female teachers in the educational stages (primary, preparatory and secondary) in the governorates (Cairo and Sohag). . The results of the theoretical and applied study confirmed that there are no statistically significant differences between the teachers of the two governorates for the domains of professional identity with regard to the educational, professional and societal process. The strength and distinction (the professional identity assessment scale for teachers) in its fields and indicators of its achievement of this study, which was judged by (35) arbitrators from experts and specialists in this field. This scale was comprehensive and integrated, including all fields (personal, academic, professional, social, cultural, and national), and it was prepared according to (6) necessary modern trends. The study presented the proposed Egyptian model; To develop professional identity using professional learning communities for general education teachers in Egypt. The study used (495) references; Of them (178) are an Arab reference, and (317) are a foreign reference.

Keywords: the professional identity of teachers - professional learning communities for teachers - contemporary global models - general education teachers in Egypt.