رسالة ماجستير

أثر استخدام أنشطة إثرائية على تنمية التخيل والانتماء

الوطني لدى طفل الروضة

 

بحث مقدم لنيل درجة الماجستير في التربية

   تخصص مناهج وطرق تدريس الطفولة

 

إعـــــــــــــــداد

إلهام أحمد خلف الله على

معلم أول أ رياض أطفال بمدرسة قلفاو الابتدائية المشتركة

إدارة سوهاج التعليمية

 

 

إشــــــــــــراف

أ د/ خالد عبد اللطيف محمد عمران

د/إيمان محمد أحمد رشوان

أستاذ المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية ونائب رئيس الجامعة لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة جامعة سوهاج

أستاذ المناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلي المساعد كلية التربية

 جامعة سوهاج

 

1444هـ/ 2023م

 

مستخلص البحث باللغة العربية.

عنوان البحث: أثر استخدام أنشطة إثرائية على تنمية التخيل والانتماء الوطني لدى طفل الروضة

الدرجة العلمية: الماجستير في المناهج وطرق التدريس.

اسم الباحثة: إلهام أحمد خلف الله علي.

السادة المشرفين:

أد / خالد عبد اللطيف محمد عمران : أستاذ المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية ونائب رئيس الجامعة لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة جامعة سوهاج

د / إيمان محمد أحمد رشوان: أستاذ المناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلي المساعد كلية التربية جامعة سوهاج.

الكلية المانحة: كلية التربية - جامعة سوهاج.

سنة المنح: 2022

هدف البحث الحالي التعرف على أثر استخدام أنشطة إثرائية على تنمية التخيل والانتماء الوطني لدى طفل المستوى الثاني برياض الأطفال. ولتحقيق هدف البحث تم إعداد قائمة بأبعاد التخيل وقائمة بأبعاد الانتماء الوطني وقائمة بالأنشطة الإثرائية وكتيب أنشطة الطفل ودليل المعلمة لتنمية التخيل والانتماء الوطني لدى طفل الروضة، وأيضًا إعداد اختبار التخيل المصور لطفل الروضة وإعداد مقياس الانتماء الوطني المصور لطفل الروضة، وتم استخدام المنهج التجريبي (القائم على تصميم المجموعتين المتكافئتين) إحداهما تجريبية طبق عليها البحث قوامها (25) طفلًا وطفلة من أطفال المستوى الثاني لروضة مدرسة قلفاو الابتدائية المشتركة، والأخرى ضابطة درست الأنشطة المقررة في منهج الوزارة الجديد( 2.0 ) قوامها (25) طفلًا وطفلة من أطفال المستوى الثاني لروضة مدرسة قلفاو الابتدائية المشتركة، وقد أسفرت النتائج أن استخدام الأنشطة الإثرائية ساهم بدرجة كبيرة في تنمية التخيل والانتماء الوطني لدى طفل المستوى الثاني لرياض الأطفال. يوصي البحث : تشجيع معلمات رياض الأطفال على تفعيل الأنشطة الإثرائية لتنمية التخيل والانتماء الوطني لطفل الروضة ببرامج رياض الأطفال، وتدريب معلمات رياض الأطفال على كيفية تصميم وتنفيذ أنشطة إثرائية لتنمية التخيل والانتماء الوطني لدى طفل الروضة لتحقيق أهداف المنهج الجديد (2.0) وتدريب معلمات رياض الأطفال على كيفية استخدام الاستراتيجيات الحديثة التي تنمي التخيل لدى طفل الروضة.

الكلمات المفتاحية: أنشطة إثرائية – التخيل – الانتماء الوطني – طفل الروضة.

 

 

 

Research abstract in English

Research Title: The Effect of Using Enrichment Activities on the Development of Imagination and National Belonging of the Kindergarten Child

Degree: Master's Degree in Curriculum and Teaching Methods.

Researcher name: Elham Ahmed Khalaf Allah Ali.

Supervisors: Dr. Khaled Abdel Latif Mohamed Omran: Professor of Curricula and Teaching Methods of Social Studies and Vice President for Community Service and Environmental Development, Sohag University

Dr. Iman Mohamed Ahmed Rashwan: Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods of Home Economics, Faculty of Education, Sohag University.

 Donor College: Faculty of Education - Sohag University

. Grant Year: 2022

The aim of the current research is to identify the effect of using enrichment activities on the development of imagination and national belonging among the second level child in kindergarten. To achieve the objective of the research, a list of the dimensions of imagination and a list of dimensions of national belonging and a list of enrichment activities and a booklet of child activities and a teacher's guide to the development of imagination and national belonging to the kindergarten child were prepared, as well as the preparation of the illustrated imagination test for the kindergarten child and the preparation of the illustrated national affiliation scale for the kindergarten child and the experimental approach (based on the design of the two equivalent groups) were used, one of which is experimental and the research was applied consisting of (25) children from the second level of the kindergarten of the Qalfaw Elementary Mixed School, and the other is an officer who studied  The activities prescribed in the Ministry's curriculum consist of (25) children from the second level of the kindergarten of the Qalfaw Elementary Mixed School,

The results resulted in the use of enrichment activities contributed significantly to the development of imagination and national belonging among the second level kindergarten child. One of the most important recommendations of the research is to encourage kindergarten teachers to activate enrichment activities to develop the imagination and national belonging of the kindergarten child in kindergarten programs. And training kindergarten teachers on how to design and implement enrichment activities to develop imagination and national belonging in kindergarten children to achieve the goals of the new curriculum) 2.0 (and training kindergarten teachers on how to use modern strategies that develop imagination in kindergarten children.

 

Keywords: enrichment activities – imagination – national belonging – kindergarten child.