رسالة ماجستير

الوظائف التنفيذية وعلاقتها بتنظيم الذات لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم

 (دراسة تنبؤية)

 

رسالة مقدمة من

سحر ثابت محمد حافظ

معلمة رياضيات بمدرسة السلامونى الإبتدائية الجديدة

للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص "الصحة النفسية"

 

إشراف

أ.د/يوسف عبد الصبور

أ.م.د/ هبه جابر عبدالحميد

أستاذ الصحـة النفسيـة

كلية التربية – جامعة سوهاج

أستاذ الصحـة النفسيـة المساعد

كلية التربية – جامعة سوهاج

 

2022م – 1443ه

 

مستخلص الدراسة

عنوان الدراسة : الوظائف التنفيذية وعلاقتها بتنظيم الذات لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم (دراسة تنبؤية)

إعداد : سحر ثابت محمد حافظ

رسالة : ماجستير(الصحة النفسية)

جهة الدراسة: كلية التربية جامعة سوهاج

إشراف:

أ.د/يوسف عبد الصبور

أ. م .د/ هبه جابر عبدالحميد

هدفت الدراسة إلى التعرف على والعلاقة بين تنظيم الذات و الوظائف التنفيذية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم,و مستوى كلِ من  تنظيم الذات  والوظائف التنفيذية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم،و الفروق بين الذكور والإناث في  تنظيم الذات والوظائف التنفيذية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم، وإمكانية التنبؤ بالوظائف التنفيذية من خلال تنظيم الذات  الدرجة الكلية والأبعاد لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم، و تكونت عينة الدراسة من (92) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي (44) تلميذًا و (48) تلميذةحيث تراوحت أعمارهم بين (11 – 13) عامًا ومتوسط عمرى بلغ(12.024) عاما وانحراف معياري بلغ (0.559), وتكونت أدوات الدراسة من واختبار تحصيلي في مادة الرياضيات (إعداد الباحثة), واختبار الذكاء المصور (إعداد صالح ، 1978 تقديم أ/ حماد ،2008), ومقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي (الشخص، 2013) واختبار بندر جشطلت الحركي البصرى (إعداد Loretta Bender,1938 ؛ عربه ونقله للبيئة المصرية فهمى و غنيم، ب . ت ),  مقياس الوظائف التنفيذية للأطفال العاديين وذوى الاحتياجات الخاصة ( إعداد الشخص ومرسى، ٢٠١۳) و مقياس تنظيم الذات  إعداد Marqués,et.al,(2005) ترجمة وتعريب الباحثة، و توصلت الدراسة  عدة نتائج منها انخفاض مستوى تنظيم الذات لدى عينة  الدراسة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم ، وانخفاض مستوى الوظائف التنفيذية لدى عينة الدراسة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم, وتوصلت كذلك إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين أبعاد الوظائف التنفيذية وتنظيم الذات الأبعاد الدرجة الكلية لدى عينة الدراسة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم، وتوصلت أيضًا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع على مقياس الوظائف التنفيذية الأبعاد والدرجة الكلية لدى عينة الدراسة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم، وكذلك توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع على مقياس تنظيم الذات الأبعاد والدرجة الكلية لدى عينة الدراسة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن تنظيم الذات يتنبأ بالوظائف التنفيذية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم؛ حيث يسهم تنظيم الذات في تفسير32,5 % من التباين في الوظائف التنفيذية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوى صعوبات التعلم.

الكلمات المفتاحية :  الوظائف التنفيذية – تنظيم الذات - صعوبات التعلم – تلاميذ المرحلة الابتدائية.

 

 

Abstract

Executive Functions and their relation to Self- Regulation among a Sample of Primary School Students with Learning Disabilities (a Predictive Study)

Master Thesis

Submitted By /Sahar Thapet Mohamed Hafez

Mathematics teacher at New Salamuni Primary School

Supervised By

Dr.

Heba Gaber Abdel Hamid

 

Prof.

Youssef Abdel Sabour

The study aimed to identify the level of each of the self-regulation and executive functions of people with learning disabilities among primary school students, and the relationship between self-regulation and executive functions of people with learning disabilities among primary school students, and the differences. Between males and females in executive functions and self-regulation for people with learning disabilities among primary school students, predictability of executive functions and self-regulation, and total scores and dimensions for people with learning disabilities among primary school students. The study sample consisted of (92) male and female students from the sixth grade of primary school (44) males and (48) females, their ages ranged between (11-13) years, their average age was (12.024) years, and a standard deviation of (0.559), The study tools consisted of an achievement test in mathematics (prepared by the researcher) and the visual intelligence test (prepared by Saleh, 1978 presented by / Ibrahim Mustafa Hammad, 2008) The social and economic level (prepared by alshakhs, 2013) and the visual kinesthetic test of Bandar Gestalt (prepared by Loretta Bandar, 1938; Arabization and the transition to the Egyptian environment, Fahmy, Ghoneim, B.C)  and a scale to estimate the executive functions of normal children and people with special needs (prepared by alshakhs and Marsa, 2013) and the self-regulation scale , prepared by Marqués, et.al, (2005) translated and Arabized by the researcher and a questionnaire.,The study found a low level of self-regulation in the study sample of primary school students with learning disabilities, and a low level of executive functions among the study sample of primary school students with learning disabilities, and also found a positive, statistically significant correlation between the dimensions of executive functions and self-organization among the students. The study sample is primary school students with learning disabilities, The study also found that there were no statistically significant differences due to the gender variable in the dimensions and the total degree of the executive functions scale between the study sample of primary school students with learning Disabilities ,The study also found that there were no statistically significant differences due to the gender variable in the dimensions and the total degree of the scale of self-regulation between the study sample of primary school students with learning Disabilities , and the results of the study concluded that self-regulation predicts the executive functions of a sample of primary school students who suffer from learning Disabilities , where self-regulation contributes to explaining 32.5% of the discrepancy in executive functions among primary school students with learning Disabilities .

 

 Keywords: executive functions - Self- Regulation - Learning Disabilities- primary school students