رسالة ماجستير

تصور مقترح لتفعيل آليات الشراكة المجتمعية في مدارس التعليم الأساسي بمصر في ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة

 

 رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

(تخصص التربية المقارنة)

 

 إعداد

منتصر أحمد السمان على

معلم خبير بمدرسة جرجا الثانوية الزراعية

 

 إشراف

الأستاذ الدكتور

نبيل سعد خليل جرجس

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية

المتفرغ-كلية التربية-جامعة سوهاج

 

الأستاذ الدكتور

عبد الباسط محمد دياب شحاته

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية

ووكيل الكلية للدراسات العليا والبحوث    كلية التربية-جامعة سوهاج

 

 

1444ه-2022م 

 

مستخلص

عنوان الدراسة: تصور مقترح لتفعيل آليات الشراكة المجتمعية في مدارس التعليم الأساسي بمصر في ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة

 تحددت مشكلة الدراسة في محاولة إجابة السؤال الآتي: كيف يمكن تفعل آليات الشراكة المجتمعية بمدارس التعليم الأساسي بمصر في ضوء خبرات بعض الدول المتقدمة؟

وهدفت الدراسة إلى عرض إطارٍ نظريٍ للشراكة المجتمعية بمدارس التعليم الأساسي في الأدبيات، والتعرف على خبرات مصر والولايات المتحدة الأمريكية، وأستراليا وإنجلترا في الشراكة المجتمعية بمدارس التعليم الإلزامي، وتحديد أوجه الشبه والاختلاف في ضوء القوى والعوامل الثقافية، ووضع تصور مقترح لتفعيل آليات الشراكة المجتمعية بمدارس التعليم الأساسي في مصر.

واستخدمت الدراسة لتحقيق أهدافها المنهج المقارن، وتضمنت ست خطوات: موضوع الدراسة ويشمل مشكلة الدراسة والغرض منها، والإطار الأيديولوجي الذي يحيط بالمشكلة، وتفسير الظواهر، والمقارنة بين خبرات الشراكة المجتمعية بمدارس التعليم، والتعميم للخروج بأوجه التشابه والاختلاف وتفسيرها بالقواعد العامة التي تحكم الظاهرة موضوع الدراسة، والتنبؤ لوضع تصور مقترح لتفعيل آليات الشراكة المجتمعية بمدارس التعليم الأساسي في جمهورية مصر العربية في ضوء الاستفادة من خبرات دول المقارنة.

 وأسفرت نتائج الدراسة عن افتقار أهداف الشراكة المجتمعية بمدارس التعليم الأساسي المصرية للإجرائية، وقصر التشريعات التعليمية المنظمة لها ومحدوديتها وضعف آلياتها؛ أما في الدول المتقدمة مثل: الولايات المتحدة الأمريكية وأستراليا وإنجلترا فتكون أهداف الشراكة المجتمعية بمدارس التعليم الإلزامي إجرائية، ووجود تشريعات تعليمية مثل: القوانين التعليمية التي تنظيم الشراكة المجتمعية، وجود آليات فاعلة للشراكة المجتمعية تتمثل في: التخطيط، والتنظيم، والأنشطة، والإعلام، والتقييم.

  وأـخيرا قدمت الدراسة تصور مقترح لتفعيل آليات الشراكة المجتمعية في ضوء الاستفادة من خبرات الدول المتقدمة بما يناسب الطبيعة الثقافية والمجتمعية لمصر لمعالجة الوضع الراهن للشراكة المجتمعية وتفعيل آلياتها بمدارس التعليم الأساسي في مصر.

الكلمات المفتاحية: تصور مقترح- آليات- الشراكة المجتمعية- مدارس التعليم الأساسي

 

 

Abstract

Study Title: A Suggested Conception to Activate Community Partnership Mechanisms in Basic Education Schools in Egypt in Light of The Experiences of Some Developed Countries

The problem of the study was determined in an attempt to answer the following question: How can community partnership mechanisms do in basic education schools in Egypt in light of the experiences of some developed countries?

The study aimed at: presenting a theoretical framework for community partnership in basic education schools in literature, learning about the experiences of Egypt and developed countries: the United States of America, Australia and England in the field of community partnership with compulsory education schools, identifying similarities and differences in the light of cultural forces and factors, and developing a Suggested Conception to activate community partnership mechanisms in basic education schools in Egypt.

The study used the comparative approach to achieve its objectives, and included six steps: the subject of the study and includes the problem of study and its purpose, the ideological framework surrounding the problem, the interpretation of phenomena, the comparison of the experiences of the community partnership with schools of education, the generalization to come up with similarities and differences and their interpretation of the general rules governing the phenomenon subject of the study, and the prediction of a proposed vision to activate the mechanisms of community partnership in the schools of basic education in the Arab Republic of Egypt in the light of the use of the experiences of the comparative countries.

The study resulted in a lack of procedural community partnership objectives at Egyptian basic education schools, limited and limited educational legislation and weak mechanisms; In developed countries such as the United States of America, Australia and England, the community partnership objectives of compulsory education schools are procedural, and educational legislation such as: education laws regulating community partnership, and effective community partnership mechanisms are: planning, organization, activities, information and evaluation.

Finally, the study presented Suggested Conception to Activate community partnership mechanisms in the light of the use of the experiences of developed countries in a manner appropriate to Egypt's cultural and societal nature to address the current  status of community partnership and to activate its mechanisms in basic education schools in Egypt.

Key words: A Suggested Conception– Mechanisms- Community Partnership- Basic Education School.