رسالة ماجستير

دور السلـوك التنظيمـي في تطــوير الإدارة المــدرسية بمدارس التعليم الأساسي

دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج

 

The  Role  of Organizational  Behavior  in  Developing  School  Management  at  The  Basic  Education  Schools

 

A field  Study  in  Sohag  Governorate

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

تخصص  (إدارة تعليمية)

" إعداد الطالب "

محمود عبد العال رسلان

موجه تربية اجتماعية بإدارة المراغة التعليمية

 

إشراف

الاستاذ الدكتور/

عنتر محمد أحمد عبدالعال

الاستاذ الدكتور/

عبد العاطى حلقان احمد

 

استاذ ورئيس قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية كلية التربية جامعة سوهاج

استاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المساعد كلية التربية جامعة سوهاج

1444هـ /2022م

 المستخلص باللغة العربية

عنوان البحث: دور السلوك التنظيمي في تطوير الإدارة المدرسية بمدارس التعليم الأساسي

(دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج).

اسم الباحث: محمود عبد العال رسلان علي

لجنة الإشراف: أ.د/ عنتر محمد أحمد عبد العال  ـــ  د/ عبد العاطي حلقان أحمد

الدرجة العلمية: ماجستير

الجهة المانحة: كلية التربية ـــ جامعة سوهاج.

سنة المنح: 2022م.

         تناولت هذه الدراسة دور السلوك التنظيمي في تطوير الإدارة المدرسية بمدارس التعليم الأساسي  في محافظة سوهاج، وهدفت إلى التعرف على واقع السلوك التنظيمي بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة سوهاج، ودوره في تطوير الإدارة المدرسية، ومن خلال التركيز على تقديم إطار نظري عن السلوك التنظيمي وأثره في تطوير الإدارة المدرسية، وتقديم آليات وإجراءات يمكن من خلالها تفعيل دور السلوك التنظيمي في تطوير الإدارة المدرسية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي لرصد دور السلوك التنظيمي في تطوير الإدارة المدرسية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة سوهاج،  والإستبانة كأداة طبقت علي عينة من مديري، ووكلاء، ومعلمي، وأخصائي، وإداري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة سوهاج.

وتوصلت الدراسة إلى ما يلى:

-   أن السلوك التنظيمي ببعديه (الولاء التنظيمي – وسلوك المواطنة التنظيمية ) يمارس في الواقع الفعلي بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بدرجة عالية.

-   أن سلوك الولاء التنظيمي بأبعاده الثلاثة ( الولاء العاطفي _ الولاء المستمر _ الولاء المعياري) ، يمارس في الواقع الفعلي بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بدرجة عالية.

-   أن سلوك المواطنة التنظيمية بأبعاده الخمسة (الإيثار _ الكياسة _ الروح الرياضية_ السلوك الحضاري _ الوعي الضميري)، يمارس في الواقع الفعلي بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بدرجة عالية.

 

الآليات والإجراءات  المقترحة :

-         العمل على نشر ثقافة السلوك التنظيمي بين العاملين بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الاساسي.

-   العمل على توفير المعلومات اللازمة للعاملين بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الاساسي حول السلوك التنظيمي من خلال النشرات والدراسات العلمية والدورات التدريبية.

-         تدعيم وتعزيز مفاهيم وأهداف السلوك التنظيمي داخل المؤسسات التعليمية.

-         إشراك جميع العاملين بالمدرسة في عملية التخطيط والتنظيم واتخاذ القرارات التي تهم المدرسة.

-         السعي الدائم والمستمر لتفعيل دور مجالس الأمناء والآباء والمعلمين، ولجان التعليم بما يحقق الشراكة المجتمعية.

-         دعم العلاقات الانسانية بين المديرين والمعلمين بشكل ايجابي لأنه يسهم في الارتقاء بالعملية التعليمية.

-         إدارة السلوك وتوجيهه نحو تحقيق الهدف من خلال التدعبم الإيجابي للسلوك المرغوب وبناء نظم الحوافز والدعم الملائم.

-         اختيار نمط الإتصال وأسلوب القيادة المناسب و تهيئة مناخ وظروف عمل جيدة،  لتخفيف الضغوط وجعلها عند المستوى الفعال علي نحو يسهم في تحقيق أهداف المدرسة.

-         وضع استراتيجية مستقبلية لتنمية وتطوير سلوك الأفراد والجماعات داخل المدرسة.

-         الكلمات المفتاحية: السلوك التنظيمي- المواطنة التنظيمية- الولاء التنظيمي.

 

 

 

 

Abstract

The study aimed at identifying and diagnosing the influence relationship between organizational behavior and the development of school administration in the schools of the second cycle of basic education in Sohag Governorate, and by focusing on providing a theoretical and field framework for the study sample on organizational behavior and its impact on the development of school administration, and identifying the role of organizational behavior in developing School administration in Sohag Governorate. And provide mechanisms and procedures through which to activate the role of organizational behavior in developing school administration in the schools of the second cycle of basic education in Sohag Governorate. The study used the descriptive approach to monitor the role of organizational behavior in the development of school administration in the schools of the second cycle of basic education In Sohag Governorate, the study was limited to determining organizational behavior as an entry point for developing the schools of the second cycle of basic education in Sohag Governorate, and a questionnaire was applied to a sample of principals, agents, teachers, specialists, and administrators of the schools of the second cycle of basic education in Sohag Governorate.

 

The study found the following:

- The organizational behavior in its two dimensions (organizational loyalty - and organizational citizenship behavior) is practiced in actual reality in the schools of the second cycle of basic education to a high degree.

- The behavior of organizational loyalty in its three dimensions (emotional loyalty - continuous loyalty - normative loyalty), is practiced in actual reality in the schools of the second cycle of basic education to a high degree.

- The behavior of organizational citizenship in its five dimensions (altruism - civility - sportsmanship - civilized behavior - conscientious awareness), is practiced in actual reality in the schools of the second cycle of basic education to a high degree.

Suggested mechanisms and procedures:

- Working to spread the culture of organizational behavior among the employees of the second cycle schools of basic education.

- Working to provide the necessary information for school employees of the second cycle of basic education on organizational behavior through publications, scientific studies and training courses.

- Strengthening and enhancing the concepts and objectives of organizational behavior within educational institutions.

- Involve all school staff in the process of planning, organizing and making decisions that concern the school.

- Constant and continuous endeavor to activate the role of boards of trustees, parents, teachers, and education committees in order to achieve community partnership.

- Supporting human relations between principals and teachers in a positive way because it contributes to the advancement of the educational process.

- Managing behavior and directing it towards achieving the goal through positive support for the desired behavior and building appropriate incentive and support systems.

- Choosing the appropriate communication and leadership style, and creating a good working environment and conditions, to relieve pressures and bring them to an effective level in a way that contributes to achieving the school's goals.

- Develop a future strategy for the development and development of the behavior of individuals and groups within the school.

 

Keywords: organizational behavior - organizational citizenship - organizational loyalty.