رسالة ماجستير

تطويـر أداء وحدات إدارة الأزمـات التَّعليمية بمدارس التَّعليم الأساسي فِي مُحافظة سُوهاج فِي ضوء مدخل التَّخطيط الإستراتيجي:دراسة ميدانية

 

رسالة مُقدَّمة لنيل درجة الماجستير في التَّربية

 تخصص (إدارة تعليمية)

 

إعـــــداد

وفاء عبد الحميد حامد طه

مُعلم أول لغة عربية بمدرسة / النزلة الابتدائية

إدارة المراغة التَّعليمية

 

إشــــراف

 

الأُستاذ الدُّكتور

مُحمَّد أحمد مُحمَّد عوض

أستاذ التَّربية المُقارنة والإدارة التَّعليمية المُتفرغ

كلية التَّربية– جامعة سوهاج

الأُستاذ الدُّكتور

عنتر مُحمَّد أحمد عبدالعال

أستاذ ورئيس قسم التَّربية المُقارنة والإدارة التَّعليمية

كلية التَّربية- جامعة سوهاج

 

 

1444هـ/ 2022م

 

 

المستخلص باللُّغة العربية

عنوان الدِّراسة : تطويـر أداء وحدات إدارة الأزمـات التَّعليمية بمدارس التَّعليم الأساسـي في مُحافظة سُوهاج في ضوء مدخل التَّخطيط الإستراتيجي : دراسة ميدانية.

 هدفت الدِّراسة التَّعرُّف على الأسس النظرية لإدارة الأزمات التَّعليمية في الفكر الإداري المُعاصر, و أهم الأسس الفكرية للتخطيط الإستراتيجي فِي ضوء الأدبيات التَّربوية المُعاصرة، والتَّعرُّف على أهم ملامح وحدات إدارة الأزمـات التَّعليمية بمدارس التَّعليم الأساسي فِي مُحافظة سُوهاج ومتطلبات تطبيق التَّخطيط الإستراتيجي لتطويرها, وتشخيص واقع أداء وحدات إدارة الأزمـات التَّعليمية بمدارس التَّعليم الأساسي فِي ضوء مدخل التَّخطيط الإستراتيجي فِي مُحافظة سُوهاج, وتقديم تصوُّر مُقترح لتطوير أداء وحدات إدارة الأزمات التَّعليمية بمدارس التَّعليم الأساسي فِي مُحافظة سُوهاج فِي ضوء مدخل التَّخطيط الإستراتيجي.

اعتمدت الدِّراسة على المنهج الوصفي الذي استُخدم لدراسة وإيضاح خصائص الظَّاهرة وتفسيرها، وطُبقت استبانة على عيِّنة مِنْ مُديري، ووكلاء مدارس التَّعليم الأساسي بمُحافظة سُوهاج, وبلغت (200) مفردة, وكانت مِنْ أهم نتائج الدِّراسة ما يلي :

-         ضَعف الاهتمام بمسح بيئة العَمل بوحدات إدارة الأزمات بمدارس التَّعليم الأساسي لرصد المُشكلات ومعالجتها قبل أن تتفاقم وتتحول إلى أزمات.

-         ضَعف وحدات إدارة الأزمات التَّعليمية للسعي فِي الارتقاء بمُستوى أداء أعضائها وذَلِكَ مِنْ خلال خلل فِي وجود الرُّؤية .

-         قلَّة امتلاك بعض وحدات إدارة الأزمات التَّعليمية انسجام الأهداف الإستراتيجية مع رُؤية وحدة إدارة الأزمات ورسالتها.

-         حرص وحدات إدارة الأزمات التَّعليمية على أن تتعامل مع الأزمات على أنَّها فُرص لتحسين الأوضاع.

-         ضَعف قدرة وحدات إدارة الأزمات التَّعليمية على اتخاذ القرارات الإستراتيجية التي تنسجم مع الخُطَّط الموضوعة.

ومِنْ ثمَّ تم وضع تصُّورًا مُقترحًا لتطوير أداء وحدات إدارة الأزمات التَّعليمية بناءً على نتائج الدِّراسة النَّظرية والميدانية .

 


 
Abstract

Study title: Developing the performance of educational crisis management units in basic education schools in Sohag Governorate in the light of the strategic planning approach: a field study.

The study aimed to identify the theoretical foundations for managing educational crises in contemporary administrative thought, and the most important intellectual foundations for strategic planning in the light of contemporary educational literature, and to identify the most important features of educational crisis management units in basic education schools in Sohag Governorate and the requirements for applying strategic planning to develop them, and to diagnose the reality of the units’ performance Managing educational crises in basic education schools in light of the strategic planning approach in Sohag governorate, and presenting a proposed vision for developing the performance of educational crisis management units in basic education schools in Sohag governorate in light of the strategic planning approach.

The study relied on the descriptive approach that was used to study and clarify the characteristics of the phenomenon and its interpretation, and a questionnaire was applied to a sample of principals and deputies of basic education schools in Sohag Governorate, and it amounted to (200) individuals. Among the most important results of the study are the following:

- Weak interest in surveying the work environment in crisis management units in basic education schools to monitor and treat problems before they escalate and turn into crises.

-   The weakness of the educational crisis management units to seek to improve the level of performance of its members through a defect in the existence of a vision.                                                                                      

- Lack of possession of some educational crisis management units in harmony with the strategic objectives of the crisis management unit's vision and mission.

- The keenness of educational crisis management units to deal with crises as opportunities to improve conditions.

-      The weak  ability of the educational crisis management units to make strategic decisions that are consistent with the plans set.

 

Then, a proposed vision was developed to develop the performance of educational crisis management units based on the results of the theoretical and field study.