رسالة ماجستير

دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في تحسين الأداء الوظيفي لمعلمي التعليم الثانوي العام

(دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج)

The Role of Administrative Transparency and Educational Accountability in Improving the Functioning Performance of General Secondary Education Teachers

A Field Study in Sohag Governorate

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية "تخصص إدارة تعليمية"

 

إعداد

رانيا عبد الملاك أمير عبد الملاك

معلم أول علوم بإدارة سوهاج التعليمية

 

 

 

إشراف

الأستاذ الدكتور

نبيل سعد خليل جرجس

الأستاذ الدكتور

عنتر محمد أحمد عبد العال

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المتفرغ

كلية التربية جامعة سوهاج

أستاذ ورئيس قسم الإدارة التعليمية والتربية المقارنة بكلية التربية جامعة سوهاج

2023م

مستخلص البحث:

عنوان الدراسة: دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في تحسين الأداء الوظيفي لمعلمي التعليم الثانوي العام(دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج)

مشكلة الدراسة:

تتحدد مشكلة الدراسة الحالية في التعرف على دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في تحسين الأداء الوظيفي لمعلمي التعليم الثانوي العام

أهداف الدراسة :

هدفت الدراسية الحالية إلى:

1- التعرف على الإطار الفكري والنظري للشفافية الإدارية و للمساءلة التعليمية في المؤسسات التعليمية في الأدبيات التربوية المعاصرة .

2-  التعرف على الإطار الفكري والنظري للأداء الوظيفي للمعلم في الأدبيات التربوية المعاصرة .

3-  التعرف على واقع التعرف على واقع تطبيق الشفافية الإدارية بمدارس التعليم الثانوي العام بمحافظه سوهاج.

4-  التعرف على واقع تفعيل المساءلة التعليمية بمدارس التعليم الثانوي العام بمحافظه سوهاج.

5- التعرف على واقع الاداء الوظيفي للمعلمين بمدارس التعليم الثانوي العام في مجالات ( التخطيط للدرس، والتنفيذ للدرس، والالتزام، والتقويم)

6- تحديد المعوقات التي تحد من تطبيق الشفافية الادارية والمساءلة التعليمية لدى المعلمين في مدارس التعليم الثانوي العام.

7-  التعرف على متطلبات تطبيق الشفافية الادارية والمساءلة التعليمية بمدارس التعليم الثانوي العام.

8- وضع تصور مقترح لتطبيق الشفافية الادارية والمساءلة التعليمية لتحسين الاداء الوظيفي للمعلمين بمدارس التعليم الثانوي العام.

 منهج الدراسة:

استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الذى يعبر عن دراسة الظاهرة المراد دراستها كما توجد في الواقع الفعلي ويهتم بوصفها وصفا دقيقاً

نتائج الدراسة:

توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:

1-  أن مستوى تطبيق الشفافية الإدارية في مدارس التعليم الثانوي العام منخفض.

2-  أن مستوى تفعيل المساءلة التعليمية في مدارس التعليم الثانوي العام منخفض.

3-  أن مستوى الأداء الوظيفي للمعلمين في مدارس التعليم الثانوي العام منخفض .

4- أن مستوى معوقات تطبيق الشفافية الإدارية والمسائلة التعليمية في مدارس التعليم الثانوي العام كان عالي بدرجة كبيرة.

5- إن درجة الموافقة على متطلبات تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية لتحسين الأداء الوظيفي لمعلمي التعليم الثانوي العام عالي جدا.

6- توجد علاقة طردية بين تطبيق الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية وبين تحسين الأداء الوظيفي لمعلمي التعليم الثانوي العام.

التصور المقترح:

تم وضع تصور مقترح لتفعيل دور الشفافية الإدارية والمساءلة التعليمية في تحسين الأداء الوظيفي لمعلمي التعليم الثانوي العام في مصر.

Abstract of the study

 

Title of the study:

The role of administrative transparency and educational accountability in improving the functioning of teachers of general secondary education

(Field study in Sohag governorate)

Study Problem:

The current study problem is identified in identifying the role of administrative transparency and educational accountability in improving the functioning of general secondary education teachers

Objectives of the study:

The current study aims to:

1.      Recognize the intellectual and theoretical framework of administrative transparency and educational accountability in educational institutions in contemporary educational literature.

2.      Recognize the intellectual and theoretical framework of a teacher's career performance in contemporary pedagogical literature.

3.      To learn about the reality of applying administrative transparency in general secondary schools in the governorate of Sohag.

4.      Identify the reality of activating educational accountability in general secondary schools in the governorate of Sohag.

5.      Recognize the reality of teachers' career performance in general secondary schools in the areas of (lesson planning, lesson implementation, commitment, evaluation)

6.      Identify impediments to the application of administrative transparency and educational accountability of teachers in general secondary schools.

7.      Recognize the requirements for the application of administrative transparency and educational accountability in general secondary schools.

8.      Develop a proposal to apply administrative transparency and educational accountability to improve teachers' functioning in general secondary schools.

Study curriculum:

     The researcher used the descriptive curriculum that reflects the study of the phenomenon to be studied as it actually exists and cares as an accurate description

Results of the study:

The study's findings were as follows:

  1. The level of administrative transparency in general secondary schools is low.
  2. The level of educational accountability in general secondary schools is low.
  3. The level of performance of teachers in general secondary schools is low.
  4. The level of impediments to the application of administrative transparency and educational accountability in general secondary schools has been considerably high.
  5. The degree of approval of requirements for the application of administrative transparency and educational accountability to improve the functioning of general secondary education teachers is very high.
  6. There is a correlation between the application of administrative transparency and educational accountability and the improved functioning of general secondary education teachers.

Proposed scenario:

     A proposed vision has been developed to operationalize the role of administrative transparency and educational accountability in improving the functioning of general secondary education teachers in Egypt.