رسالة ماجستير

تصور مقترح لمتطلبات التعليم الثانوي الحكومي لمجابهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

(تخصص أصول التربية)

 

إعداد

محمد مختار محمد

معلم رياضيات بإدارة سوهاج التعليمية

 

إشراف

الأستاذ الدكتور

محمود السيد عباس

الأستاذ الدكتور

أحمد حسين الصغير

أستاذ أصول التربية

والتخطيط الاستراتيجي

وعميد الكلية السابق

كلية التربية _ جامعة سوهــــــاج

أستاذ أصول التربية

والتخطيط الاستراتيجي

ورئيس قسم أصول التربية السابق

بكلية التربية _ جامعة سوهــــــاج

 

1445هـ – 2023 م

مستخلص الدراسة

اسم الباحث: محمد مختار محمد سيد.            

عنوان الدراسة: تصور مقترح لمتطلبات التعليم الثانوي الحكومي لمجابهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة.

جهة الدراسة: قسم أصول التربية- كلية التربية- جامعة سوهاج.        نوع الدراسة: ماجستير.                           

استهدفت الدراسة الحالية عرض للإطار الفكري والفلسفي للتعليم الثانوي العام الحكومي المصري، وعرض لأبعاد الثورة الصناعية الرابعة والتقنيات التكنولوجية المصاحبة وانعكاساتها على النظم التربوية والتعليمية والمجتمعية، وأوضحت الدراسة واقع توافر متطلبات منظومة التعليم الثانوي العام الحكومي لمواكبة التحديات المستقبلية للثورة الصناعية الرابعة.  

اعتمد الباحث علي المنهج الوصفي باعتباره المنهج الملائم للدراسة، وقام الباحث بإعداد أداة الدراسة الميدانية وهي عبارة عن استبانتين، طبقت الاستبانة الأولي على عينة شملت (300) معلم ومعلمة للتعليم الثانوي الحكومي والثانية على عينة شملت (550) طالب وطالبة، وتمثلت العينة بعدد من مدارس إدارتي سوهاج وأخميم التعليمية بمحافظة سوهاج، للكشف عن آرائهم حول واقع توافر متطلبات التعليم الثانوي العام الحكومي لمجابهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة.

بعد عرض نتائج الدراسة الميدانية ومناقشة البيانات التي تم الحصول عليها بعد تطبيق وتحليل الاستبانتين أداة الدراسة الميدانية اتضح الاَتي:

جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة بالاستبانة الأولي علي المحور الخاص بواقع استخدام معلمي التعليم الثانوي العام الحكومي للتقنيات الرقمية والتكنولوجية بمتوسط استجابة مقدارها(2,07) وهي درجة استجابة متوسطة تدلل علي استخدام التقنيات الرقمية المتاحة ضمن عمليات واستراتيجيات تدريس تقليدية وغير تفاعلية، ومتوسط استجابة (2,06) وهي درجة استجابة متوسطة علي المحور الخاص بواقع توافر المتطلبات المادية والإدارية والتدريبية بالتعليم الثانوي العام الحكومي لمجابهة الثورة الصناعية الرابعة فالمدارس تتوافر بها الأدوات التكنولوجية وخدمات الإنترنت وحسابات البريد الإلكتروني الموحد ولكن هناك ضعف في الدعم والتدريب المهني للمعلمين لاستخدام تلك التقنيات في عمليات التعليم والتعلم.

كما جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة بالاستبانة الثانية على المحور الخاص بواقع ثقافة الثورة الصناعية الرابعة لدي طلاب التعليم الثانوي العام الحكومي بمتوسط استجابة مقدارها (2,06) وهي درجة استجابة متوسطة تدلل على افتقاد مناهج التعليم الثانوي العام الحكومي للمعرفة اللازمة بخصوص تقنيات الثورة الصناعية الرابعة المسئولة عن تكوين الاتجاهات والسلوكيات لدي الطلاب بما يشكل الثقافة لديهم بالتقنيات والتطبيقات والتحديات المصاحبة للثورة الصناعية الرابعة.

واختتم الباحث دراسته بوضع تصور مقترح لمتطلبات التعليم الثانوي العام الحكومي لمجابهة تحديات الثورة الصناعية الرابعة.

الكلمات المفتاحية:  *متطلبات  *تحديات الثورة الصناعية الرابعة  *التعليم الثانوي الحكومي

 

Abstract

 

Researcher's name: Mohamed Mokhtar Mohamed Sayed.

Thesis title: A suggested framework about the requirements of the governmental secondary schools to meet the challenges of the fourth industrial revolution.

Foundation of Education: Faculty of education: Sohag University.

Thesis type: master's.

 

The current study aimed at presenting the intellectual and philosophical framework for the Egyptian public secondary education, presenting the techniques and dimensions of the fourth industrial revolution and its implications for educational and societal systems, the study showed the availability of the requirements of the government general secondary education system to cope with the future challenges of the fourth industrial revolution.

The researcher prepared the field study tool, which is two questionnaires, the first questionnaire was applied to a sample that included (300) teachers for government secondary education and the second on a sample that included (550) male and female students, the sample was represented on teachers and students of government secondary education in a number of schools of Sohag and Akhmim educational administrations in Sohag Governorate to reveal their opinions on the reality of the availability of government secondary education requirements to meet the challenges of the Fourth Industrial Revolution.

The estimates of the study sample in the first questionnaire were based on the axis of the use of digital and technological technologies by public secondary education teachers, with an average response of (2.07), which is a medium response degree that indicates the use of available digital technologies within traditional and non-interactive teaching strategies and processes, And the average response is (2.06), which is a medium response degree on the axis related to the reality of the availability of material, administrative and training requirements in public secondary education in order to confront the fourth industrial revolution. in teaching and learning processes.

The estimates of the study sample in the second questionnaire also came on the axis of the reality of the culture of the fourth industrial revolution among public secondary education students, with an average response of (2.06), which is a medium response degree that indicates the lack of public secondary education curricula for the necessary knowledge regarding responsible fourth industrial revolution technologies. On the formation of attitudes and behaviors among students, which forms their culture of technologies, applications, and challenges associated with the Fourth Industrial Revolution.

The researcher concluded his study by developing a proposed vision for the requirements of public secondary education to meet the challenges of the Fourth Industrial Revolution.

 

Keywords: *Requirements *Challenges of the Fourth Industrial Revolution *Government secondary education