رسالة ماجستير

تصور مقترح لدور التعليم الثانوي الصناعي في تحقيق التنمية المستدامة في ضوء خطة التعليم 2014-2030م

 

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

"تخصص أصول التربية"

إعداد الباحثة

أسماء محمد مدني مصطفى

ليسانس دراسات إسلامية – كلية الدراسات الإسلامية بسوهاج جامعة الأزهر

 

  إشراف

الأستاذ الدكتورة                                    الأستاذ الدكتورة

  فيفى أحمد توفيق خليل

أستاذ ورئيس قسم أصول التربية

كلية التربية - جامعة سوهاج

  خديجة عبد العزيز علي إبراهيم

أستاذ أصول التربية والتخطيط التربوي

ومدير مركز تعليم الكبار

كلية التربية - جامعة سوهاج

 

 

 

1445هـ-2023م

 

مستخلص الدراسة

اسم الباحثة : أسماء محمد مدني مصطفى  

عنوان الرسالة : " تصور مقترح لدور التعليم الثانوي الصناعي في تحقيق التنمية المستدامة في ضوء خطة التعليم 2014م – 2030م ".

الدرجة العلمية: درجة الماجستير                

القسم التابع له الباحثة: قسم أصول التربية

الكلية: كلية التربية                     

الجامعة: سوهاج

     استهدفت الدراسة الحالية تقديم تصورًا مقترحًا لدور التعليم الثانوي الصناعي في تحقيق التنمية المستدامة في مصر في ضوء خطة التعليم ۲۰۱4-۲۰۳۰، وتحديد أهم المعوقات التي تعوق قيام التعليم الثانوي الصناعي  بدوره في تحقيق التنمية المستدامة في مصر في ضوء خطة التعليم ۲۰۱4م-۲۰۳۰ م، وسُبل مواجهة تلك المعوقات والتغلب عليها ، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي ، والاستبانة كأحد أدواته ، وقد تم اختيار عينة قوامها (600) طالب وطالبة ببعض مدارس التعليم الثانوي الصناعي في محافظة قنا، بنسبة (6.5%) من المجتمع الأصلي.

     كما قدَّمت الدراسة إطارًا نظريًا تضمن خمسة فصول ، حيث اشتمل الفصل الأول على الإطار العام للدراسة ، بينما اشتمل الفصل الثاني على موضوع التنمية المستدامة من حيث المفهوم والأهداف والأهمية والخصائص ، والمبادئ وأساليب التحقيق والأبعاد المختلفة ، وكذلك تضمن الفصل الثالث إجراءات الدراسة الميدلنية ومناقشة نتائجها وتفسيراتها : واقع دور التعليم الثانوي الصناعي في تحقيق التنمية المستدامة في ضوء خطة التعليم 2014م – 2030م ، أيضًا تناول الفصل الرابع الأدوار المأمولة للتعليم الثانوي الصناعي في تحقيق التنمية المستدامة في ضوء خطة التعليم 2014م – 2030م ، وأخيرًا قدَّم الفصل الخامس والأخير تصورًا مقترحًا لأدوار التعليم الثانوي الصناعي في تحقيق التنمية المستدامة في ضوء خطة التعليم 2014م – 2030م.

     وقد توصلت الدراسة الميدانية إلى عدة نتائج من أهمها : تحقق دور المقررات الدراسية بمدارس التعليم الثانوي الصناعي بدرجة متوسطة في ضوء خطة التعليم ۲۰۱4م-۲۰۳۰ م، وتوفرت الأنشطة المدرسية بالتعليم الثانوي الصناعي في ضوء خطة التعليم ۲۰۱4م-۲۰۳۰ م بدرجة متوسطة، وقام المعلم بمدارس التعليم الثانوي الصناعي في ضوء خطة التعليم ۲۰۱4م-۲۰۳۰ م  بدوره بدرجة متوسطة، وتحقق دور الإدارة المدرسية بمدارس التعليم الثانوي الصناعي في ضوء خطة التعليم ۲۰۱4م-۲۰۳۰ م بدرجة متوسطة .

     وفي ضوء نتائج الدراسة تم وضع تصورًا مقترحًا لدور التعليم الثانوي الصناعي في تحقيق التنمية المستدامة في مصر في ضوء خطة التعليم ۲۰۱4م-۲۰۳۰م.

الكلمات المفتاحية : التعليم الثانوي الصناعي، التنمية المستدامة- خطة التعليم 2014م – 2030م

Abstract of Study

Researcher name: Asmaa Muhammad Madani Mustafa

Thesis title: "A proposed vision for the role of industrial secondary education in achieving sustainable development in the light of the education plan 2014-2030".

Academic degree: Master's degree

The department to which the researcher belongs: Department of Fundamentals of Education

College: College of Education

University: Sohag

The current study aimed to provide a proposed vision for the role of industrial secondary education in achieving sustainable development in Egypt in the light of the education plan 2014-2030, and to identify the most important obstacles that impede industrial secondary education playing its role in achieving sustainable development in Egypt in light of the education plan 2014-2030 AD, as well as Identify ways to confront and overcome these obstacles.

A sample of (600) male and female students was chosen. In some schools of industrial secondary education in Qena Governorate, with a percentage of (6.5%) of the original community.

The study also provided a theoretical framework that included five chapters, where the first chapter included the general framework of the study, while the second chapter included the topic of sustainable development in terms of concept, objectives, importance, characteristics, principles, methods of investigation and various dimensions, as well as the third chapter included the field study procedures and discussion of its results and interpretations: The reality of the role of industrial secondary education in achieving sustainable development in light of the 2014-2030 education plan. Achieving sustainable development in light of the education plan 2014-2030 AD.

The field study reached several results, the most important of which are: The role of curricula in industrial secondary education schools was achieved to a medium degree in light of the education plan 2014-2030 AD, and school activities were available in industrial secondary education in light of the education plan 2014-2030 AD to an average degree, and the teacher in secondary education schools In light of the education plan 2014-2030 AD, in turn, to a medium degree.  

In the light of the results of  study, a proposed vision was developed for the role of industrial secondary education in achieving sustainable development in Egypt in the light of the education plan 2014-2030 .  

Keywords: industrial secondary education, sustainable development - education plan 2014-2030.