رسالة دكتوراه

استراتيجية لتحقيق المتطلبات التربوية للتأهيل الرقمي للمدارس الثانوية بالصعيد

 

رسالة مقدمة لنيل درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

 

 (تخصص أصول التربية)   

سلمى عزت محمد إسماعيل

عضو مركز المعلومات ودعم اتخاذ القرار بمديرية التربية والتعليم بسوهاج

 

إشراف

الأستاذ الدكتور

مصطفى محمد رجب

أستاذ أصول التربية "المتفرغ" والعميد "الأسبق"

 لكلية التربية – جامعة سوهاج

الدكتورة

صفاء عبد المحسن رضوان  

مدرس أصول التربية

  كلية التربية – جامعة سوهاج

 

    1445هـ /2023م

 

 

المستخلص:-

استهدفت الدراسة الحالية الوقوف على أهم المتطلبات التربوية للتأهيل الرقمي للمدارس الثانوية العامة بالصعيد والتي تمثلت في: المتطلبات البشرية، والمتطلبات المادية، والمتطلبات الإدارية، والمتطلبات التشريعية، والمتطلبات المتعلقة بالمناهج والتقويم والاختبارات الواجب توافرها لتأهيل مدارس التعليم الثانوي رقميًا، كما استهدفت الدراسة أيضًا تطوير المدارس الثانوية العامة بالصعيد باعتبارها عاملًا مهمًا يسهم في التغيير الاجتماعي والتعليمي والثقافي في المجتمع، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي وتم إعداد استبانة تم تحكيمها وطبقت على عينة قوامها (452 معلمًا ومعلمة ، 82 وكيلًا، 46 مديرًا) بإجمالي 580 مفردة.

 وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج حيث جاءت نتائج المتطلبات البشرية مؤكد أهمية تدريب المعلمين على مهارات التعامل مع برامج التعليم الرقمي، والتعامل مع المتعلمين رقميًا والإلمام بوسائل التقنية الحديثة، وتنمية مهارات الطلاب على التعليم الذاتي ومراعاة الفروق الفردية، وجاءت نتائج المتطلبات المادية مؤكدة ضرورة توفير مصادر مالية مختلفة لتمويل التأهيل الرقمي، وتعزيز البنية التحتية، وتوفير بيئة تعليمية تحتوي على فصول افتراضية وشبكات محلية وعالمية، وجاءت نتائج المتطلبات الإدارية مؤكدة ضرورة التحول نحو الإدارة الرقمية، وتوفير إداريين على مستوى عالٍ من التمكين، وتوافر عنصر المرونة الذي يتيح سهولة التواصل وسرعة الأداء، وتوافر نظام رقمي يسهل التعامل مع الكثافة الطلابية، بينما جاءت نتائج المتطلبات التشريعية مؤكدة ضرورة إعادة النظر في التشريعات والقوانين التعليمية وتنقيتها والإضافة إليها لمواكبة التطورات، وتلبية احتياجات المجتمع، وجاءت نتائج المتطلبات المتعلقة بالمناهج مؤكدة ضرورة رفع مستوى الوعــي بثقافــة المنهج الرقمــي وتطبيقاتــه، وربط المقررات الرقمية باحتياجات الطلاب والمجتمع، الإفادة من الخبرات العالمية المتميزة في بناء وتطوير البرامج والمقررات الدراسية، بينما جاءت نتائج المتطلبات الخاصة بالتقويم والاختبارات: مؤكدة ضرورة توافر المصداقية والموضوعية في التقويم الرقمي، ومحاولة التغلب على نقاط الضعف. 

الكلمات المفتاحية: المتطلبات التربوية ـــ التأهيل الرقمي.

 

 

 

 

 

 

Abstract:

The current study aimed to identify the most important educational requirements for digital qualification of public secondary schools in Upper Egypt, which were: human requirements, material requirements, administrative requirements, legislative requirements, and requirements related to curricula, evaluation, and tests that must be available to digitally qualify secondary education schools. The study also targeted developing secondary schools. The public in Upper Egypt is considered an important factor that contributes to social, educational and cultural change in society. The study relied on the descriptive approach and a questionnaire was prepared that was peer-reviewed and applied to a sample of (452 male and female teachers, 82 deputies, 46 principals) with a total of 580 items.

 

The study reached several results. The results of the human requirements emphasized the importance of training teachers on the skills of dealing with digital education programs, dealing with digital learners, familiarity with modern technology means, and developing students’ skills for self-education and taking into account individual differences. The results of the material requirements confirmed the necessity of providing financial resources. Different ways to finance digital qualification, enhance infrastructure, and provide an educational environment that contains virtual classrooms and local and global networks. The results of the administrative requirements confirmed the necessity of shifting towards digital management, providing administrators with a high level of empowerment, and the availability of an element of flexibility that allows ease of communication and speed of performance, and the availability of

 A digital system that facilitates dealing with student density, while the results of the legislative requirements came confirming the necessity of reconsidering educational legislation and laws, purifying them, and adding to them to keep pace with developments and meet the needs of society. The results of the requirements related to the curricula came confirming the necessity of raising the level of awareness of the culture of the digital curriculum and its applications, and linking digital courses to the needs of Students and society, benefiting from distinguished international experiences in building and developing academic programs and courses, while the results of the requirements for assessment and tests came in: confirming the necessity of credibility and objectivity in digital assessment, and trying to overcome weak points.