رسالة دكتوراه

تفعيل دور الديمقراطية الإلكترونية في التربية

السياسية لطلاب الجامعات المصرية علي

ضوء الثورة الصناعية الرابعة

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

(تخصص أصول تربية)

 

إعداد

مروة محمد أحمد أمين

مدرس مساعد بقسم أصول التربية

إشراف

    الأستاذ الدكتور

أحمد حسين الصغير  

أستاذ أصول التربية ورئيس قسم أصول

التربية السابق كلية التربية جامعة سوهاج

الأستاذ الدكتور

عماد صموئيل وهبة

            أستاذ أصول التربية وكيل الكلية

      لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة

كلية التربية ـ جامعة سوهاج

 

 

 

 

1445هـ / 2023م

 

مستخلص الدراسة

 

 تفعيل دور الديمقراطية الإلكترونية في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية

علي ضوء الثورة الصناعية الرابعة

اسم الباحثة :مروة محمد أحمد أمين

الدرجة العلمية :دكتوراه الفلسفة في التربية

جامعة سوهاج ـ كلية التربية ـ قسم أصول التربية

 

    هدفت الدراسة إلي تفعيل دور الديمقراطية الإلكترونية في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية علي ضوء الثورة الصناعية الرابعة، وتم التركيز علي الديمقراطية الإلكترونية كأحد أهم مظاهر الثورة التكنولوجية، ولتحقيق هذا الهدف مرت الدراسة بمجموعة من الاجراءات تمثلت في إعداد إطاراً نظرياً شمل علي تحديد مفهوم الثورة الصناعية الرابعة وأهم تحدياتها، والديمقراطية الإلكترونية مفهومها وخصائصها ووظائفها وآليات ممارستها في الجامعات، والتربية السياسية لطلاب الجامعات وآليات ممارستها من خلال الديمقراطية الإلكترونية .

      واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وطُبقت أداتي الدراسة (المقابلة والاستبيان) علي عينة من الطلاب(900) طالب وطالبة والقيادات الجامعية وأعضاء هيئة التدريس (60) عضواً بالجامعات المصرية الثلاثة (سوهاج، عين شمس، الإسماعيلية) وشملت عينة الدراسة بعض من الكليات العملية والنظرية بالجامعات الثلاثة، وتوصلت الدراسة الميدانية إلي مجموعة من النتائج تمثلت في تأثير التطورات التكنولوجية الناجمة عن الثورة الصناعية الرابعة علي الحياة السياسية لطلاب الجامعات، كما أن هناك ضرورة لتفعيل دور الديمقراطية الإلكترونية في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية، فهي أمر هام لمواجهة التحديات السياسية الناجمة عن الثورة الصناعية الرابعة .

     في ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة استراتيجية مقترحة لتفعيل دور الديمقراطية الإلكترونية في التربية السياسية لطلاب الجامعات المصرية، تتمثل هذه الاستراتيجية في مجموعة من الأهداف الاستراتيجية، وهي : وجود رؤية موحدة واضحة معلنة لوزارة التعليم العالي للتربية السياسية لطلاب الجامعات من خلال المواقع الإلكترونية، وتحقيق التواصل والتنسيق بين القيادات الجامعية ووزارة التعليم العالي لصالح التربية السياسية بهدف تعزيز دور الديمقراطية الإلكترونية في التربية السياسية لطلاب التعليم الجامعي، ونشر ثقافة التربية السياسية لطلاب الجامعات من خلال المواقع الإلكترونية، وتوفير البنية التحتية التكنولوجية اللازمة بالجامعات والكليات، وتحقيق التواصل والتنسيق بين القيادات الجامعية ووزارة التعليم العالي للتصدي لمعوقات تعزيز دور الديمقراطية الإلكترونية في التربية السياسية لطلاب التعليم الجامعي .

الكلمات المفتاحية : الثورة الصناعية الرابعة ــ التربية السياسية ــ الديمقراطية الالكترونية ــ الصحيفة الالكترونية .

Abstract of the study

Activating the role of electronic democracy in political education for Egyptian university students In light of the fourth industrial revolution

 Researcher name: Marwa Mohammed Ahmed Amin

 Academic Degree: Doctor of Philosophy in Education

 Sohag University - Faculty of Education - Department of Foundations of Education

  The study aimed to activate the role of electronic democracy in the political education of Egyptian university students in light of the Fourth Industrial Revolution. The focus was on electronic democracy as one of the most important manifestations of the technological revolution. To achieve this goal, the study went through a set of procedures, which consisted of preparing a theoretical framework that included defining the concept of the Fourth Industrial Revolution. Its most important challenges, electronic democracy, its concept, characteristics, functions and mechanisms for practicing it in universities, political education for university students and the mechanisms for practicing it through electronic democracy.

  The study used the descriptive approach, and the two study tools (interview and questionnaire) were applied to a sample of (900) students, university leaders, and (60) faculty members at the three Egyptian universities (Sohag, Ain Shams, and Ismailia).The study sample included some of the universities’ practical and theoretical faculties,The field study reached a set of results, including the impact of technological developments resulting from the Fourth Industrial Revolution on the political life of university students. There is also a need to activate the role of electronic democracy in the political education of Egyptian university student as it is important to confront the political challenges resulting from the industrial revolution Fourth.

   In light of the results of the study, the researcher presented a proposed strategy to activate the role of electronic democracy in the political education of Egyptian university students. This strategy is represented in a set of strategic objectives, namely: the existence of a clear, unified vision announced by the Ministry of Higher Education for political education for university students through websites, and achieving communication and coordination. between university leaders and the Ministry of Higher Education for the benefit of political education with the aim of enhancing the role of electronic democracy in the political education of university students, spreading the culture of political education to university students through websites, providing the necessary technological infrastructure in universities and colleges, and achieving communication and coordination between university leaders and the Ministry of Higher Education to address Obstacles to enhance the role of electronic democracy in the political education of university students.

 

 Keywords: the fourth industrial revolution - political education - electronic democracy - the electronic newspaper