رسالة ماجستر

التنظيم الذاتي للتعلم والفاعلية التعليمية لدى المعلمين وعلاقتهما بتحصيل طلابهم

إعداد الباحث

جمال محمد عبد العال بهنساوي

معلم أول لغة إنجليزية

بمدرسة عمر بن الخطاب الإعدادية بنين بسوهاج

مصر - كلية التربية - جامعة سوهاج

قسم علم النفس التربوي

تخصص"علم نفس تربوي"

 1439هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

ملخص البحث باللغة العربية

مقدمة البحث:

إن أبرز ما يميز القرن الحادي والعشرين هو الثورة المعلوماتية القائمة في كافة المجالات المعرفية والثقافية والاقتصادية والإجتماعية والمهنية والتربوية التي يشهدها هذا القرن، وهذه الثورة المعلوماتية تجعل من الصعب على أي فرد أياً كانت مؤهلاته العلمية والفكرية الإلمام بها جميعًا، خاصة في ظل تضاعف هذه المعلومات، وتدفقها من خلال قنوات اتصال متعددة ومتنوعة مثل وسائل الإعلام المختلفة والإنترنت والكتب والدراسات العلمية التي تنشر كل يوم.

وهذا ما يؤكد على أهمية التعلم مدى الحياة لمواكبة عصر العولمة والانفجار المعرفي، وفى سبيل ذلك طُرِحَ العديد من الصيغ والتصورات التي تساعد على التعلم مدى الحياة، ومنها التنظيم الذاتي للتعلم وذلك لتركيزه على شخصية المعلم والمتعلم بوصفه مشاركا وفعالا في عملية التعلم ، كما يعد التنظيم الذاتي للتعلم أساساً للنجاح في التعلم، وحل المشكلات، والنجاح الدراسي بصفة عامة (Boekaerts,1999:445).

كما أن الاقتصاد العالمي يمثل تحدياً للمعلمين يتطلب منهم الوصول بكل التلاميذ إلي مستويات عالية من التعليم وليس من المقبول أن يكون لدينا فقط بعض من التلاميذ في بلدنا يصلون إلي حد الإتقان في اللغة الإنجليزية وهذا يتطلب معلمين مهرة يكونوا قادرين علي تعليم التلاميذ، حتى يصبحوا منظمين ذاتيًا في تعلمهم للغة الإنجليزية، وهذا البحث تحاول التعرف على المتغيرات التي ترتبط بسلوكيات المعلم التعليمية، وممارساته التعليمية، والتحصيل الدراسي في مادة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ثانية في مرحلة التعليم الأساسي، حيث أوصت العديد من الدراسات ضرورة جعل المعلمين والمتعلمين منظمين ذاتياً من أجل المنافسة في مجالات العمل الخاصة بالقرن الحادي والعشرين (Friedman,2007; The Partnership for 21st Century Skills,2007; Wagner,2008).

مشكلة البحث:

تحددت مشكلة البحث في محاولة الإجابة عن السؤال الرئيسي التالي: ما علاقة مستوى أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلمين بمستوي فاعليتهم التعليمية وبترتيب مدارسهم من حيث التحصيل الدراسي لتلاميذهم في مادة اللغة الإنجليزية عند تقسيم هذا التحصيل الدراسي إلي رتب (الأعلى – المتوسطة – الأقل) تحصيلًا الدراسي؟ والذي يتفرع منه الأسئلة التالية:

  • ما العلاقة بين أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلمين وفاعليتهم التعليمية والتحصيل الدراسي في مادة اللغة الإنجليزية؟
  • ما الفروق بين متوسطي درجات معتقدات وممارسات المعلمين في مكونات ما وراء المعرفة التنظيمية (التخطيط الذاتي للتعلم – المراقبة الذاتية للتعلم – التقويم الذاتي للتعلم)؟
  • ما الفروق بين متوسطات درجات معلمي المدارس (الأعلى - المتوسطة – الأقل) تحصيلاً في مادة اللغة الإنجليزية علي مقياس التنظيم الذاتي للتعلم لديهم بأبعاده، وعلي مقياس الفاعلية التعليمية؟
  • أي بعد من أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلم وفاعليته التعليمية يمكن أن يتنبأ بترتيب المدارس عينة البحث من حيث التحصيل الدراسي (الأعلى - المتوسطة – الأقل) لطلابهم في مادة اللغة الإنجليزية؟

 أهداف البحث: هدف البحث الحالي إلي ما يلي:

  • التعرف على العلاقة بين أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلمين وفاعليتهم التعليمية والتحصيل الدراسي في مادة اللغة الإنجليزية.
  • تحديد الفروق بين متوسطي درجات معتقدات وممارسات المعلمين في مكونات ما وراء المعرفة التنظيمية (التخطيط الذاتي للتعلم – المراقبة الذاتية للتعلم – التقويم الذاتي للتعلم).
  • تحديد الفروق بين متوسطات درجات معلمي المدارس (الأعلى - المتوسطة – الأقل) تحصيلاً في مادة اللغة الإنجليزية علي مقياس التنظيم الذاتي للتعلم لديهم بأبعاده، وعلي مقياس الفاعلية التعليمية.
  • التوصل لمعادلة تنبؤية للتنبؤ بترتيب المدارس عينة البحث من حيث التحصيل الدراسي (الأعلى - المتوسطة – الأقل) لطلابهم في مادة اللغة الإنجليزية في ضوء كل من أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلمين وفاعليتهم التعليمية.

أهمية البحث:

تكمن أهمية  البحث الحالي في أهمية التنظيم الذاتي للتعلم الذي يمكن تعلمه وتعليمه والتحكم فيه (Zimmerman,1990:4) وفي وظيفته الفعالة والأساسية في مجال التربية والتي تعزى إلى كونه يساعد على تنمية مهارات التعلم مدى الحياة (Zimmerman,2002:8)، وأنه وسيلة مناسبة لمراعاة الفروق الفردية بين التلاميذ في عملية التعلم (Zimmerman,2002:65 -72)،  كما يسهم في جعل التلميذ لديه دافعية ومثابرة واستقلالية وانضباط ذاتي وثقة من نفسه في أنه يستطيع استخدام استراتيجيات مختلفة لتحقيق أهداف التعلم الذي وضعها لنفسه (مصطفى محمد كامل،267:2003).

كما أنه يسهم في تفعيل جوانب وعمليات متعددة لعملية التعلم حيث يجعل التعلم تفاعلاً بين العمليات الشخصية والسلوكية والبيئية بما ينشط المتعلمين سلوكيًا ومعرفيًا ودافعيًا داخل العملية التعليمية (Missildine,2004:14)، ويفرق بين التلاميذ الناجحين وغير الناجحين، ويعطى وصفاً لـكيف؟ ولماذا؟ ويجعل التلاميذ يتحكمون بسلوكهم في المهمات الأكاديمية‏، ويشرح أسباب فشل المتعلم في التعلم (مها الشريقي،1:2005)‏، ويعطي التلاميذ الفرصة لمراقبة وتقويم سريان عملهم وتعطيهم الفرصة لترتيب وتحويل المعلومات لتحسين التعلم وتعطيهم الفرصة لكي يخططوا للأنشطة ولطلب المساعدة والفرصة لاختيار وترتيب البيئات الفيزيقية من أجل تحسين التعلم (Camahalan,2006:194). كما أنه يعمل على نقل مسئولية التعلم إلى الفرد نفسه وهذا يترتب عليه أن يعمل التلميذ على  إتباع استراتجيات التخطيط والمراقبة  والتقويم (سالم الغرايبة،93:2010).              

كما تكمن أهمية للبحث الحالي في مراجعة البحوث السابقة التي تناولت معتقدات التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلم وممارسات المعلم التعليمية لزيادة استخدام استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلاميذه والفاعلية التعليمية وعلاقتهم بالتحصيل الدراسي لهؤلاء التلاميذ والتعرف علي أهم نتائجها وأدواتها، وكذلك التعرف على العلاقات بين أبعاد معتقدات التنظيم الذاتي للتعلم، وأبعاد ممارسات المعلم التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلاميذه والفاعلية التعليمية وعلاقتهم بالتحصيل الدراسي (الأعلى - المتوسطة – الأقل) في مادة اللغة الإنجليزية مما يفيد مخططي المناهج الدراسية في ميدان اللغة الإنجليزية ومنفذيها ومقوميها في وضع المناهج والبرامج التدريبية المناسبة للنهوض بالمعلمين والمتعلمين إلى مستويات أعلى.

وأيضاً تكمن أهمية للبحث الحالي في أنه يقدم مقياسين من أدوات القياس الموضوعية النوع، يصلح تطبيقهما في البيئة المحلية والعربية بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية وتقنينهما لتحديد حاجة معلمي هذه الحلقة من التعليم الأساسي من عدمه لتلقي تدريب علي التنظيم الذاتي للتعلم وعلي الممارسات التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلاميذهم، وبالتالي توفير النفقات.

حدود البحث: تحدد البحث الحالي بشرياً وزمنياً وجغرافياً وعلميًا على النحو التالي:

بشرياً : اقتصر البحث الحالي على عينة استطلاعية قوامها (97) معلماً (معلمة) وعينة أساسية قوامها (197) معلماً ومعلمة من معلمي اللغة الإنجليزية في إدارة سوهاج التعليمية ومن عينة أساسية من التلاميذ تكونت من (19398) تلميذاً (تلميذه) من تلاميذ الشهادة الإعدادية.

زمنياً:  تم التطبيق في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2016-2017) م.

جغرافياً: اقتصر البحث الحالي علي التطبيق في (29) مدرسة من مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في إدارة سوهاج التعليمية.

الحدود العلمية: تحددت أدوات البحث الحالي في مجال تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، كما تحدد البحث الحالي إجرائيا طبقا للتعريف الإجرائي للمصطلحات الأساسية للدراسة.

 منهج البحث: اعتمد هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي.

متغيرات البحث:

المتغيرات المستقلة: معتقدات التخطيط الذاتي للتعلم - الممارسات التعليمية لزيادة التخطيط الذاتي للتعلم لدى التلاميذ - معتقدات المراقبة الذاتية للتعلم - الممارسات التعليمية لزيادة المراقبة الذاتية للتعلم لدى التلاميذ - ومعتقدات التقويم الذاتي للتعلم - الممارسات التعليمية لزيادة التقويم الذاتي لدى التلاميذ للتعلم - الفاعلية التعليمية.

المتغير التابع:  التحصيل الدراسي (الأعلى – المتوسط- الأقل)  في مادة اللغة الإنجليزية لتلاميذ الشهادة الإعدادية في الأعوام (2013، 2014، 2015) م.

 أدوات البحث:

  • مقياس التنظيم الذاتي للتعلم للمعلم، من إعداد الباحث، وهو يحتوي علي مقياسين فرعيين وهما:

- المقياس الفرعي الأول: مقياس معتقدات التنظيم الذاتي للتعلم للمعلم.

- المقياس الفرعي الثاني: مقياس ممارسات المعلم التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي لدى التلاميذ.

  • مقياس معتقدات الفاعلية التعليمية ( إعداد الباحث ).
  • كشوف نتائج التلاميذ في الشهادة الإعدادية في أخر ثلاث سنوات دراسية (2013، 2014، 2015) م من مديرية التربية والتعليم بسوهاج.

 فروض البحث: تم صياغة فروض البحث كما يلي:

الفرض الأول: توجد علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا عند مستوي (0,05) بين أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم والفاعلية التعليمية لدى المعلم وتحصيل تلاميذه الدراسي في مادة اللغة الإنجليزية.

الفرض الثاني: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0,05) بين معتقدات وممارسات المعلمين التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى التلاميذ في متغيرات التخطيط الذاتي للتعلم والمراقبة الذاتية للتعلم والتقويم الذاتي للتعلم لصالح الممارسات التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى التلاميذ.

الفرض الثالث: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0,05) بين متوسطات درجات معلمي المدارس (الأعلى – المتوسطة – الأقل) تحصيلًا في مادة اللغة الإنجليزية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على أبعاد مقياس التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلم، وعلي مقياس الفاعلية التعليمية لصالح المدارس الأعلى تحصيلًا دراسياً.

الفرض الرابع: تسهم أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم للمعلم والفاعلية التعليمية بالتنبؤ بترتيب التحصيل الدراسي (الأعلى – المتوسط – الأقل) في مادة اللغة الإنجليزية لمدارسهم في المرحلة الثانية من التعليم الأساسي.

نتائج البحث:

  • توجد علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا عند مستوي (0,01) بين أبعاد التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلمين والفاعلية التعليمية والتحصيل الدراسي لتلاميذهم في اللغة الإنجليزية.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0,05) بين معتقدات وممارسات المعلمين التعليمية في (التخطيط الذاتي للتعلم - المراقبة الذاتية للتعلم - التقويم الذاتي للتعلم) لصالح الممارسات التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى التلاميذ.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0,01) بين متوسطات درجات معلمي المدارس (الأعلى – المتوسطة – الأقل) تحصيلًا دراسياً في مادة اللغة الإنجليزية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على أبعاد مقياس التنظيم الذاتي للتعلم للمعلم، وعلي مقياس الفاعلية التعليمية لصالح المدارس الأعلى تحصيلًا دراسياً.
  • تسهم الممارسات التعليمية لزيادة المراقبة الذاتية لدى التلاميذ بالتنبؤ بترتيب التحصيل الدراسي (الأعلى – المتوسط – الأقل) في مادة اللغة الإنجليزية لمدارسهم في المرحلة الثانية من التعليم الأساسي.

التوصيات والمقترحات:

  • توصيات البحث:
  • يجب علي المعلمين أن يكونوا علي وعي بالممارسات التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى التلاميذ ولزيادة الفاعلية التعليمية والتي تعكس نظرية التعلم الإجتماعية والتنظيم الذاتي للتعلم لكي يقوموا بخلق بيئة داخل الفصل يكون فيها تنظيم ذاتي للتعلم عند تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى.
  • علي إدارة سوهاج التعليمية وهيئات التدريب يجب أن يقدموا تنمية مهنية للمعلمين تزاوج بين المعرفة بالتنظيم الذاتي للتعلم وتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى.
  • علي المسئولين الإداريين توفير بيئة مهنية تحث المعلمين علي تنظيم تعلمهم ذاتياً وتحثهم علي ممارسة التنظيم الذاتي للتعلم بين تلاميذهم وتوفير الفرص أمام المعلمين التي تمكنهم من مشاهدة الممارسات التعليمية للخبراء والتي ترتبط باستخدام استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم.
  • يجب أن يتم تدريب المعلمين حتى تزداد معرفتهم باستراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم ليزيدوا من استخدام التلاميذ التنظيم الذاتي للتعلم في تعلمهم.
  • يجب علي مؤسسات تدريب المعلمين تقديم إطار نظري للتنظيم الذاتي للتعلم في مقررات طرق التدريس وعلم النفس التعليمي حتى تضمن أن طلاب كليات التربية علي وعي بالعلاقة بين التدريب علي التنظيم الذاتي للتعلم  والتحصيل الدراسي.
  • إن الاختبارات التي تمنح للمعلمين شهادة مزاولة المهنة يجب أن تتطلب المعرفة بالإستراتيجيات  التعليمية والتي تزيد من التنظيم الذاتي للتعلم.
  • يجب أن تتضمن برامج الإعداد الإداري للقادة الذين سوف يتولون إدارة الإدارات التعليمية ومراكز التدريب مقرر خاص بالتدريب علي التنظيم الذاتي للتعلم في برامجهم الدراسية وبالأخص يجب أن يؤكد المقرر علي الممارسات التوجيهية والتي تشجع المعلم علي ممارسات التنظيم الذاتي للتعلم.
  • لابد أن ينشيء صانعو القرار في الدولة وفي الإدارات التعليمية معايير تقييم من شأنها أن تتطلب من الطلاب إظهار فهمهم لكيفية تعلمهم في المادة الدراسية التي يتم تقييمه وبالأخص لابد أن يتم استبدال اختبارات الاختيار من متعدد باختبارات تبين بالدليل التفكير الإستراتيجي.

(ب) البحوث المقترحة:

  • مستوي معتقدات التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلمين وممارساتهم التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلاميذهم في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية للمعلم (الجنس - مدة الخبرة -المؤهلات العلمية) وعلاقتهم بالتحصيل الدراسي لتلاميذهم.
  • مفاهيم المعلمين للمعتقدات التنظيم الذاتي للتعلم لديهم ولممارساتهم التعليمية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى التلاميذ وعلاقتهما بالتحصيل الدراسي لتلاميذهم (دراسة وصفية استكشافية).
  • الممارسات التعليمية لدى معلمي المدارس الخاصة ومدارس ذوي الاحتياجات الخاصة لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى تلاميذهم وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لتلاميذهم.
  • التنظيم الذاتي للتعلم والفاعلية التعليمية لدى معلمي ( اللغة العربية – العلوم – الرياضيات – الدراسات الإجتماعية) وعلاقتهما بالتحصيل الدراسي لتلاميذهم.
  • التنظيم الذاتي للتعلم والفاعلية التعليمية لدى معلمي (اللغة الإنجليزية - اللغة العربية – العلوم – الرياضيات – الدراسات الإجتماعية) بالمرحلة الثانوية وعلاقتهما بتحصيل طلابهم الدراسي.
  • معتقدات التنظيم الذاتي للتعلم والممارسات التعليمية لدى أعضاء هيئة تدريس كلية التربية لزيادة التنظيم الذاتي للتعلم لدى طلابهم وفاعليتهم التعليمية وعلاقتهم بتحصيل طلابهم الأكاديمي.

 

Teachers' Self-Regulated Learning, Instructional Efficacy and Their relation to their students' Scholastic Achievement

By

Gamal Mohamed Abdelal Bahnassawy

Abstract

The present research aimed to study the relation between the dimensions of the teachers' self-regulated learning, and their instructional efficacy. And also the research aimed to study the effect of the teachers' self-regulation learning dimensions and their instructional efficacy on scholastic achievement of their students in EFL at the preparatory schools of Sohage Educational Administration.

The basic sample of the research consisted of (197) English teachers. The participants in this research were teachers located in (29)  preparatory schools in Sohage Educational Administration. The research tools consisted of Teacher's Self - Regulating learning Scale. (developed by the researcher) which has two sub-scales (Teacher's Self - Regulating Learning Beliefs scale and Teacher's Self - Regulating Learning Instructional Practices Scale), and the Teacher's  Instruction efficacy beliefs scale. (developed by the researcher).

The results of the research showed that there was a positive and statistically significant relationship between the teachers' scores on the self-regulation of learning variables and their scores on the instructional efficacy and the scholastic achievement of their students in EFL. The results of the research showed that there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of the teachers' beliefs and instructional practices on the variables of the self-planning of learning, the self-monitoring of learning Self-evaluation in favor of instructional practices. The results of the study also showed that there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of teachers of High-achieving school, Moderate-achieving schools, Low-achieving preparatory School in EFL in the second cycle of basic education on the different dimensions of Teacher's Self - Regulating learning Scale, and Teacher's  Instruction efficacy beliefs scale in favor of the teachers of High-achieving school. The results of the study showed that after the use of the stepwise discriminant analysis, it is possible to predict the rank of the schools  scholastic achievement  of the sample of the research in EFL in light of  the teacher's degree on the self- monitoring strategy use instructional practices.

 

Summary of  the research

Introduction:

One of the most distinguishing mark of the twenty-first century is the information revolution. This revolution is set in the fields  of education, profession,  society, economic, culture and cognition. Besides, it makes it difficult for anyone whatever are his  scientific and intellectual  qualifications to be aware of them. This simply is because information doubles and flows through different and  varied communication channels like  the mass media the internet, books and scientific studies published every day.

This matter emphasizes the importance of life-long learning  to keep up with globalization and cognitive explosion. As a result of this , many forms and thoughts have been exposed to help in life -long learning. One of these forms is self-regulated learning as it concentrates on the characters of the teachers and the learners who are described as active and effective participants in the learning process ( Boekaerts , 1999 :  445 ).

The global economy challenges teachers to bring all students to high levels of the scholastic achievement of EFL. It is not acceptable to have only some of our nation's students reach mastery in EFL. This requires skilled teachers who must be able to teach students to become strategic thinkers. This study attempted to identify the variables that relate to teacher learning behaviors, instructional practices, and scholastic achievement in English Language at the preparatory school level. The findings show that the more teachers use self-regulated learning practices in their own learning endeavors, the more they employ instructional practices to promote self-regulated learning in students and influence student achievement. There is little question that 21st Century learning skills must translate into instructional practices within our nation's schools. The need to become a self-regulated learner to compete in the 21st Century workplace was well documented (U.S. Department of Labor,1991; The Conference Board et al,2006; Friedman,2007; The Partnership for 21st Century Skills,2007; Wagner,2008).

The importance of the self regulated learning lies in the sort of teachers and students whom it aims to form. Besides, the teachers play an important role in developing student`s ability to self-regulate themselves in their learning. According to Kitsantas and Baylor (2001), effective instructional planning required teachers to use the self-regulatory processes of self-monitoring and self-evaluation and adjust their instructional plans to meet the specific learning needs of students. Zimmerman (1989) asserted that self-regulated learners planned and set learning goals, monitored their use of learning strategies, and self-evaluated learning outcomes. He conceptualized self-regulated learning as consisting of three phases namely, forethought, performance control, and self-reflection. Zimmerman (2002) described the phases as: "The forethought phase refers to processes and beliefs that occur before efforts to learn; the performance phase refers to processes that occur during behavioral implementation, and self-reflection refers to processes that occur after each learning effort" (p. 65).

Self-regulated learning is a wide concept which includes two main other concepts :

  • Teacher's Self - Regulating learning Beliefs which includes:

    1. planning Strategy Use Teacher Beliefs .
    2. Self- Monitoring Strategy Use Teacher Beliefs.
    3. Self- Evaluation Strategy Use Teacher Beliefs.
  • Self-Regulated Learning Instructional Practices which includes:

    1. Planning Strategy Use Instructional Practices.
    2. Self- monitoring strategy Use Instructional Practices  
    3. Self –Evaluation Instructional Practices.

This study adopted the previous division of Self-regulated learning  because it keep up with  Zimmerman`s model (Zimmerman,2002:65) which is known as the Social Cognitive Model of Self-regulated Learning. In addition, - to the knowledge of the researcher - while measures of teacher self-regulated learning and teacher efficacy exist in many countries, there is a deficit   in these measures in Egypt and the Arab countries. These measures are very necessary to reveal to what extent teachers of English language working at the Egyptian schools need to be trained in the field of self-regulated learning skills and strategies to save the expenses , Also, they are very important as they can be used to make sure that the teachers of the English language use the self-regulated languages skills very well and they teach their students these skills. As a result the present study came out to examine the relationships among teacher self-regulated learning behavior, instructional practices to promote self-regulated learning in students, and  their academic achievement at the mastery level.

The problem of the research:

Research indicates that if teachers are incapable of self-regulating their own learning, it is nearly impossible for them to develop these capabilities among their students (Putnam & Borko,2000). While studies on self-regulated learning and student achievement exist, few have examined the relationships between teacher learning behaviors, instructional efficacy beliefs, self-regulated learning instructional practices, and academic achievement. Besides , This study came out as a result of noticing the great difference in students` academic achievement in the English language at Sohage Governorate schools . In addition, there are many studies suggested studying the relationship between teacher learning behaviors, instructional efficacy beliefs, self-regulated learning instructional practices, and academic achievement as  Mulin (2011) and  Gordon, Dembo, and Hocevar ( 2007)  to develop the a tools that are used to measures them and to increase their items . The study also tried to study many variables or self-regulated learning component which were not studied before such as planning strategy use  teacher beliefs and planning strategy  use instructional practices .

Statement of the Problem: When preparatory schools were divided by high, moderate and low EFL achievement, did their teachers differ in their regulation of self-directed learning behaviors including planning, monitoring and self-evaluation strategy use beliefs, their use of instructional practices to promote their students' use of  planning, monitoring, and self-evaluation strategy in their learning, and their instructional efficacy?

The questions of the research:

Question one: What relationships were there among preparatory school teachers descriptions of their self-regulated learning beliefs including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs, use of instructional practices to promote their student use of  planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, their instructional efficacy and the achievement rankings of their schools?

Question two: How did teachers differ in their beliefs and practices regarding planning, monitoring, and self evaluation?

 

Question three:

How did preparatory school teachers who have been divided into high, moderate, and low ELF achievement differ on their self-regulated learning including planning, monitoring and self-evaluation strategy use beliefs, instructional practices to promote their students' use of self-regulated learning including planning, monitoring and self-evaluation strategy use and instructional efficacy?

Question four:

 To what extent did preparatory school teachers descriptions of their self-regulated learning including planning, monitoring and self-evaluation strategy use beliefs, instructional practices to promote their students' use of self-regulated learning including planning, monitoring and self-evaluation strategy use and instructional efficacy predict teacher positions in the three rankings of schools?

 The Aims of the research:

The purpose of this study was to:

  • Investigate what relationships there were among preparatory school teachers descriptions of their self-regulated learning including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs, his use of instructional practices to promote their students' use of planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, instructional efficacy, and the ELF achievement rankings of their schools.
  • Investigate how teachers differed in their beliefs and practices regarding planning, monitoring, and self evaluation strategy use.
  • Investigate how preparatory school teachers who have been divided into high, moderate, and low ELF achievement differed on their self-regulated learning including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs,  their use of instructional practices to promote his students' use of planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, and instructional efficacy.
  • Investigate to what extent preparatory school teachers descriptions of their self-regulated learning including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs, their use of instructional practices to promote his students' use of planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, and instructional efficacy predicted teacher positions in the three rankings of schools.

The importance of the research:

A- The theoretical importance:

  • The theoretical importance of this research lies in the importance of the variables that were included in it and the way they were administered with and the aims of the study. The teachers' self-regulated learning including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs, their use of instructional practices to promote his students' use of planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, instructional efficacy and ELF achievement (as the main variables in this study) represent an important side in the  teaching and learning process. All these variables are the main request  of the effective learning of  the English language (as foreign language). The results of the studies done in the field of the foreign  language  learning revealed that there was a great possibility that student  will continue solving their linguistic problems when their motivation is increased (Ely,1986:1;  Hashimoto,2002: 07( .
  • The purpose of this study was to investigate the relationships among teacher's self-regulated learning including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs, their use of instructional practices to promote his students' use of planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, instructional efficacy and ELF achievement.

B - The application importance:

  • This study developed two objective scales that can be used to reveal to what extent teachers of English language working in Egypt or in other Arab country need to be trained in the field of self-regulated learning skills and strategies to save the expenses. The teachers, instructors, school administrators, researchers  and those who are interested in measuring and evaluating self-regulated learning  may get benefits from using these measures. They can use them to reveal how teachers describe their self-regulated learning including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs,  their use of instructional practices to promote his students' use of planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, and instructional efficacy. As a result of this process training programs can be easily designed to integrate knowledge of self-regulated learning and literacy instruction.
  • This study points out the kinds and factors that affect on teacher of English language self-regulated learning including planning, monitoring, and self-evaluation strategy use beliefs,  their use of instructional practices to promote his students' use of planning, monitoring and self-evaluation strategy in their learning, and instructional. These different and various used by the designers , instructors and evaluator  of the English language curricula . 

The terms of the research:

Teacher`s self-Regulated learning:

The current research defines it as the teacher's beliefs and practices to be active in self-learning and teaching his students through the use of self-planning, self-monitoring, self-evaluation strategies of knowledge, motivation, behavior, and learning context, as shown by the teacher's responses to the phrases of scale used in the current research to measure teacher's self-regulated learning.

Teacher's Self-regulating learning Beliefs:

The current research defines it as the teacher's beliefs about being active in his own learning by using the self-planning, self-monitoring, and self-evaluation strategies of  knowledge, motivation, behavior, and learning context. They appear through the teacher's responses to the phrases of the first sub-scale used in the current research to measure teacher's self-regulated learning.

Planning Strategy Use  Teacher Beliefs:

The present research defines it as a component that relates to the strategies used by the teacher in the self-planning of knowledge, behavior, motivation, the context in his own learning. They are shown by teachers' responses to  the phrases of the first section of the first sub-scale used in the current research to measure the self-planning strategy use beliefs.

Self -Monitoring Strategy Use Teacher Beliefs:

The present research defines it as a component that relates to strategies used by the teacher in self-monitoring of knowledge, behavior, motivation, context in his own learning. They are shown by teachers' responses to the phrases of the second section of the first sub-scale used in the current research to measure the self-monitoring strategy use beliefs.

 

Self - Evaluation Strategy Use Teacher Beliefs:

The current research defines it as a component that relates to the strategies used by the teacher in the self-evaluation of knowledge, behavior, motivation, context in his own learning. They are shown by teachers' responses to phrases of the third section of the first sub-measure used in the current research to measure self- evaluation strategy use.

Self- Regulated Learning  Instructional Practices :

The present research defines it as teacher's instructional practices that involve teaching students how to be active in their learning to increase the use of self-planning, self-monitoring, self-assessment strategies of his knowledge, motivation, behavior and the learning context. They are shown through the teacher's responses on the phrases of the scale used in the current research to measure Self-regulated learning instructional practices.

Planning Strategy  Use Instructional Practices:

The present research is defined as teacher's instructional practices that involves teaching students how to be behavioral, cognitive, motivational and contextual in the self-planning of their learning. They are shown through shown by teachers' responses to phrases of the first section of the second sub-scale of The Teacher's Self- Regulated Learning Scale used in the current research to measure planning strategy use  instructional practices.

Self- monitoring strategy Use Instructional Practices:

The present research is defined as teacher's instructional teacher's practices that involves teaching students how to be behavioral, cognitive, motivational and contextual in self-monitoring of their learning. They are shown through shown by teachers' responses to phrases of the second section of the second sub-scale of The Teacher's Self- Regulated Learning Scale used in the current research to measure self- monitoring strategy use  instructional practices.

Self –Evaluation Instructional Practices:

The current research is defined as teacher's instructional  practices that involves teaching students how to be behavioral, cognitive, motivational and contextual in their self-assessment. They are demonstrated by teachers' responses to the phrases of the third section of the second sub-scale of The Teacher's Self- Regulated Learning Scale used in the current study to measure self-evaluation strategy use  instructional practices.

Teacher's  Instruction efficacy beliefs:

The current research is defined as teacher's beliefs about his ability to perform a specific behavior at a certain level in order to teach students, to organize and implement a range of necessary actions to maintain a certain level of student performance, and to effectively influence the academic achievement of the students. They are shown through teachers' responses to the phrases of the scale used in the current research to measure teacher's instruction efficacy beliefs.

High-achieving/Moderate-achieving/Low-achieving Preparatory Schools:

High, moderate, and low-achieving Preparatory schools are defined as Preparatory schools oriented in Sohage Educational Administration with a total achieving mastery percentage based on the average of the (2013, 2014, 2015) Grade 3 English Language assessment that fell Higher than the mean, within one standard deviation below the mean, or  below one standard deviation below the mean.

The approach of the research:

  The current research used the descriptive and analytical approach to study variables of the study. It  introduces a theoretical framework that  addresses the variables of the research. It applies tools of the study on the sample of it. Then the statistical treatment is used in analyzing and interpreting data to reach results. Finally, recommendations reached through the search results are put.

Limitations and/or Delimitations :

The participants in this research were teachers located in preparatory schools in Sohage Educational Administration Grade 3 English Language (ELF) test results from the ( 2013, 2014, 2015). School report cards used as a measure of student achievement. The results of this study may be generalized to schools with similar demographics and socioeconomic profiles.

 

 

The research sample:

The basic sample of the research consisted of (197) English teachers working in (29) schools of the second cycle of basic education in Sohage Educational Administration.

The variables of the research:

Independent variables are planning strategy use teacher beliefs, monitoring strategy use teacher beliefs, and self-evaluation strategy use teacher beliefs,  planning strategy use instructional practices, monitoring strategy use instructional practices, self-evaluation strategy use instructional practices, and teacher instructional efficacy beliefs. And the dependent variable is the students' scholastic achievement in EFL in the second cycle of basic education.

The tools of the research:

  • Teacher's Self - Regulating learning Scale. (developed by the researcher ) It has two sub-scales:
  1. Teacher's Self - Regulating Learning Beliefs scale
  2. Teacher's Self - Regulating Learning Instructional Practices Scale
  • Teacher's Instruction efficacy scale. (developed by the researcher)

The results of the research:

The results of the research showed that there was a positive and statistically significant relationship at the level of (0.01) between the teachers' scores on the self-regulation of learning variables and their scores on the instructional efficacy and the scholastic achievement of their students in EFL. The results of the research showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the teachers' beliefs and instructional practices on the variables of the self-planning of learning, the self-monitoring of learning Self-evaluation in favor of instructional practices. The results of the research also showed that there are statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of teachers of High-achieving school, Moderate-achieving schools, Low-achieving preparatory School in EFL in the second cycle of basic education on the different dimensions of Teacher's Self - Regulating learning Scale, and Teacher's  Instruction efficacy beliefs scale in favor of the teachers of High-achieving school. The results of the research showed that it is possible to predict the order of the schools in the sample of the research in terms of the  scholastic achievement of their students in EFL in light of  the teacher's degree on the self- monitoring strategy use instructional practices.

Recommendations of the research:

In light of the results of this research, the researcher recommends that these results be distributed to the educational administrations in the other regions of the Arab Republic of Egypt through the work of the sub-studies in order to determine whether the variables affecting the scholastic achievement dealt with in this research may apply to other administrations and governorates. It is also recommended that self-regulation training programs be developed for pre-service and in-service teachers of EFL to increase understanding of the self-regulation of learning in general and the associated instructional practices  in particular to increase their students' scholastic achievement in EFL  at the second cycle of basic education. The research also concluded that teachers of the Low-achieving preparatory School in EFL would benefit most from professional development that develops understanding of educational practices that increase self-regulation of learning.