رسالة دكتوراه

فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في تعديل بعض أنماط السلوك الفوضوي وتحسين تقدير الذات لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية

إعداد الباحثة

دكتوره/ رشا محمد علي عبد اللاه

مصر - جامعة سوهاج 

كلية التربية - قسم الصحة النفسية

1438هـ - 2017م

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة:

 هدفت الدراسة إلي التعرف على  فاعلية برنامج فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في تعديل بعض انماط السلوك الفوضوي وتحسين تقدير الذات لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية، حيث تكونت عينة الدراسة من ( 14) طفلاً من الأطفال الصم في المرحلة العمرية من (9-12) سنة ، بمتوسط عمري 10.71 وانحراف معياري 0.994 . تم تقسيمهما إلي مجموعتين مجموعة إرشادية  وعددها (7) أطفال، ومجموعة ضابطة وعددها (7)أطفال، وذلك للتأكد من فروض الدراسة التجريبية وتحقيق أهدافها، واستخدمت الدراسة مقياس السلوك الفوضوي( إعداد /الباحثة) ،  ومقياس تقدير الذات  (إعداد / الباحثة)، كما استخدمت الدراسة برنامج إرشادي سلوكي( إعداد / الباحثة) للتحقق من فروض الدراسة التجريبية.

وأسفرت الدراسة  عن فاعلية البرنامج الإرشادي المستخدم في تعديل السلوك الفوضوي وتحسين تقدير الذات لدى الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم   .

الكلمات المفتاحية: (السلوك الفوضوي – تقدير الذات –الإرشاد السلوكي- الإعاقة السمعية )

 

Abstract:

The current study aimed to identify the effectiveness of a behavioral counseling program to modify some patterns of the disruptive behavior and improve self-esteem in a sample of children with hearing impairment. It covered (14) deaf children, aged (9-12) with a maiden age mean of 10.71 and a standard deviation of 0.994. To verify the hypotheses and objectives of the experimental study, they were divided into two groups; experimental of (7) children and control of other (7). To verify the hypotheses of the experimental study, it used a disruptive behavior scale (prepared by the researcher), a self-esteem scale (prepared by the researcher) and a behavioral counseling program (prepared by the researcher). It concluded that the behavioral counseling program used to modify the disruptive behavior and improve self-esteem among deaf children is effective.                                

Key Words:( Disruptive behavior-  Self-Esteem-Behavioral  Counseling-Hearing Impairment ) 

 

ملخص الدراسة:

مقدمـة

تعد اضطرابات السلوك الفوضوي من الاضطرابات السلوكية التي شغلت اهتمام كل من العلماء والباحثين والتربويين، لما لها من آثار سلبية على الفرد والمجتمع، وهذا الاضطراب من الاضطرابات الشائعة لدي الأطفال، وخاصة الأطفال ذوي الإعاقة السمعية. وهناك العديد من المشكلات المرتبطة سليباً بالسلوك الفوضوي، منها تقدير الذات .

لذا كان اهتمام الدراسة الحالية باستخدام الإرشاد السلوكي في تعديل بعض أنماط السلوك الفوضوي وتحسين تقدير الذات لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم.

مشكلة الدراسـة:

 تحددت مشكلة الدراسة في الأسئلة الاتية:

  • ما فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لتعديل السلوك الفوضوي لدى عينة الدراسة من الطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم؟
  • ما فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في تحسين مستوى تقدير الذات لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم ؟
  • هل تستمر فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في تعديل السلوك الفوضوي لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم خلال فترة المتابعة ؟
  • هل تستمر فاعلية البرنامج الإرشادي في تحسين مستوي تقدير الذات لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم خلال فترة المتابعة ؟

أهداف الدراسة:

هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف على الآتي:

  • فاعلية برنامج إرشادي سلوكي لتعديل السلوك الفوضوي لدى عينة الدراسة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم. .
  • فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في تحسين مستوي تقدير الذات لدى عينة الدراسة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم..
  • استمرارية فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في تعديل السلوك الفوضوي لدى عينة الدراسة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم. .
  • استمرارية فاعلية برنامج إرشادي سلوكي في تحسين مستوى تقدير الذات لدى عينة الدراسة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم.

 

أهمية الدراسة:

أولا: الأهمية النظرية:

  • أهمية وخطورة المتغيرات التي تتضمنها الدراسة بالنسبة للفرد والأسرة والمجتمع، وهي السلوك الفوضوي، وتقدير الذات .
  • أهمية المرحلة العمرية التي تستهدفها الدراسة، وهي مرحلة الطفولة، حيث تمثل دوراً كبيراً في بناء شخصية الطفل وسلوكه السوي وغير السوي، وهذه المرحلة أيضاً تكثر فيها المشكلات النفسية والسلوكية، فالطفل الصغير الذي يتسم بمستويات عالية من الاضطرابات السلوكية وخاصة السلوك الفوضوي يظل محتفظا بهذه المستويات العالية حتي مرحلة المراهقة، إذ لم تتخذ كافة الإجراءات الوقائية والعلاجية للحد من هذه الاضطرابات، ويلزم الطفل قبل الدخول في مرحلة المراهقة أن يكون خالياً نسبياً من بعض الاضطرابات السلوكية والوجدانية، ولديه قدر من المهارات للتفاعل مع الآخرين .
  • تزداد هذه الأهمية عندما يكون الطفل من ذوي الإعاقة مثل ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم، نظراً لأنهم من أكثر الفئات عرضة للضغوط النفسية والقلق وانخفاض مفهوم الذات، بالإضافة إلى أنهم أكثر عرضة لنوبات الغضب، وذلك بفعل الصعوبات التي يواجهونها في التعبير عن مشاعرهم؛ لذا نجدهم يعبرون عن غضبهم وإحباطهم بعصبية، ويظهرون ميلاً أكثر للعدوان والفوضى؛ وبالتالي ضرورة الوعي الأسري والتربوي والمجتمعي لمثل هذه الخطورة، وبذل المزيد من الجهود لرعايتهم .

ثانياً :الأهمية التطبيقية:

  • توفر الدراسة الحالية برنامج إرشادي سلوكي لتعديل السلوك الفوضوي لدى عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية، فضلاً عن إمكانية تطويره للاستفادة منه لدى فئات الإعاقة الأخرى.
  • ما تسفر عنه نتائج الدراسة التطبيقية لهذا البرنامج، يمكن أن يصبح اساساً لبناء وتطبيق وتنفيذ وتقييم برامج إرشادية أخري، يمكن تطبيقها للاستفادة منها على عينات مختلفة من الأطفال والمراهقين الصم وغيرهم من الأفراد ذوي الإعاقات.

محددات الدراسـة:

تمثلت محددات هذه الدراسة في الآتي :

  • منهج الدراسة:

 اتسمت هذه الدراسة بالتعددية المنهجية متمثلة في اعتماد المنهج الوصفي؛ وذلك للتحقق من الخصائص السيكومترية للأدوات المستخدمة وكذلك للتحقق من أهداف الدراسة الاستطلاعية، والمنهج شبه التجريبي؛ وذلك لتحديد مدي فاعلية الإرشاد السلوكي في تعديل بعض أنماط السلوك الفوضوي وتحسين تقدير الذات لدي عينة من الأطفال ذوي الإعاقة السمعية فئة الصم.

  • عينة الدراسة:

تكونت عينة الدراسة من ( 14) طفلاً من الأطفال الصم في المرحلة العمرية من (9-12) سنة، بمتوسط عمري 10.71 وانحراف معياري 0.994 . تم تقسيمهما إلي مجموعتين مجموعة إرشادية وعددها (7) أطفال، ومجموعة ضابطة وعددها (7)أطفال، وذلك للتأكد من فروض الدراسة التجريبية وتحقيق أهدافها.

  • أدوات الدراسة:
  • مقياس السلوك الفوضوي إعداد/ الباحثة
  • مقياس تقدير الذات إعداد /الباحثة
  • البرنامج الإرشادي السلوكي إعداد / الباحثة
  • أساليب المعالجة الإحصائية:
  • معامل الارتباط البسيط لبيرسون.
  • اختبار "ت" T-Test للكشف عن الفروق بين المجموعات.
  • اختبار "ويلكوكسن" Wilcoxon للأزواج المتماثلة، للمقارنة بين نتائج المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي.
  • اختبار "مان –وتني" Mann-Whitney للمقارنة بين عينتين مستقلتين. للمقارنة بين نتائج المجموعة التجريبية والضابطة.

 فروض الدراسـة:

  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس السلوك الفوضوي؛ وذلك في اتجاه القياس القبلي لتطبيق البرنامج.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس تقدير الذات، وذلك في اتجاه القياس البعدي لتطبيق البرنامج.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعتين الإرشادية والضابطة علي مقياس السلوك الفوضوي بعد تطبيق البرنامج الإرشادي في اتجاه المجموعة الضابطة.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعتين الإرشادية والضابطة علي مقياس تقدير الذات بعد تطبيق البرنامج الإرشادي في اتجاه المجموعة الإرشادية.
  • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة علي مقياس السلوك الفوضوي بعد مرور شهرين من التطبيق.
  • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة علي مقياس تقدير الذات بعد مرور شهرين من التطبيق.

نتائج الدراسـة:

أسفرت الدراسة الحالية عن النتائج التالية :

  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس القبلي والقياس البعدي علي مقياس السلوك الفوضوي وذلك في اتجاه القياس القبلي لتطبيق البرنامج.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس القبلي والقياس البعدي علي مقياس تقدير الذات، وذلك في اتجاه القياس البعدي لتطبيق البرنامج.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية و متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة علي مقياس السلوك الفوضوي بعد تطبيق البرنامج الإرشادي في اتجاه المجموعة الضابطة.
  • توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية ومتوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة علي مقياس تقدير الذات بعد تطبيق البرنامج الإرشادي في اتجاه المجموعة الإرشادية.
  • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة على مقياس السلوك الفوضوي بعد مرور شهرين من التطبيق.
  • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي وقياس المتابعة على مقياس تقدير الذات بعد مرور شهرين من التطبيق .

 

Summary:

Introduction

Disruptive behavior is a behavioral disorder that occupied scholars, authors and educators because of its negative impacts on the individual and the community. It is common among children with hearing impairment. Additionally, there are many problems related to such disorder, such as self-esteem.

Therefore, the present study is concerned with using behavioral counseling in modifying some patterns of disruptive behavior and improving self-esteem in a sample of children with hearing impairment of the deaf.

Statement of the Problem:

 It has been defined in asking the following questions:

  • What is the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying disruptive behavior in a sample of deaf children?
  • What is the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying the level of self-esteem in a sample of deaf children?
  • Does the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying disruptive behavior continue during follow-up period?
  • Does the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying the level of self-esteem continue during follow-up period?

Objectives

The current study aimed to:

  • Identify the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying disruptive behavior in a sample of deaf children.
  • Identify the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying the level of self-esteem in a sample of deaf children.
  • Determine the continuity of the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying disruptive behavior in a sample of deaf children.
  • Determine the continuity of the effectiveness of a behavioral counseling program in modifying the level of self-esteem in a sample of deaf children.

 

Significance

  1. Theoretical Significance
  • The significance of the study's variables, i.e. disruptive behavior and self-esteem, for the individual, family and community.
  • The significance of the age group tackled by the study, i.e. childhood because it plays a great role in building the personality and normal and abnormal behaviors of the child. Additionally, this stage has many psychological and behavioral problems. A child who has high levels of behavioral disorders, especially the disruptive behavior retains such high levels until adolescence if all preventive and therapeutic actions are not taken to limit them. Before moving to adolescence, a child should be relatively free from behavioral and emotional disorders and has skills of communicating with others.
  • This increases in a child with hearing impairment- deafness because they are the most common class that faces psychological stresses, anxiety, low self-esteem and anger because of the difficulties they face in expressing their feelings. Therefore, they express anger and frustration furiously and show more tendency to aggression and chaos. Hence, there should be family, educational and societal awareness and more efforts to be exerted in taking care of them. 
  1. Applied Significance
  • The present study offers a behavioral counseling program to modify the disruptive behavior in a sample of deaf children and the potentiality of its development to be used among the other groups of disability.
  • Results of this program can be the basis of setting, applying, implementing and evaluating other counseling programs on other samples of deaf children and adolescents and other persons with disability.

Limitations

The study has been limited to the following:

  • Methodology

 The current study has a methodological multiplicity of adopting the descriptive approach to check the psychometric features of the tools and objectives of the pilot study. It also adopts the quasi-experimental approach to define the effectiveness of behavioral counseling in modifying some patterns of disruptive behavior and improving self-esteem in a sample of children with hearing impairment of the deaf.

  • Sampling

The sample of the study comprised (14) deaf children, aged (9-12) with a median age of 10.71 and a standard deviation of 0.994. To verify the hypotheses and objectives of the experimental study, they were divided into two groups; experimental of (7) children and control of other (7).

  • Tools
  • Disruptive behavior scale (prepared by the researcher)
  • Self-esteem scale (prepared by the researcher)                                        
  • Behavioral counseling program (prepared by the researcher)
  • Methods of Data Processing:

The following methods were used to process data and verify hypotheses:

  • Pearson's correlation coefficient
  • T-Test to define differences among groups
  • Wilcoxon test for the matched pairs to compare the results of the experimental group in the pre-and-post-test.
  • Mann-Whitney Test for comparing two independent samples to compare the results of the experimental and control groups

 Hypotheses:

  • There are statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the pre-and-post-tests of the disruptive behavior scale, in favor of the pre-test of the program.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the pre-and-post-tests of the self-esteem scale, in favor of the post-test of the program.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental and control group members' scores on the disruptive behavior scale after applying the counseling program, in favor of the control group.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental and control group members' scores on the self-esteem scale after applying the counseling program, in favor of the experimental group.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the post- and follow-up tests of the disruptive behavior scale.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the post- and follow-up tests of the self-esteem scale.

Results of the Study:

The following results were obtained:

  • There are statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the pre-and-post-tests of the disruptive behavior scale, in favor of the pre-test of the program.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the pre-and-post-tests of the self-esteem scale, in favor of the post-test of the program.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental and control group members' scores on the disruptive behavior scale after applying the counseling program, in favor of the control group.
  • There are statistically significant differences between the means of the experimental and control group members' scores on the disruptive behavior scale after applying the counseling program, in favor of the experimental group.
  • There aren't statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the post- and follow-up tests of the disruptive behavior scale.
  • There aren't statistically significant differences between the means of the experimental group members' scores in the post- and follow-up tests of the disruptive behavior scale.