رسالة ماجستير

 

أساليب تفكير تلاميذ الصف الثامن الأساسي ووالديهم وعلاقتها بتوجهات أهداف الإنجاز

 

إعداد الباحثة

هبه محمد حسن أحمد

مصر - سوهاج

جامعة سوهاج - كلية التربية

قسم علم النفس التربوي

 

2018 / 1440هـ

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص البحث:

عنوان البحث

أساليب تفكير تلاميذ الصف الثامن الأساسي ووالديهم وعلاقتها بتوجهات أهداف الإنجاز.

هدف البحث الحالي إلي معرفة أساليب تفكير تلاميذ الصف الثامن الأساسي ووالديهم وعلاقتها بتوجهات أهداف الإنجاز.

 وتكونت عينة البحث من (207) منهم 99 تلميذاً و 108 تلميذةً بالصف الثامن الأساسي ووالديهم وقد كان متوسط العمر لعينة الطلاب هو (13.5) عاماً. ولقد استخدم البحث الأدوات التالية:

  • مقياس أساليب تفكير التلاميذ (إعداد: عبد المنعم أحمد الدردير،2004).
  • مقياس أساليب تفكير الوالدين (إعداد: الباحثة).
  • مقياس توجهات أهداف الإنجاز (إعداد: الباحثة).

وتوصل البحث إلي العديد من النتائج من أهمها ما يلي:

  • ارتبط كل من أسلوب التفكير(الحكمي، المحلي، التقدمي) ارتباطاً موجباً ودالاً إحصائياً بتوجهات أهداف الإنجاز(إتقان )، ويرتبط كل من أسلوب التفكير(الكلي، المحافظ) ارتباطاً موجباً ودالاً إحصائياً بتوجهات أهداف الإنجاز(أداء )، بينما يرتبط أسلوب التفكير المحلي ارتباطاً سالباً ودالاً إحصائياً بتوجهات أهداف الإنجاز (أداء).
  • وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي أساليب التفكير(الكلي، التقدمي، المحافظ) لصالح الذكور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي مقياس أساليب التفكير في (التشريعي، التنفيذي، الحكمي، المحلي).
  • وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي مقياس توجهات أهداف الإنجاز (أداء) لصالح الذكور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي مقياس توجهات أهداف الإنجاز (إتقان).
  • أثرت المزاوجة بين الوالدين وأبنائهم في أساليب التفكير( التشريعي، التنفيذي، الحكمي، الكلي، المحلي، التقدمي، المحافظ) علي توجهات أهداف الإنجاز لدي أبنائهم في بعد الأداء، وتؤثر المزاوجة بين الوالدين وأبنائهم في أسلوب التفكير التقدمي علي توجهات أهداف الإنجاز لدي أبنائهم في بعد الإتقان، ولا تؤثر المزاوجة بين الوالدين وأبنائهم في أساليب التفكير( التشريعي، التنفيذي، الحكمي، الكلي، المحلي، المحافظ) علي توجهات أهداف الإنجاز لدي أبنائهم في بعد الإتقان.

 

  • أثرت أساليب تفكير الوالدين ( الكلي، المحلي، التقدمي، المحافظ) تأثيراً موجباً ودالاً إحصائياً علي أساليب تفكير أبنائهم المناظرة.

 

Abstract

The aim of the current research is to know the thinking styles of the eighth grade pupils and their parents and their relation to the orientation of goals.

The study sample consisted of (147) of them 73 students  and 74 students with their parents in the eighth grade. The average age of the sample was 13.5 years. The research used the following tools:

  1. A measurement of students' thinking styles (Prepared by  AbdelMoneim Ahmed El-Dardieral, 2004).   
  2. A measurement of parents' thinking skills (prepared by the researcher).
  3. A measurement of the orientation of goals (prepared by the researcher).

 

The research identified many results, and the most important ones are the followings:

  • Each of the methods of thinking (general, local, progressive) is linked positively and statistically with the trends of goals achievement (proficiency), also the methods of thinking (general, conservative) are associated positively and statistically with goal orientation ways (performance), while the style of thinking (local) is associated negatively and statistically with the goals orientation (performance).
  • There are statistical significant differences between the mean scores of male and female students in the styles of thinking (general, progressive, conservative) in favor of males, and there is a lack of statistical significant differences between the mean scores of  male and female students in the scale of thinking (legislative, executive, general, local).
  • There were statistically significant differences between the average scores of male and female students in the measurement of goals orientation (performance) in favor of males, and an absence of statistical significant differences between the average scores of male and female students in the scale of goals orientation (proficiency).
  • The pairing between parents and their children in the styles of thinking (legislative, executive, judicial, general, local, progressive, and conservative) affected on the direction of goals orientation of their sons after performance. In the post-mastery, the pairing between parents and their children does not have an effect on the thinking styles (legislative, executive, judging, and general, local, conservative) and on the ways of achievement goals of their children in the post-perfection.
  • The thinking styles of parents (general, local, progressive, conservative) effect positively and statistically corresponding to their children's thinking styles.

 

ملخص البحث:

مقدمة البحث:

 يعد التفكير أرقي أشكال النشاط العقلي لدي الإنسان، فهو العملية التي ينظم بها العقل خبرات الإنسان بطريقة جديدة لحل المشكلات وإدراك العلاقات، والذي يزيد من أهمية التفكير ذلك الانفجار العلمي والتكنولوجي الذي يتميز به العصر الحالي، ويجب علي المؤسسات التربوية والتعليمية بذل مزيداً من الجهد لتنمية قدرة الطلاب علي التفكير.

 وتقع مسئولية تنمية التفكير واستخدام طريقة حل المشكلات لدى التلاميذ لاسيما تلاميذ التعليم الأساسي على الأسرة والمدرسة، فما يشجعه الوالد وما يدعمه ويثبته هو بالفعل أكثر احتمالية لأن ينعكس في أسلوب الأبن، لذا يجب علي الوالدين أن يتعرفوا علي أساليب تفكير أبنائهم لمعرفة التعامل معهم بشكل فعال ومثمر حتي تزداد دافعيتهم للإنجاز.

أهداف البحث:

تمثلت أهداف البحث الحالي فيما يلي:

 

  • تحديد نوع العلاقة بين أساليب التفكير لدى التلاميذ وتوجهات أهداف الإنجاز لديهم.
  • تحديد الفروق بين الجنسين (الذكور_ الإناث) في أساليب التفكير.
  • تحديد الفروق بين الجنسين (الذكور- الإناث) في توجهات أهداف الإنجاز.
  • الكشف عن مدي تأثير المزاوجة بين أساليب تفكير التلاميذ ووالديهم على توجهات أهداف الإنجاز للتلاميذ.
  • الكشف عن مدي تأثير أساليب تفكير الوالدين علي أساليب تفكير أبنائهم المناظرة.

أهمية البحث:

تكمن أهمية البحث في الآتي:

1-أهمية نظرية:

 تكمن أهمية البحث في أهمية متغيراتها، فأساليب التفكير وتوجهات أهداف الإنجاز لها أهمية كبيرة سواء في المؤسسات التربوية أو التعليمية.

 كما تظهر أهمية البحث من أهمية العينة فمرحلة المراهقة المبكرة هي مرحلة تحول في تكوين الشخصية ودراستها تساعد الآباء والمعلمين علي توجيه الفرد للطريق الصحيح.

2-أهمية تطبيقية:

 تقدم نتائج هذه الدراسة نافذة ينظر من خلالها الوالدان على الأساليب التي يستخدمها أبناؤهم مما يساعدهما على اختيار الأساليب المناسبة فى التعامل معهم وتطوير هذه الأساليب لتتلاءم مع المستجدات العلمية والتكنولوجية مما يساعد على تنمية توجهات أهدف الإنجاز لديهم.

 

منهج البحث:

 استخدمت الباحثة المنهج الوصفي للتحقق من صحة الفروض حيث تم تطبيق الأدوات المناسبة، وتحليل البيانات الناتجة إحصائياً وتفسيرها بهدف الوصول إلي وصف علمي دقيق للعلاقات القائمة بين متغيرات البحث.

عينة البحث:

 تكونت عينة الطلاب من (207) منهم 99 تلميذاً و 108 تلميذةً بالصف الثامن الأساسي بمدارس محافظة سوهاج ووالديهم وقد كان متوسط العمر لعينة الطلاب هو (13.5) عاماً.

أدوات البحث:

  • مقياس أساليب تفكير التلاميذ (إعداد: عبد المنعم أحمد الدردير،2004).
  • مقياس أساليب تفكير الوالدين (إعداد: الباحثة).
  • مقياس توجهات أهداف الإنجاز (إعداد: الباحثة).

متغيرات البحث:

 تحدد البحث الحالي بالمتغيرات الأتية:

  • أساليب التفكير
  • توجهات أهداف الإنجاز
  • الجنس

الأساليب الإحصائية:

 تم الاستعانة بالأساليب الإحصائية الآتية لمعالجة البيانات:

  • معاملات الارتباط بيرسون.
  • اختبار (ت) لدلالة الفروق بين المتوسطات.
  • تحليل التباين ثنائي الاتجاه.
  • طريقة شيفيه للمقارنات المتعددة.
  • حجم التأثير (مربع إيتا 2η).

فروض البحث:

  • لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين أساليب تفكير تلاميذ الصف الثامن الأساسي (التشريعي- التنفيذي- الحكمي- الكلي- المحلي- التقدمي- المحافظ) وتوجهات أهداف الإنجاز (إتقان- أداء).
  • لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات تلاميذ وتلميذات الصف الثامن الأساسي على مقياس أساليب التفكير (التشريعي – التنفيذي – الحكمي – الكلي- المحلي- التقدمي- المحافظ).
  • لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات تلاميذ وتلميذات الصف الثامن الأساسي على مقياس توجهات أهداف الإنجاز.
  • لا يوجد تأثير دال إحصائياً للمزاوجة بين أساليب تفكير التلاميذ وأساليب تفكير والديهم (التشريعي- التنفيذي- الحكمي- الكلي- المحلي- التقدمي- المحافظ) علي توجهات أهداف الإنجاز (الإتقان- الأداء) لدي التلاميذ.
  • لا يوجد تأثير دال إحصائياً لأساليب تفكير الوالدين (التشريعي- التنفيذي- الحكمي- الكلي- المحلي- التقدمي- المحافظ) علي أساليب تفكير أبنائهم.

نتائج البحث:

تشير نتائج البحث إلي الآتي:

  • يرتبط كل من أسلوب التفكير(الحكمي، المحلي، التقدمي) ارتباطاً موجباً ودالاً إحصائياً بتوجهات أهداف الإنجاز(إتقان)، ويرتبط كل من أسلوب التفكير(الكلي، المحافظ) ارتباطاً موجباً ودالاً إحصائياً بتوجهات أهداف الإنجاز(أداء)، بينما يرتبط أسلوب التفكير المحلي ارتباطاً سالباً ودالاً إحصائياً بتوجهات أهداف الإنجاز (أداء).
  • توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي أساليب التفكير(الكلي، التقدمي، المحافظ) لصالح الذكور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي مقياس أساليب التفكير في (التشريعي، التنفيذي، الحكمي، المحلي).
  • وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي مقياس توجهات أهداف الإنجاز (أداء) لصالح الذكور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات التلاميذ والتلميذات علي مقياس توجهات أهداف الإنجاز (إتقان).
  • تؤثر المزاوجة بين الوالدين وأبنائهم في أساليب التفكير(التشريعي، التنفيذي، الحكمي، الكلي، المحلي، التقدمي، المحافظ) علي توجهات أهداف الإنجاز لدي أبنائهم في بعد الأداء، وتؤثر المزاوجة بين الوالدين وأبنائهم في أسلوب التفكير التقدمي علي توجهات أهداف الإنجاز لدي أبنائهم في بعد الإتقان، ولا تؤثر المزاوجة بين الوالدين وأبنائهم في أساليب التفكير(التشريعي، التنفيذي، الحكمي، الكلي، المحلي، المحافظ) علي توجهات أهداف الإنجاز لدي أبنائهم في بعد الإتقان.
  • تؤثر أساليب تفكير الوالدين (الكلي، المحلي، التقدمي، المحافظ) تأثيراً موجباً ودالاً إحصائياً علي أساليب تفكير أبنائهم المناظرة.

 

Research Summary:

Introduction:

Thinking is the most mental form of brain activity. It is the process by which the mind organizes human experiences in a new way to solve problems and to understand the relationships that increase the importance of thinking. This is the scientific and technological explosion that characterizes the present age. Educational institutions should exert more effort to develop the ability of students to think.

The responsibility for the development of thinking and the use of a way to solve problems of students, especially students of basic education must be on the family and the school. What parent encourages, supports and proves is already more likely reflected in the son style. So parents should get to know their sons' thinking to learn how to deal with them effectively and fruitfully to increase their motivation to achieve their goals.

Research Objectives:

The current research objectives are represented in the followings:

  • Determining the type of relationship between students' thinking styles and their orientation.
  • Identifying the differences between sex genders (Male _ female) in the thinking styles.
  • Identifying the differences between sex genders (Male / female) in the style of goals orientation.
  • Exploring the extent to which students' and their parents' styles of thinking that go with the way of students' goals orientation.
  • To explore the influence of parents' styles of thinking on their son's thinking.

Importance of the research:

The importance of research is identified as follows:

1 - The theoretical importance:

The importance of research lies in the importance of its variables. The styles of thinking and the styles of goals orientation are of a great importance both in the educational institutions or educational organization.

The importance of research is appeared from the importance of the sample as the early stage of adolescence is a turning point in the formation of personality and its study helps parents and teachers to guide the individual to the right path.

2 - The practical importance:

The results of this study is to know or treat with their pupils to look at the styles of thinking used by their children, which help them to choose the appropriate methods in dealing with them and develop these methods to suit the scientific and technological developments, which help to develop their goals orientation.

Research Methodology:

The researcher used the descriptive method to verify the validity of the hypotheses, where the appropriate tools were applied, and the statistical data were analyzed and interpreted in order to identify the precise scientific description of the relations among the research variables.

Research Sample:

The sample of the research consisted of 147 students (female, male) in the eighth grade in Sohag schools and their parents. The average age of the sample was 13.5 years.

Research Tools:

  • A measurement of students' thinking styles (Preparedby  AbdelMoneim Ahmed El-Dardier, 2004).
  • A Scale of Parental Thinking styles (Preparedby theresearcher).
  • A measurement of the objectives of achievement (Prepared by the researcher).

Research Variables:

The current research determines the following variables:

1-      Styles of thinking

2-      Orientation of goals

3-      Sex

 

 

Statistical Methods:

The following statistical methods were used to process the data:

1-      Correlation coefficients,

2-      Two-way analysis of variance

3-      Analytical method for multiple comparisons

4-      Effect size ( sche off test ).

5-      Test (T) to indicate differences between averages.

Research hypotheses:

  • There is no statistically significant correlation between the thinking styles of the eighth grade students (legislative-executive-judical-goneral-local-progressive-conservative) and the ways of goals orientation (mastery-performance).
  • There are no statistical significant differences between the mean scores of basic eighth grade students (female, male) in the scale of thinking styles (legislative - executive - judicial - general- Local – progressive - conservative).
  • There are no statistical significant differences between the mean scores of basic eighth grade students (females and males) in the scale of goal orientation.
  • There is no statistical significant effect on the combination of students'thinking styles and their parents' thinking styles (legislative-executive-judical-general-local-progressive-conservative) on the trends of their sons'goals orientation (perfectness, performance).
  • There is no statistical significant effect on parents' thinking styles (legislative, executive, judicial, and general-local, progressive, conservative) on the thinking styles of their sons.

Research Results:

The search results indicate the followings:

  • Each of the style of thinking (judicial, local, progressive) is linked positively and statistically with ways of goals achievement (proficiency), and each of the method of thinking (total, conservative) is associated positively and statistically with the trends of goals achievement(performance),while the stylethinking is (local) is associated negatively and statistically with the goals orientation (performance).

 

  • There were statistically significant differences between the average scores of students (males, females) in the styles of thinking (general, progressive, conservative) for males. There were no statistical significant differences between the average scores of students (males, females) on the scale of thinking styles (legislative, executive, general, local),

 

  • There are significant differencesbetween the mean scores of students (males, females) in the scale of objectives trends (performance) in favor of males, and the absence of statistical significant differences between the mean scores of pupils (males , females) in the scale of the goals orientation (proficiency).

 

  • The interaction between parents and their children the styles of thinking (legislative, executive, judicial, general, local, progressive, conservative) influences on the attitudes of the goals achievement of their sons after performance. And the interaction between parents and their children in the way of progressive thinking effects on the goals orientation of their children after perfectness. And the interaction between parents and their children does not effect on the styles of thinking (legislative, executive, judicial, general, local, and conservative) on the direction of goals orientation of their sons in the proficiency.

 

  • Parental thinking styles (general, local, progressive, conservative) affect positively on the corresponding statistical styles of their sons'thinking.