رسالة دكتوراه

 

فاعلية برنامج إرشادي بالقراءة في تنمية الذكاء الوجداني  

للتغلب على بعض المشكلات الشخصية لدى عينة من

طالبات المرحلة الثانوية

 

إعداد

الباحثة/ هبه ناصر أحمد بدوي

أخصائي اجتماعي بمستشفى أخميم المركزي

للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

تخصص "صحة نفسية"

 

إشراف

أ.د./ خلف أحمد مبارك

أستاذ الصحة النفسية

كلية التربية جامعة سوهاج

د./ شنودة حسب الله بشاي

د./ ميخائيل رزق حكيم

أستاذ الصحة النفسية المساعد

كلية التربية جامعة سوهاج

مدرس الصحة النفسية

كلية التربية جامعة سوهاج

 

1441هـ - 2019مـ

 

تفضلوا المستخلص في المرفقات

وبالتوفيق

 

مستخلص الدراسة

عنوان الرسالة: فاعلية برنامج ارشادي بالقراءة في تنمية الذكاء الوجداني للتغلب على بعض المشكلات الشخصية لدى طالبات المرحلة الثانوية.

اسم الباحث :  هبه ناصر أحمد بدوي.                                                                                                                                   رسالة:  دكتوراه

كلية :  التربية       قسم :  الصحة النفسية           السنة:  2019م .

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج ارشادي بالقراءة في تنمية الذكاء الوجداني للتغلب على بعض المشكلات الشخصية لدى طالبات المرحلة الثانوية، حيث تكونت عينة الدراسة من عينة وصفية قوامها (١٢٠) طالبة من طالبات المرحلة الثانوية، عينة تجريبية من (60) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي لاستخلاص النتائج والخصائص والسيكومترية، التي استخلصنا منها العينة الإرشادية وقوامها (12) تتراوح أعمارهن بين (16- 18) عاماً، بمتوسط عمري (17.1) عاماً وانحراف معياري (0.799) لتحقيق الأهداف التجريبية للدراسة. واستخدمت الدراسة مقياس المشكلات الشخصية لدى طالبات المرحلة الثانوية (إعداد/ الباحثة)، ومقياس الذكاء الوجداني (إعداد/ بار-أون 1997، ترجمة: صفاء الأعسر 1998)، كما استخدمت الدراسة برنامج إرشادي بالقراءة (إعداد/ الباحثة) لتنمية الذكاء الوجداني لدى الطالبات المراهقات للتغلب على بعض المشكلات الشخصية لدي طالبات المرحلة الثانوية واستخدمت الدراسة المنهجين الوصفي والتجريبي.

وأسفرت الدراسة عن فاعلية البرنامج الإرشادي المستخدم في تنمية الذكاء الوجداني للتغلب على بعض المشكلات الشخصية لدى طالبات المرحلة الثانوية.

الكلمات المفتاحية: (الذكاء الوجداني-المشكلات الشخصية-الإرشاد بالقراءة-طالبات المرحلة الثانوية).

 

Abstract

Titie: Effectiveness of the Bibliocounseling Programme in the Development of Emotional Intelligence to Overcome  some Personal Problems among a Sample of Secondary School Students

Name of Researcher: Hiba Nasser Ahmed Badawy        Thesis: PhD

Faculty: Sohag of Education        Departmen: Mental Health

The year: 2019.

The study aimed to identify the effectiveness of the indicative program Bibliocounseling in the development of emotional intelligence to overcome some personal problems among a sample of secondary school students. Where the study sample consisted of a descriptive sample consisting of (120) secondary school students, and an experimental sample of (60) from 2nd secondary school students to draw the results and characteristics and psychometric, as well as a guiding sample of (12) here ages between (16-18) year, average (17.1) and standard deviation (0.799) to achieve the experimental objectives of the study. Apply it to ensure continuity of program effectiveness (track measurement). The study used a scale of the personal problems of secondary school students (prepared by researcher) and emotional intelligence scale (prepared by Bar-On 1997: transmitted by Safaa Alaasar 1998) and the study also used indicative program Bibliocounseling (prepared by researcher) to develop the emotional intelligence to overcome some personal problems. The study used descriptive and experimental approaches.

The study revealed identify the effectiveness of the indicative program Bibliocounseling in the development of emotional intelligence to overcome some personal problems among a sample of secondary school students.

Keywords: (Emotional intelligence-Personal problems-Bibliocounseling-Secondary school students).