رسالة ماجستير

استخدام الألعاب التعليمية الإلكترونية في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية التحصيل وتقدير الذات لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الابتدائية

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة الماجستير في التربية

(تخصص المناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية)

إعداد الباحثة

إيمان الرفاعي محمد الرفاعي

 

إشــــــــــــــراف

الأستاذ الدكتور

إبراهيم محمد شعــيـر

أستاذ المناهج وطرق تدريس

العلــــــــــــــــوم

كلية التربية – جامعة المنصورة

الدكتورة

أماني علي السيد رجب

أستاذ المناهج وطرق تدريس

الدراسات الإجتماعيــــــة المساعد

كلية التربية – جامعة المنصورة

 

 

1440ه/2018م

 

مستخلص البحث:

هدف هذا البحث التعرف علي فعالية استخدام الألعاب التعليمية الإلكترونية في تدريس الدراسات الإجتماعية لتنمية التحصيل وتقدير الذات لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإبتدائية، ولتحقيق هذا الهدف سعي البحث الحالي للإجابة عن الأسئلة الآتية:

1-  ما فاعلية استخدام الألعاب التعليمية الإلكترونية في تدريس الدراسات الإجتماعية لتنمية التحصيل لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإبتدائية؟

2-  ما فاعلية استخدام الألعاب التعليمية الإلكترونية في تدريس الدراسات الإجتماعية لتنمية تقدير الذات لدي التلاميذ المعاقين سمعياً بالمرحلة الإبتدائية؟

وقد أشارت نتائج البحث إلي الآتي:

1-  يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (05‚0) بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى لصالح المجموعة التجريبية.

2-   يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي) للاختبار التحصيلى لصالح التطبيق البعدي.

3-  يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (05‚0) بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي لمقياس تقدير الذات لصالح المجموعة التجريبية.

4-   يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي (0.05) بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي) لمقياس تقدير الذات لصالح التطبيق البعدي.

5-  توجد علاقة ارتباطية موجبة عند مستوي (0,05) بين تحصيل تلاميذ المجموعة التجريبية وتقديرهم لذاتهم.

وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات، والبحوث المقترحة.


 

Abstract

This research aims to identify the effectiveness of the use of electronic educational games in the teaching of social studies for the development of achievement and self - esteem among students brightest primary school acoustically Akin, to achieve this goal of seeking a current search to answer the following questions:

1- What is the effectiveness of the use of electronic educational games in the teaching of social studies to develop the achievement of students with hearing disabilities in the primary stage?

2- What is the effectiveness of the use of electronic educational games in the teaching of social studies to develop self-esteem among students with hearing impairments in the primary stage?

The results of the research indicated the following:

1- There is a statistically significant difference at the mean level (0.05) between the average grade levels of the students of the two groups (experimental and control) in the post-test for the experimental group in favor of the experimental group .

2- There is a statistically significant difference at ( 0.05 ) between the average grade of the students of the experimental group in the applications (tribal and remote ) for theachievement test in favor of the post application .

3- There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average grade levels of the students of the two groups (experimental and control) in the post application of the self-assessment scale in favor of the experimental group .

4- There is a statistically significant difference at the level of ( 0.05) between the average grades of the students of the experimental group in the applications (tribal and remote ) of the measure of self-evaluation in favor of the post-application .

5- There is a positive correlative relationship (0.05) between the achievement of the experimental group And self esteem .

In the light of the results, the researcher made some recommendations and proposed research .