رسالة ماجستير 

دور القيادة الموزعة في تحقيق العدالة التنظيمية

في المدارس الثانوية العامة

"دراسة ميدانية بمحافظة سوهاج"

 

رسالة مقدمة لنيل درجة الماجستير في التربية تخصص "إدارة تعليمية"

 

                                               إعداد

رجاء أبو السعود فاضل محمود

موجه لغة إنجليزية بإدارة اخميم

إشراف

الأستاذ الدكتور

محمد نمر علي أحمد

أستاذ إدارة الأعمال المتفرغ

كلية التجارة جامعة سوهاج

الأستاذ الدكتور

نبيل سعد خليل جرجس

أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المتفرغ

كلية التربية جامعة سوهاج

 
 

 

1444هـ/ 2023م

مستخلص البحث:

عنوان البحث: دور القيادة الموزعة في تحقيق العدالة التنظيمية في المدارس الثانوية العامة : دراسة ميدانية في محافظة سوهاج.

هدف البحث إلى توضيح وتحليل الإطار المفاهيمي لكل من القيادة الموزعة والعدالة التنظيمية وأهمية وأبعاد كل منهما، وكذلك الوقوف على واقع تطبيق أبعاد القيادة الموزعة في تحقيق العدالة التنظيمية بأبعادها المختلفة في مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة سوهاج، والتعرف على العلاقة الارتباطية بين القيادة الموزعة وتحقيق العدالة التنظيمية.

استخدم البحث المنهج الوصفي وذلك لملائمته لموضوع الدراسة، كما اعتمد البحث في جمع البيانات على استبانة، تم تطبيقها على عينة عددها 1200 من معلمي ومعلمات ووكلاء ومديري المدارس الثانوية العامة في ست إدارات تعليمية بمحافظة سوهاج تم اختيارهم بطريقة عشوائية.

كما استخدم البحث المنهج الاحصائي الوصفي لمعالجة نتائج الإطار الميداني. 

وقد توصلت نتائج البحث إلي وجود علاقة ارتباطية طردية بين ممارسة القيادة الموزعة وتحقيق العدالة التنظيمية، واختتمت الدراسة بوضع تصور مقترح لتفعيل دور القيادة الموزعة في تحقيق العدالة التنظيمية يمدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة سوهاج.

الكلمات المفتاحية: القيادة الموزعة، العدالة التنظيمية.

 

 Abstract

  Title of the research: The role of distributed leadership in achieving organizational justice in public secondary schools : A field study in Sohag governorate.

The research aimed to clarify and analyzed the conceptual framework of both distributed leadership and organizational justice ,also to clarify the importance and dimensions for each of them, as well as the realities of applying distributed leadership dimensions in the achievement of organizational justice in its different dimensions in general secondary schools in the governorate of Sohag, and to identify the correlation between distributed leadership and the achievement of organizational justice

The research used the Descriptive Methodology to suit the subject of the study, as the study relied on the collection of data on questionnaire that was  applied to a sample of 1,200 teachers, agents, and directors managers who were selected randomly of public high schools in six educational departments in the governorate of Sohag, The research also used the statistical Descriptive Approach to address the field framework's results.

The results of the research have reached  to the existence of a correlation between the practice of distributed leadership, and the achievement of organizational justice. The study concluded with the development of a proposed conception to operationalize the role of distributed leadership in the achievement of organizational justice.

Keywords: Distributed leadership, Organizational justice.