رسالة دكتوراه

استراتيجية مقترحة لدعم الثقافة المعلوماتية لدى معلمي التعليم الأساسي في ضوء متطلبات مجتمعات التعلم

 

 

رسالة مقدمة للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية

" تخصص أصول تربية"

 

مقدمة من

أحمد محمود عبدالحميد محمد

مدير إدارة اخميم التعليمية -محافظة سوهاج

 

إشراف

الأستاذ الدكتور

فيصل الراوي رفاعي طايع

 

الأستاذ الدكتور

عماد صموئيل وهبة جرجس

أستاذ أصول التربية المتفرغ

والعميد الأسبق لكلية التربية

جامعة سوهاج

 

أستاذ أصول التربية ووكيل الكلية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة

 بكلية التربية- جامعة سوهاج

 

1446هـ/ 2024م

 

مستخلص الدراسة

عنوان الرسالة: استراتيجية مقترحة لدعم الثقافة المعلوماتية لدى معلمي التعليم الأساسي في ضوء متطلبات مجتمعات التعلم

اسم الباحث: أحمد محمود عبدالحميد محمد الدرجة العلمية: دكتوراه الفلسفة في التربية

القسم: أصول التربية الكلية: التربية الجامعة: سوهاج

 هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على استراتيجيات دعم وتعزيز الثقافة المعلوماتية لمعلمي التعليم الأساسي في ضوء متطلبات مجتمعات التعلم، وتضمنت ثلاثة فصول نظرية ركزت على الإطار العام للدراسة، متطلبات تحقيق مجتمعات التعلم في التعليم الأساسي، الإطار المجتمعي للثقافة المعلوماتية لدى معلمي التعليم الأساسي، كما تناولت الدراسة في الفصل الخامس الاستراتيجية المقترحة لدعم الثقافة المعلوماتية لدى معلمي التعليم الأساسي في ضوء متطلبات مجتمعات التعلم.

 كما اشتملت على دراسة ميدانية تركزت حول معلمي التعليم الأساسي بمرحلتيها الابتدائية والإعدادية لرصد الواقع الفعلي للجوانب المعرفية والمهارية والوجدانية للثقافة المعلوماتية لديهم في ضوء متطلبات مجتمعات التعلم، والكشف عن متطلبات دعمها لديهم ومعوقاتها.

 واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وذلك لمناسبته لطبيعة هذا البحث لأن هذا المنهج يهتم بتقصي الظواهر المجتمعية والتربوية والتعليمية كما هي في الحاضر ومن ثًمً وصفها وتشخيصها وتحليلها وتفسيرها، واعتمدت الدراسة على استبانة تم تطبيقها على عينة حجمها 800 معلم من معلمي التعليم الأساسي بعدد من محافظات جمهورية مصر العربية تمثل الوجهين القبلي والبحري (القاهرة – الجيزة – المنيا – سوهاج)، للكشف عن واقع الثقافة المعلوماتية لديهم.

 وقد توصلت الدراسة إلى انخفاض مستوى الثقافة المعلوماتية لمعلمي التعليم الأساسي في ضوء مجتمعات التعلم، وذلك نظرا لوجود قصور في المستوى الفني والتقني لمعلمي التعليم الأساسي مما يؤثر سلباً على تفعيل الأدوات والوسائل التكنولوجية المتطورة في العملية التعليمية والتوسع في تطبيق مجتمعات التعلم داخل مرحلة التعليم الأساسي بالإضافة إلى وجود العديد من المعوقات اللوجيستية والاقتصادية التي تعيق دعم الثقافة المعلوماتية لمعلمي التعليم الأساسي في ضوء مجتمعات التعلم. كما قدمت الدراسة استراتيجية مقترحة لدعم الثقافة المعلوماتية لمعلمي التعليم الأساسي في ضوء متطلبات مجتمعات التعلم ترتكز على خمسة أهداف استراتيجية يشارك في تنفيذها القائمين على العملية التعليمية وفلسفتها وقوانينها ومنفذيها داخل وزارة التربية والتعليم والمؤسسات التابعة لها من مديريات وإدارات تعليمية ومدارس في فترة زمنية قدرها خمس سنوات بداية من شهر يناير 2025 حتى ديسمبر 2030

 

 

 

Abstract of the study

This study aimed to identify strategies for supporting and enhancing information literacy for basic education teachers in light of the requirements of learning communities. It included three theoretical chapters that focused on the general framework of the study, the requirements for achieving learning communities in basic education, and the societal framework for information culture among basic education teachers. The study also addressed In the fifth chapter, the proposed strategy for supporting information literacy among basic education teachers in light of the requirements of learning communities

 It also included a field study that focused on basic education teachers at the primary and preparatory levels to monitor the actual reality of the cognitive, skill and affective aspects of their information culture in light of the requirements of learning communities, and to reveal their support requirements and obstacles.

The study used the descriptive approach, due to its suitability to the nature of this research, because this approach is concerned with investigating societal, pedagogical and educational phenomena as they exist in the present and then describing, diagnosing, analyzing and interpreting them. The study relied on a questionnaire that was applied to a sample size of 800 basic education teachers in a number of governorates of the Republic of Egypt. Arabic represents Upper and Lower Egypt (Cairo - Giza - Minya - Sohag), to reveal the importance of supporting their information culture. This study found a weak level of information literacy for basic education teachers in light of learning communities, due to a deficiency in the technical level of basic education teachers, which negatively affects the activation of advanced technological tools and means in the educational process and the expansion of the application of learning communities within the basic education stage in addition to There are many logistical and economic obstacles that hinder supporting information literacy for basic education teachers in light of learning communities.

The study also presented a proposed strategy to support information literacy for basic education teachers in light of the requirements of learning communities, based on five strategic objectives in which those responsible for the educational process, its philosophy, its laws, and its implementers participate in its implementation within the Ministry of Education and its affiliated institutions, including directorates, educational departments, and schools, in a time period of five years, starting with From January 2025 until December 2030