رسالة دكتوراه
فاعلية برنامج مقترح باستخدام الأنشطة المتكاملة في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة لتصويب المفاهيم المغلوطة وتنمية التفكـير الإيجابــي والإحساس بجودة الحياة لدى أطفال الروضة
بحث مقدم
للحصول على درجة دكتوراه الفلسفة في التربية
(تخصص مناهج وطرق تدريس الطفولة)
إعداد
شادية إسماعيل عبد الكريم أبوحرام
معلم أول (أ) رياض أطفال بمدرسة ملحقة المعلمين الابتدائية
بإدارة سوهاج التعليمية- بمحافظة سوهاج
إشراف
الأستاذ الدكتور |
الأستاذة الدكتورة |
نــاصـر فـــؤاد علي غبيــش |
حنــان مصطفـى أحمـد زكــى |
أستاذ تربية الطفل (مناهج الطفل)، والعميد الأسبق لكلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة المنيا |
أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية- جامعة سوهاج
|
1446هـ -2024م
مستخلص البحث
عنوان البحث: فاعلية برنامج مقترح باستخدام الأنشطة المتكاملة في ضـــوء نظريــة الذكاءات المتعددة لتصويب المفاهيم المغلوطة وتنميـــة التفكــــير الإيجابــي والإحساس بجودة الحياة لدى أطفال الروضة.
الباحثة: شادية إسماعيل عبد الكريم أبوحرام
الدرجة العلمية: دكتوراه الفلسفة في التربية- تخصص المناهج وطرق تدريس الطفولة
إشراف: أ.د/ ناصر فؤاد على غبيش. أ.د/ حنان مصطفي أحمد زكي
الكلية المانحة: كلية التربية- جامعة سوهاج
سنة المنح: 1446هـ- 2024م
هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية برنامج مقترح باستخدام الأنشطة المتكاملة في ضـــوء نظريــة الذكاءات المتعددة لتصويب المفاهيم المغلوطة وتنميـــة التفكــــير الإيجابــي والإحساس بجودة الحياة لدى أطفال الروضة، واستخدم البحث المنهج التجريبي والتصميم التجريبي القائم على المجموعة الواحدة والقياسين القبلي والبعدي Pre-Post test، وتكونت مجموعة البحث من (30) طفلًا وطفلة، وتحددت المواد التعليمية للبحث في: برنامج مقترح باستخدام الأنشطة المتكاملة في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة شمل: دليل المعلمة، أوراق عمل الطفل، وأعدت الباحثة أدوات البحث وهي: اختبار اكتساب المفاهيم الحياتية والعلمية الصحيحة المصور، مقياسين التفكــــير الإيجابــي والإحساس بجودة الحياة، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: فاعلية الأنشطة المتكاملة في ضـــوء نظريــة الذكاءات المتعددة في تصويب المفاهيم المغلوطة وتنمية التفكــــير الإيجابــي والإحساس بجودة الحياة لدي أطفال الروضة، وأوصي البحث بعمل دورات تدريبية لمعلمات رياض الأطفال حول كيفية تصويب المفاهيم الحياتية والعلمية المغلوطة، وتنمية التفكير الإيجابي، والإحساس بجودة الحياة لدى أطفال الروضة من خلال الأنشطة التعليمية المختلفة، مثل: الأنشطة المتكاملة في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة، كما أكد على أهمية الاستعانة بدليل المعلمة لإثراء الأنشطة المقدمة لمعلمات الروضة، لاحتوائه على مجموعة من الأنشطة التي تتناسب مع البيئة والإمكانات داخل الروضة وحول الطفل، وكذلك التطبيقات التربوية الموجودة بأوراق عمل الطفل وذلك لإدراجها بكتب التطبيقات التربوية الخاصة بكتب الوزارة.
الكلمات المفتاحية: الأنشطة المتكاملة، نظريــة الذكاءات المتعددة، تصويب المفاهيم المغلوطة، التفكــــير الإيجابــي، الإحساس بجودة الحياة، أطفال الروضة.
Abstract
Research Title: The effectiveness of a proposed program using integrated activities in the light of the theory of multiple intelligences to correct misconceptions and develop positive thinking and a sense of quality of life of kindergarten children.
Researcher name: Shadia Ismail Abdel Karim Abuhram
Academic Degree: PhD in Education - Specialization: Curricula and Methods of Teaching Childhood
Supervisor: Prof. Dr. Nasser Fouad Ali Ghabeish. Prof. Dr. Hanan Mustafa Ahmed Zaki
Awarding Faculty: Faculty of Education - Sohag University
Year of grant: 2024 AD - 1446 AH
The aim of the current research is to identify the effectiveness of a proposed program using integrated activities in light of the theory of multiple intelligences to correct misconceptions and develop positive thinking and a sense of quality of life among kindergarten children. The research used the experimental method and the experimental design based on one group and the pre- and post-test measurements. The research group consisted of (30) boys and girls. The educational materials for the research were determined in: A proposed program using integrated activities in light of the theory of multiple intelligences, which included: a teacher's guide, child's worksheets. The researcher prepared the research tools, which are: a test for acquiring correct life and scientific concepts illustrated, two scales for positive thinking and a sense of quality of life. The research reached a set of results, the most important of which are: The effectiveness of integrated activities in light of the theory of multiple intelligences in correcting misconceptions and developing positive thinking and a sense of quality of life among kindergarten children. The research recommended holding training courses for kindergarten teachers on how to correct misconceptions about life and scientific concepts, and developing positive thinking and a sense of quality of life among children. Kindergarten through various educational activities, such as: integrated activities in light of the theory of multiple intelligences. He also stressed the importance of using the teacher’s guide to enrich the activities provided to kindergarten teachers, as it contains a group of activities that are compatible with the environment and capabilities within the kindergarten and around the child, as well as the educational applications found in the child’s worksheets in order to include them in the educational applications books of the ministry’s books.
Keywords: Integrated Activities, Theory Of Multiple Intelligences, Correcting Misconceptions, Positive Thinking, Sense Of Quality Of Life, Kindergarten Children.